E-mail is een ontzettend krachtig middel om een relatie op te bouwen en te versterken met je bezoekers, fans en klanten, benadrukt Zantingh-Bozic: het zorgt voor verkeer, daar waar je het wilt hebben, of het nu op je site, op je Facebook-pagina, je Youtube-kanaal, of in de de App store is.
Het bereik is groot: iedereen op het web heeft minimaal één e-mailadres. Bovendien is vrijwel alles te meten, wat dit een ideaal middel maakt om snel te testen en te optimaliseren en zo je succes te vergroten.
Hoe zit het precies met die return on investment? In 2014 werd er voor elke uitgegeven pond 38 pond terugverdiend. Dat is aanzienlijk meer dan de 22 pond die werd verdiend met het een na beste middel, SEO.
5 tips voor ondernemers om succesvol e-mailmarketing in te zetten:
1. Gebruik een simpel template
Geen toeters en bellen. De tijd van je lezers is beperkt, dus kom snel tot de kern. Hier vind je veel inspiratie. Op deze pagina download je kant en klare responsive templates. In deze blogpost lees je wat een simpel template nog succesvoller maakt.
2. Vergroot je database door het gebruik van pop-ups.
Ja, pop-ups zijn irritant. Maar ze werken wel. Zet ze in na 2 of 3 kliks of na 10 seconden op je website zodat je bezoeker even de tijd heeft gehad om rond te kijken. Vraag ze dan om hun e-mailadres. Geef duidelijk aan wat je te bieden hebt. Sumome.com biedt de tools en laat zelf uiteraard ook zien hoe het moet.
3. Houd bij wat er gebeurt
Vrijwel alles in e-mails is te meten. Wees dus geen struisvogel en kijk wat er met je e-mails gebeurt. Worden je e-mails goed geopend? Goed geklikt? Leveren ze je leads of geld op? Zet je resultaten af tegen de benchmark.
MailChimp biedt een eigen benchmark in de tool, of kijk op Nationaleemailbenchmark.nl. Een scherpere onderwerpregel, grotere knop of duidelijker kop in je e-mail kunnen al heel veel verschil maken. Zet ook UTM-codes in de url’s naar je website om je e-mail verkeer in Google Analytics beter te meten. Tips
4. Gebruik e-mail in de hele lifecycle
Of mensen nu passant, suspect, lead of klant zijn, voor elke fase van je klant lifecycle is een e-mail te bedenken. Tips en inspiratie vind je hier. Let op: het middel is niet ideaal voor ‘cold contacting’. Mensen moeten zelf aangeven dat ze e-mail van je willen ontvangen. Wettelijk gezien, maar ook omdat dit veel betere resultaten oplevert.
5. Als je moeder weet wat ze met je e-mail moet doen, doe je het goed
Schotel je vers gemaakte e-mail voor aan iemand die nog niet op de hoogte is van je product, idee of campagne. Je moeder bijvoorbeeld. Als die snapt wat ze met je e-mail moet doen ben je goed bezig.