Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Adverteren op Instagram vanaf nu een eitje

Mocht je nog reclamebudget overhebben: Instagram heeft zijn advertentie-API (application programming interface) aangezet, waardoor adverteren in de foto-app een stuk laagdrempeliger wordt.

Dankzij de Instagram Ads API kunnen marketeers Instagram-advertenties (deels) automatisch inkopen en inplannen à la Facebook en Twitter, via API-partners als Salesforce en Brand Networks. Ook het volgen van het bereik en de reacties op posts kan met bijvoorbeeld Hootsuite.

Tot nu toe moesten adverteerders contact opnemen met de salesafdeling van Instagram. En dat voor een dienst die toch al kan bogen op 300 miljoen gebruikers. Dankzij de nieuwe API kunnen ook de 2 miljoen Facebook-adverteerders direct inhaken op Instagram.

Zie ook:
Drie tips om je aantal Instagram-volgers te verdubbelen
5x Instagram toepassen
Adverteren op Facebook en Twitter: dit zijn de mogelijkheden

Zo probeert de app de geldkraan aan te zetten, drie jaar na de overname door Facebook. Behalve dat Instagram inmiddels gebruik maakt van de advertentietools van dat bedrijf wordt ook de link gelegd met Facebook-profielgegevens, waardoor reclame bijvoorbeeld ook op specifieke doelgroepen kan worden afgestemd.

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Shop now

Afgelopen juni introduceerde Instagram al een Shop Now-knop, waarmee gebruikers voor het eerst uit de app kunnen worden gestuurd om producten te kopen. In maart zag de carousel ad het licht, waardoor een post meerdere afbeeldingen kan bevatten. 

Bank of America Merrill Lynch verwacht dat Instagrams advertentieomzet in 2017 uitkomt op 1 miljard dollar; hetzelfde bedrag als Mark Zuckerberg in 2012 neertelde voor de startup van Kevin Systrom and Mike Krieger.