Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Even voorstellen: Aartjan van Erkel (Schrijvenvoorinternet.nl)

Sprout is een netwerk van ambitieuze ondernemers. Wekelijks stellen we er één aan je voor. Deze week: Aartjan van Erkel, auteur van Verleiden op internet en Maak ze gek. ‘Ondernemers positioneren zich nog vaak te rationeel.’

Allereerst, wie ben je, en wat doet jouw bedrijf?

“Ik ben Aartjan van Erkel, 46 jaar oud en woon in Utrecht. Met Schrijvenvoorinternet.nl, dat ik run met een team van freelancers, help ik ondernemers bij het verleiden van klanten. Dat doe ik met online trainingen. Die kennis verspreid ik ook met boeken. Na ‘Verleiden op internet’ verscheen deze maand ‘Maak ze gek!’.

“Mijn doelgroep bestaat uit ondernemers die weten wat ze willen, maar het lastig vinden om online iets te verkopen. Ze krijgen weinig respons op nieuwsbrieven of weten niet wat ze op Facebook moeten doen. Er komen mensen op de website, maar ze bellen niet. Hoe kan dat?”

“Het probleem is dat mensen zich vaak heel rationeel positioneren. Klanten nemen beslissingen vaak helemaal niet op basis van ratio, maar op basis van instinct en emotie. Dat zie je veel te weinig terugkomen in marketing. Ongeveer 5 procent van je beslissingen komen uit het rationele brein, 95 procent komt uit het onderbewuste. Wat ondernemers op hun website doen is vooral die 5 procent. Maar rationeel informerend is nog geen overtuigend verhaal.”

“Zorg ervoor dat klanten jou uniek vinden, en dat hun instinct in een keer ‘wakker’ is. Dan wordt je marketing ineens zo veel interessanter. Dan gaat hun onderbewuste aan als een kerstboom.”

Wanneer en waarom ben je gaan ondernemen?

“Ik begon als copywriter voor bedrijven zoals Triodos, Ditzo en Booking.com, maar daar ging de lol op een gegeven moment vanaf: het was van alles net niks. Ik ben mijzelf toen gaan specialiseren in internet en merkte hoeveel behoefte daaraan was. Mijn eerste boek werd een succes en ik wilde die kennis opschalen en veel meer ondernemers tegelijk helpen.”

“Ik zag bij grotere bedrijven hoeveel zij deden met het optimaliseren van hun websites met tests zoals eye-tracking, usability en A/B-tests. Maar ik zag ook dat kleinere ondernemers daar helemaal geen toegang toe hebben. Daarnaast moet je duizenden bezoekers en honderden conversies per week hebben om dit soort technieken überhaupt zinvol te kunnen benutten.”

Wat zijn de grootste uitdagingen voor jou als ondernemer?

“Dat zit hem denk ik vooral in het samenstellen van een team. Je moet echt goede mensen hebben die goed op jou aansluiten, die jou aanvullen en dingen uit handen kunnen nemen die in mijn ‘frustratiezone’ zitten. Dat is soms een uitdaging; ik heb ook afscheid moeten nemen van mensen.”

“Werken met freelancers is aan de ene kant makkelijker, omdat je ze goed kan inschatten op basis van hun profiel. Maar waar heb ik precies iemand voor nodig, en wat voor soort iemand hoort daarbij? Moet diegene introvert zijn of juist extravert. Ik ben zelf bijvoorbeeld introvert, en ik heb ontdekt dat ik het prettig vind om met extraverte mensen samen te werken.”

Wat zijn je drijfveren, wie inspireert jou?

“Wat zo leuk is aan ondernemers is dat het mensen zijn die de wereld een beetje beter willen maken, ze zitten er echt emotioneel in. Het geld is ook belangrijk, maar ze hebben vaak een heilige drijfveer. Ze gaan altijd volle bak. In het mkb zitten de mensen die risico’s nemen, de creatievelingen die omzet maken. Maar als ze eenmaal het internet opgaan, wordt het lastig.”

“Ik kijk voor inspiratie veel naar mensen die, vaak in de VS, een bepaalde nieuwe aanpak hebben gevonden waarmee ze ondernemers op internet helpen en effectiever maken. Die zetten zo’n concept met volle kracht in de markt en doen slimme dingen met sociale media. Zij gaan daarin helemaal los. Daar kunnen we in Nederland nog wel wat van leren.”

Bijvoorbeeld Jeff Walker, met zijn ‘Product Launch Formula’. Hij was eerst huisman, en zette met vallen en opstaan een bedrijf op waarmee hij ondernemers helpt bij het lanceren van hun product. Daar maakt hij nu miljoenen omzet mee. Of Russel Brunson, van Dotcomsecret.com. een concept en boek over hoe je jezelf online onweerstaanbaar maakt en een heel interessant aanbod doet.”

Waarom ben je lid geworden van het Sprout Netwerk. Wat levert het Sprout-lidmaatschap jou op?

“Ik vind het heel leuk om te weten wat ondernemers beweegt en wat hen bezig houdt. Dat zorgt ook weer voor een goed basis voor mijn marketing. Tegen welke problemen lopen zij op? Ik let natuurlijk extra goed over wat ze zeggen over internet. Hoe gebruiken andere bedrijven internet om te groeien? Succesverhalen hebben vaak een sterke online component. Het is nog steeds bijzonder en in opkomst.”

Waar kunnen andere Sprout members jou mee helpen?

“Lastige vraag! Ik ben niet zo geneigd om hulp te vragen. Wat ik boeiend vind is: wat vind jij lastig op internet? Wat lukt er heel slecht? Of juist heel goed? Die beide kanten vind ik heel interessant. En wat zijn best practices op het gebied van het vinden van de juiste mensen?”

Wat zou je andere ondernemers als tip willen meegeven om nog beter te ondernemen?

“Wat ik heb gemerkt is dat wanneer je jezelf een doel hebt gesteld en dat hebt uitgesproken, dat de kans dan veel groter wordt dat het ook gebeurt. Op een gegeven moment startte ik een experiment door online te gaan bloggen. Ik heb toen een doel gesteld om in deze niche een de bekendste stem te worden, met de beste reputatie en de meeste klanten. Ik werk helemaal niet zo georganiseerd, maar door dat doel heb ik het wel bereikt en was ik er een paar jaar later ook echt.”

“Zo’n doel geeft veel vrijheid en duidelijkheid en je kunt makkelijker kiezen. Ik ben daardoor bijvoorbeeld gestopt met dingen die best veel omzet maakten en die ik ook leuk vond. Maar door te stoppen met de dingen die niet bijdragen aan je doel, bijvoorbeeld niet-schaalbare dingen zoals in company-workshops, ging alles veel sneller.”

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

“Het is een cliché om te zeggen dat je een bepaald doel moet hebben. Maar als je een doel hebt dat raakt aan wat je in je hart voelt, waar je blij van wordt en waarmee je anderen echt blij kan maken, dan heb je een goede basis als ondernemer.”


Aartjan is lid van Sprout, hét netwerk van ambitieuze ondernemers. Voor slechts 99 euro per jaar krijg jij toegang tot het netwerk, een uitgebreid profiel op Sprout.nl, nieuwe ideeën met het tweemaandelijkse magazine en toegang tot exclusieve kennis- en netwerkevenementen per jaar. Waar wacht je nog op? Meld je nu aan