1. Janneke Niessen Entrepeneur of the Year
Janneke Niessen is met haar digitale marketingbedrijf Improve Digital Entrepreneur Of The Year geworden in de categorie ‘Emerging’. Niessen is ’onderscheidend, laat een innovatief en internationaal groeipad zien, scoorde hoog als ondernemer en is toonaangevend’, aldus de jury. Zij schrijft momenteel ook een boek dat meiden warm moet krijgen voor het ondernemerschap. De prijs in de categorie ‘Accelerating’ is voor Paul Koppert van Koppert Biological Systems (biologische gewasbescherming en natuurlijke bestuiving). De award in de categorie ‘Master’ ging naar Bert Meulman en Willem Blijdorp, die met hun groothandel in consumentengoederen B&S International de afgelopen 10 jaar een gemiddelde omzetgroei van 10 procent haalden.
2. WappZapp nu (pas) echt op alle schermen
Hij heeft er naar eigen zeggen twee jaar op gewacht, maar oprichter Colin Ellis heeft het nu voor elkaar: zijn videodienst WappZapp is nu ook via de browser te bekijken en is daarmee voor het eerst beschikbaar ’op alle schermen’. De Nederlandse Netflix-concurrent (sinds afgelopen juli ook actief in België) kondigde eerder dit jaar een betaalde versie aan, die zich moet onderscheiden met kwaliteitsfilms. Bij WappZapp Plus staat de teller inmiddels op 5000 betalende abonnees, schrijft Ellis in een e-mail-update.
3. Crowdsuing.nl richt pijlen op ABN
ABN Amro is het eerste doelwit van Crowdsuing.nl, een online platform waar je met een groep mensen een bedrijf kunt aanklagen. Banken gebruiken persoonlijke betaalgegevens om daar vervolgens commerciële aanbiedingen mee te doen, is de klacht van presentatrice, voormalig Playboy-model en privacy-activiste Ancilla Tilia. Haar crowdsuing-campagne heeft nog twee maanden om het benodigde bedrag van 37.500 euro binnen te halen; de eerste 69 donateurs gaven tot nu toe bij elkaar 1560 euro. Wat de oprichters van Crowdsuing.nl betreft blijft het uiteraard niet bij ABN Amro. ‘We hebben een heleboel aanmeldingen om zaken te gaan doen’, zegt mede-oprichter Robbert Woltering op Radio 1.
4. ‘Jammen’ wifi-hotspots komt hotel duur te staan
Medewerkers van hotelketen Marriott hebben in een vestiging in Nashville met speciale zendapparatuur de wifi-hotspots van bezoekers uitgeschakeld om zo het gebruik van Marriotts eigen, prijzige wifi-diensten af te kunnen dwingen. De Amerikaanse telecomwaakhond FCC noemt dat ’onacceptabel’ en heeft Marriott een boete van 600.000 dollar opgelegd. Hoewel het FCC-onderzoek zich maar op een vestiging richtte, moet de hotelketen er nu voor zorgen dat dit nergens meer gebeurt.
5. Ondernemer eist miljoenen van Delta
Ondernemer Benno Wiersma, voormalig eigenaar van Sunenergy, claimt miljoenen euro’s bij energiebedrijf Delta. Volgens Wiersma dwong de Zeeuwse energiemaatschappij hem in 2009 zijn belang in zijn zonne-energiebedrijf te verkopen voor 32 miljoen euro, terwijl dat het tienvoudige waard zou zijn geweest. Delta stopte ruim een jaar later met zonne-energie, en moest 250 miljoen euro afschrijven. Voor Wiersma gaat het om een principe-kwestie, zegt hij tegenover RTL. ’In Nederland wordt vaak misbruik gemaakt van de minderheidsaandeelhouder. In veel gevallen wordt deze uitgerookt of op de knieën gedwongen door een grootaandeelhouder. Ik wil dat er jurisprudentie ontstaat, waardoor dit moeilijker wordt.’
6. Square nu 6 miljard waard
Een nieuwe mijlpaal voor betaalstartup Square, die 150 miljoen dollar financiering heeft opgehaald bij een staatsfonds uit Singapore en aantal bestaande investeerders. Ceo (en mede-oprichter van Twitter) Jack Dorsey heeft de waarde van zijn bedrijf daarmee na zes jaar – volgens ingewijden – naar 6 miljard dollar getild. Square is vooral bekend van zijn (vierkante) betaalkastjes voor creditcards die kleine ondernemers, veelal in de horeca, op hun telefoon kunnen aansluiten. Ondertussen runnen Dorsey en co. ook Square Order (bestelservice voor restaurants), afspraken-app Square Appointment en Square Capital, dat kortdurende leningen (voorschotten) levert, als concurrent van Paypal Working Capital.
7. En dan dit: Koffieoorlog dreigt in De Pijp
De komst van een Starbucks stuit op verzet in de Amsterdamse buurt De Pijp. Buurtbewoners zien zelfstandige ondernemers verdwijnen, en willen niet nóg een filiaal van een grote keten als Starbucks in de Ferdinand Bolstraat. ’We zijn absoluut geen tegenstanders van progressie, maar moet de Ferdinand Bolstraat een kopie van de Kalver- of Leidsestraat worden?’, zegt een woordvoerder van het lokale bewonersplatform. Met meerdere cafés en koffiehuizen (waaronder een Coffee Company) binnen een straal van enkele tientallen meters lijkt Starbucks daarnaast ’niet in een nieuwe behoefte te voorzien’, stelt Dichtbij.nl.
Tot zover de Sprout update van maandag 6 oktober. Tot morgen! Mis je iets of wil je gewoon reageren? Doe het hieronder of op Twitter of Facebook.
Nieuws inhalen? Lees de update van vrijdag