Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

MKB’ers geven het duurste kerstpakket

Het is officieel: MKB-ondernemers zijn het gulst voor hun werknemers - als het om kerstpakketten gaat. Volgens een leverancier van kerstattenties geldt de regel: hoe kleiner het bedrijf, hoe persoonlijker de relatie tussen baas en personeel.'

Tintelingen heeft navraag gedaan bij zo’n duizend klanten, en daaruit blijkt dat bedrijven tot 250 werknemers gemiddeld € 42,50 uitgeven aan het kerstpakket. Dat is ruim een tientje meer dan bedrijven met meer dan 250 man personeel, die gemiddeld € 32 uitgeven.

Inkoopkracht en relatie

Het verschil valt onder meer te verklaren uit het verschil in inkoopkracht tussen mkb’ers en grotere ondernemingen. Bovendien wordt een duurder kerstpakket voor meer werknemers al snel een grote kostenpost. Maar volgens Tintelingen speelt ook de persoonlijkere relatie tussen werknemers en de baas een rol bij kleinere bedrijven.

‘Hoe kleiner het bedrijf, hoe persoonlijker de relatie tussen de medewerkers en de baas. Bij grote bedrijven wordt het regelen van de kerstpakketten neergelegd bij een professionele inkoper terwijl in het MKB de eigenaar deze taak vaak zelf oppakt. Dat zie je terug in de waarde van het eindejaarsgeschenk. Daarnaast is het ook een budgetkwestie want hoe groter het bedrijf hoe groter de kostenpost’, zegt Patrick Moreu, directeur bij Tintelingen.

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Zorg en onderwijs krenterig

Behalve naar bedrijfsomvang verschillen de uitgaven aan eindejaarsverwennerij ook tussen sectoren. Werknemers in de kinderopvang moeten het doen met een pakket dat gemiddeld € 29,28 kost. Bedrijven in de industrie geven bijna 19 euro meer uit, maar ook de retail en de overheid zijn guller.

Het gemiddelde bedrag dat bedrijven uitgeven is met € 34 gelijk aan dat van vorig jaar, aldus Tintelingen.