1. Bedenk ik een product- of bedrijfsnaam?
“Wanneer je een product betitelt, moet je je goed bedenken dat deze niet zelden een beperkte levenscyclus heeft. Na een tijdje stop je met het aanbieden van het product. Als je een digitaal product aanbiedt, heb je het geluk dat je makkelijk je naam kan wijzigen. Wanneer je een verpakt artikel aanbiedt, is dat niet zo.
Bij bedrijfsnamen is sowieso voorzichtigheid geboden. Bedrijfsnamen zijn het fundament van je merk en van je toekomstige inkomsten.
2. Moet de naam lang of kort zijn?
Als je product zal worden opgenomen in een online catalogus, heb je met een maximum aantal tekens te maken. En houd rekening met de digitale marketing van je product. Als je de naam van je product bij een subject line intikt, wil je niet dat die meer dan 25 tekens lang is, want die moet in totaal niet meer dan 50 karakters bevatten. Ken dus je limiet.
3. Hoe bijzonder is je product?
Als je een gloednieuw product aanbiedt, dat geen concurrenten kent, is het het beste om voor een meer beschrijvende naam te gaan. Als je met veel concurrenten te maken hebt, kun je beter een naam bedenken die uniek is en dus opvalt.
4. Wat verwacht je doelgroep?
Erg belangrijk is de feedback die je kan krijgen van de mensen die je product moeten gebruiken, ofwel je doelgroep. Je kunt ze beter niet letterlijk vragen of ze een naam voor je bedrijf/product willen verzinnen. Maar je kunt er wel via meerdere enquêtevragen achterkomen welke kant je op moet gaan. Resultaat is dat je bijvoorbeeld je software niet meer onderverdeelt en omschrijft als ‘basic’ en premium’, maar specifiekere namen geeft als ‘freelance’ en ‘studio’.
Sta stil bij het opleidings/leesniveaum, sekse en de smaak van je doelgroep. Wat zijn de namen van andere producten die ze al kopen? Zijn ze gevoelig voor een woord dat cool klinkt, grappig klinkt, of juist zakelijke nuchterheid uitstraalt? Moet een naam inspelen op bepaalde emoties? Je kunt bijvoorbeeld inspelen op moedergevoelens, mocht dit je doelgroep zijn. Denk aan de naam Huggies. Het is maar een luier, maar het speelt ook in op een gevoel.
5. Binnen welke kanalen ga je je naam promoten?
Alleen op je site … of ook op gedrukte materialen, in een verpakking, op T-shirts, binnen tv-commercials, of op de radio? Wanneer een ontwerper een logo maakt, denken ze er zowel over na hoe het eruit zal zien als het op een hoed genaaid is, als wanneer het online weergegeven wordt. Heb jij zo’n designer ingeschakeld, of weet je dit voorwerk zelf af te handelen, dan is het ook nog belangrijk om stil te staan bij de uitspraak. Is het wel gemakkelijk uit te spreken? Gemakkelijk te herhalen? Of zit iemands tong in de knup?
6. Ga je dit in het buitenland verkopen?
Als je je product online verkoopt, is er een dat kans dat mensen uit Egypte, Korea, Schotland en de Oekraïne je zullen vinden. Tenminste, als je het goed aanpakt. Denk erover na wat jouw product voor betekenis kan hebben binnen een bepaalde taal en culturele context. Als je bijvoorbeeld een bancair product de naam Momo meegeeft, dan denken ze in India aan een deegballetje. Grote kans dat de b2b-branche daar lokaal niet met je wil samen werken, ze nemen je niet serieus.
7. Vormen mijn productnamen ook een geheel?
Wie een verzameling van producten gaat aanbieden, wil graag dat er samenhang tussen de titels zit. Kijk bijvoorbeeld naar Apple. Sinds zij de iPod hebben geïntroduceerd, zijn ze al aanverwante producten gaan benoemen met de ‘i’. Interessant feit: voor de iPad werd gelanceerd, was er discussie of de naam niet teveel klonk als een vrouwelijk hygiëneproduct. Zodra het product gelanceerd, kwam die discussie echter nooit op gang.
8. Wil je je onderscheiden of jezelf associëren?
Als je een naam aan een product in de autobranche geeft, zou je die niet willen aanvangen met een ‘F’, tenzij je juist een kaartnavigatiesysteem hebt ontwikkeld voor de Ford Fusion, F-150 en de Focus. Denk goed na of je juist geassocieerd wil worden met een ander product, of absoluut niet.
9. Is het genereren van traffic erg belangrijk?
Vaak vergeet men eerst wat keyword-onderzoek te doen, terwijl je er zo makkelijk achter kan komen welke zoektermen het meest populair zijn op Google. Het is leuk als jij een unieke naam bedenkt voor je digitale product, maar daar zal je niet makkelijk op gevonden worden. Als je er toch voor kiest, zorg dan in ieder geval dat de subpagina’s op jouw site wel goed op zoekwoorden gevonden worden.
10. Kan het juridisch?
Als je al deze stappen hebt doorlopen, kan het nog zijn dat je de verkeerde naam kiest. Je zal niet de eerste zijn die aangeklaagd wordt, omdat je dezelfde naam hebt gekozen als een andere ondernemer. Laat je goed inlichten of een bepaalde naam problemen (in het buitenland) kan opleveren.