Nijlant begeleidt met zijn bedrijf Playhead China ondernemers die de stap naar China willen maken via onder meer de internationale versie van Tmall, die begin vorig jaar de digitale deuren opende. De Alibaba-dochter is volgens Nijlant op dit moment de enige crossborder-optie naar China met genoeg volume en potentie. ‘Maar andere platformen zitten niet stil en ik verwacht op korte termijn meer aantrekkelijke initiatieven.’
Op Tmall.hk zijn inmiddels ruim 5.000 merken verkrijgbaar, waaronder bekende Nederlandse namen als Unilever en G-Star. Maar ook de wat kleinere Nederlandse bedrijven als Noppies (zwangerschaps- en babykleding) en Holland at Home (producten voor expats) hebben er inmiddels hun eigen virtuele winkel.
Nieuwkomer is deze week Flinders, een online designmeubelzaak. Dat bedrijf uit Zaandam hoeft dankzij de internationale versie van Tmall geen eigen vestiging te openen in China of voorraden aan te houden. Bestellingen worden gewoon vanuit Zaandam afgehandeld.
Voor het eerste jaar in China streeft de woonwinkel naar ruim 5.000 verzonden pakketten. De samenwerking met Tmall Gobal wordt overigens eind deze maand officieel beklonken, tijdens eem Nederlandse handelsmissie naar China, onder leiding van premier Rutte.
Voorbereiden
Sites als Tmall verlagen de drempel voor Nederlandse bedrijven die zich op de Chinese markt willen storten, maar dat wil niet zeggen dat zoiets binnen een paar weken geregeld is, merkt Nijlant op. ‘Je moet je goed voorbereiden en Chinese partners vinden.’
Hij waarschuwt ook: Chinezen verwachten dat het product er binnen zeven dagen is, dat er een track & trace-optie is en dat ze het product terug kunnen sturen. ‘Op bepaalde vlakken zijn ze ook veeleisender dan Nederlanders’, zegt Nijlant. ‘Wij laten op onze productpagina’s bijvoorbeeld vrij weinig informatie zien over het product. In China zijn productpagina’s bijna complete folders.’
Wellicht nog uitdagender is de gewoonte om eerst contact op te nemen met de verkoper via een chatprogramma. ‘In China vindt bijna geen verkoop plaats zonder chat’, zegt Nijlant. Daar hoort ook het onderhandelen over de prijs bij.
Vertrouwen
Belangrijk is ook het vertrouwen dat je als winkel moet zien te winnen, aldus Nijlant, niet in het minst omdat veel online winkels in China nu nog – als het op westerse producten aankomt – vooral namaakproducten aanbieden. ‘De grote vraag is of ze vertrouwen hebben in het product.’
En dat betekent dat je goed bereikbaar moet zijn. Flinders is daarom – via een joint venture met Playhead -vanaf nu van ‘s ochtends vroeg tot ‘s avonds laat bereikbaar. ‘Als je dat niet doet, zal er geen enkele Chinees bij je kopen.’