Dropbox
We gaan terug naar 2007. Dropbox komt met een nieuwe dienst, cloud-opslag. Vandaag de dag zijn er zoveel bedrijven die de service aanbieden dat het bedrijf in een lastig pakket zit. Concurrenten als Google en Microsoft hebben grote concurrenten staan en verlies lijden vinden de twee giganten geen enkel probleem.
Dat Dropbox de diensten Mailbox en Carrousel heeft moeten sluiten is geen opmars naar het einde. Het bedrijf heeft een waardering van 10 miljard dollar door een investering van 1,1 miljard. Daarvan is nog genoeg in kas om de komende jaren de focus terug te leggen op de core-business en voor een beursgang investeerders te overtuigen van de kwaliteit van hun product.
Pandora
Voor Spotify-voorganger Pandora was 2015 geen goed jaar. Het aandeel daalde met bijna 30 procent en de vergoeding die streamdiensten moeten betalen aan artiesten nam toe. Die vergoedingen zijn 44 procent van de uitgaven van het bedrijf en de stijging gaat de winst dan ook drukken.
De afgelopen jaren is met Spotify, iTunes Radio, Google Play Music en Apple Music de concurrentie stevig toegenomen. Maar Pandora heeft bijna 10 procent van de markt in handen, afgelopen jaar kocht het bedrijf de concertkaartjesverkoper Ticketfly en tekende het overeenkomsten met muziekgiganten als Warner Music Group en Sony/ATV Publishing Group.
Yahoo
De marktwaarde van Yahoo staat op 31 miljard dollar. Dat lijkt heel wat, maar schijn bedrieft. 31 Miljard is namelijk óók het aandeel dat Yahoo heeft in Jack Ma’s Alibaba. Waardering voor de zoekmachine zelf blijft dan hangen op: 31 miljard-31 miljard= 0 dollar.
Vorige maand kondigde het bedrijf aan alles wat niet tot de core-business van het bedrijf hoort af te stoten, met uitzondering van het belang in de Chinese webwinkel. Enkele investeerders roepen al dat CEO Marissa Mayer moet aftreden. Intern lijkt de steun nog groot genoeg dat de CEO aan kan blijven om de focus terug te brengen.
Microsoft
Een stap verder dan Yahoo is Microsoft. Toen Satya Nadella de teugels van het bedrijf in handen kreeg in 2014 hadden veel tech-volgers het bedrijf al bij het oud vuil gezet.
In het kleine jaar wist de nieuwbakken leider het gratis Windows 10 en de augmented reality headset HoloLens op de mark te brengen en een gigantische groei in marktwaarde voor elkaar te boksen.
Second Life
Het tien jaar oude Second Life heeft de hoogtijdagen achter zich liggen. Het begin was sensationeel, het bedrijf zou de volledige toekomst van online gamen zijn. Maar veel gebruikers – en daarmee de reclamedollars – stapten snel over op nieuwe ondernemingen.
Vandaag de dag verdient Second Life nog steeds genoeg geld, er zijn nog miljoenen gamers in de virtuele wereld. In die werkelijkheid wordt gehandeld in Linden Dollars. Alle transacties in dat geld genereren omzet voor het bedrijf: en daarin wordt nog heel veel in gehandeld. Eén vrouw zou 1,2 miljoen dollar hebben verkregen door computer-gegenereerde jurken te verkopen.
Via Wired