Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Koning met Nederlandse zeep en ledlampen naar China

Ruim 120 bedrijven reizen komende zondag met het koningspaar naar China. Sprout sprak Seaborough, Knetterzeep en Launch Factory 88 over hun plannen in het land van pekingeend en Alibaba. En drie tips als je daar zaken wil gaan doen.

“Het is heel bijzonder dat wij als klein uitvinders bedrijf uit Nederland zo’n deal gaan maken in China,” legt de woordvoerder van Seaborough uit wat de makers van een nieuw soort ledlamp gaan doen op de handelsmissie. “Het is ons gelukt om een one-size fits all aansluiting voor dit type lamp te maken.” Dat is, volgens de uitvinders zelf, nog niemand gelukt. Met deze nieuwe aansluiting gaan ze in China een contract tekenen met de grootste lichtfabrikant van China. Maar de naam? Die mag nog niet genoemd worden. 

Ook het geldbedrag dat er mee gemoeid is blijft onbekend, maar zeker is dat het in de vele miljoenen gaat lopen. In de Europse Unie alleen al is er in de komende jaren een mankt om voor 1 miljard euro ledlampen te vervangen, aldus de woordvoerder. 

Knetter Zeep

Knetterzeep oprichter Tessa Tippersma heeft de grootste handelspartner van allemaal aan de haak geslagen. Zij gaat haar zeep die, zoals de naam al doet vermoeden, knettert als je je handen aan het wassen bent, onder andere bij Alibaba verkopen. Door Holland at Home zullen in China de eerste van haar blije schoonmaakproducten neer worden gezet. 

Ondernemers gaan niet alleen voor het zetten van handtekeningen mee. Launch Factory 88 is gespecialiseerd in het opzetten van handel tussen de twee landen en gaat vooral mee om te netwerken. “Bedrijven leren kennen en meer leren over de markten,” aldus projectmanager Duco van Breemen. Echte deals maken met de andere deelnemers aan de handelsmissie, daar zal het niet van komen. “Matchmaking tussen leden is niet toegestaan.”

Voor ondernemers met uitbreidingsplannen heeft Van Breemen drie adviezen. 

1) Laat je merknaam goed vastleggen

Het lijkt misschien een open deur, toch komt Van Breemen het regelmatig tegen: “Waar bedrijven vaak verkeerd vanuit gaan is dat ze in Nederland hun merknaam hebben vastgelegd en daarbij ook China hebben aangeklikt. Dan lijkt het dat je ook daar je naam hebt vastgelegd, maar dat hoeft niet zo te zijn. Het Chinese systeem bestaat alleen uit verschillende klasses. Als je vanuit het buitenland je merknaam vastlegt dan word je willekeurig in een klasse gezet, terwijl je misschien in een andere beschermd moet worden.” 

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

2) Blijf niet alleen in het programma

De meer dan 120 bedrijven die komende zondag meegaan, vinden daar niet alleen elkaar om mee te netwerken. Dan is er ook nog een goed gevuld programma, je hoeft dus helemaal niets meer zelf te doen, zou je denken. Toch moet je juist proberen om niet alleen maar met het programma en de deelnemers van zo’n missie zelf bezig te zijn, volgens Van Breemen. “Je ziet dan wel veel, maar eigenlijk leer je in het land zelf te weinig.”

3) Zoek contact met buitenlandse serviceproviders

Hoe makkelijk is het om al direct een partner te hebben in de vorm van een bedrijf in het beloofde land? Daar een joint venture mee aangaan en je zit volledig gebakken. Juist daar zien ze bij Launch Factory 88 veel deals in stranden. Hun advies is dan ook: zorg eerst dat je een goed beeld krijgt van de lokale markt, het liefst met hulp van buitenlandse dienstverleners. Dat kunnen commerciele bedrijven zijn, maar ook de Netherlands Business Support Offices (NBSO) van de overheid kunnen je daarbij helpen.