1. Klimaatakkoord warmt economie op
Het klimaatakkoord dat zaterdag in Parijs is gesloten is goed voor het Nederlandse bedrijfsleven, stellen MKB-Nederland en VNO-NCW: “Veel ondernemers, ook in het MKB, kunnen op vele terreinen de gevraagde oplossingen leveren waarmee het bedrijfsleven ook op mondiale schaal een belangrijke bijdrage levert aan het oplossen van het klimaatvraagstuk en het aanjagen van duurzame economische groei in grote delen van de wereld.” Op de website van Unilever voorspelt topman Paul Polman dat het akkoord een aanjager is voor miljarden aan investeringen in duurzame energie en “de immense creativiteit en innovatie van de private sector”.
2. Miljard voor onderzoek kunstmatige intelligentie
Elon Musk (Tesla) en Sam Altman (Y Combinator) hebben een instituut opgericht dat met een budget van 1 miljard dollar onderzoek gaat doen naar kunstmatige intelligentie. Een van de leden van het oprichtersteam is de Nederlandse onderzoeker Durk Kingma. Op basis van open source-, non profit-onderzoek moet OpenAI kunstmatige intelligentie in positieve, mensvriendelijke banen leiden. Ook belangrijk is voorkomen dat er 1 centrale supercomputer ontstaat met te veel macht in te weinig handen, zegt Musk, die zich al eerder kritisch uitliet over ‘AI’ (artificial intelligence). Wat hem betreft zijn er in de toekomst zo veel mogelijk systemen, als verlengstuk van ieder mens.
3. Yoghurt Barn doet het met FrieslandCampina
Yoghurt Barn heeft een pact gesloten met FrieslandCampina. De zuivelgigant voorziet de yoghurt-keten van Wouter Staal vanaf nu van zuivel en helpt bij de marketing en groeiplannen van de in 2012 opgerichte winkelketen. Yoghurt Barn neemt daarmee afscheid het (biologische) zuivelmerk Weerribben; de yoghurt die het bij FrieslandCampina inslaat is eveneens biologisch, zegt een woordvoerder. Yoghurt Barn (in 2013 nog Sprout Challenger) telt nu 6 winkels en dat moeten er met hulp van FrieslandCampina binnen 3 jaar 25 worden.
4. Nederlandse ‘tent’ in Bakoe
Bouwer van tijdelijke onderkomens De Boer Structures heeft een order van 10 miljoen euro bemachtigd voor de Formule 1-race van volgend jaar in Azerbeidzjan, weet het FD. Het bedrijf uit Alkmaar zet een demontabel, ruim 300 meter lang gebouw van (deels) drie verdiepingen neer met pitboxes, hospitalityruimtes. Het gebouw is ook bestemd voor de organisatoren van de race, die plaatsvindt in de straten van de hoofdstad Bakoe. De Boer, in handen van NPM Capital, is sinds vorig jaar na jaren van verlies weer winstgevend.
5. Hunkemöller naar Amerikanen
Lingerieketen Hunkemöller komt in Amerikaanse handen. Volgens Reuters heeft private-equityhuis Carlyle 440 miljoen over voor het Nederlandse ondergoedimperium. Hunkemöller was sinds 2011 eigendom van het Franse PAI Partners, dat destijds 265 miljoen op tafel legde voor de overname. De keten telt inmiddels 700 winkels en heeft zijn vizier gezet op uitbreiding naar het Midden-Oosten en Azië. Lingerie is volgens Carlyle het investeren waard, omdat de concurrentie er minder moordend is dan in andere retailsectoren.
6. En dan dit: Webshops sluiten op zondag
Niet alle webshops zijn 7 dagen in de week open: alleen al in Twente zetten zeker 5 online verkopers hun website elke zondag op zwart, zocht Tubantia uit. Landelijke voorbeelden van online zondagsrust zijn de webwinkels van Kachels.com en Blokhutvillage.nl. De kerstdrukte gaat zondags ook voorbij aan Babypark.nl, volgens de krant een van de marktleiders op het gebied van kinderspullen. De site van dat bedrijf is tegenwoordig op zondag wel te zien, zegt de directeur. “Mensen hebben thuis ook de krant in de krantenbak liggen. Maar we verkopen niet op zondag, dat is de lijn die we trekken.”
7. Quote van de dag:
Tot zover de Sprout update van maandag 14 december. Tot morgen! Mis je iets of wil je gewoon reageren? Doe het op Twitter of Facebook.
Nieuws inhalen? Lees de update van vrijdag
Bekijk het nieuwste Sprout magazine:
Ook Sprout magazine lezen, gratis naar events en profiteren van het beste ondernemersnetwerk van Nederland? Word dan nu Sprout Member
Word lid van het snelgroeiende ondernemersnetwerk van Sprout
Want Sprout members krijgen naast dagelijkse ondernemersnieuws en -inspiratie:
✓ Een uitgebreid seo-geoptimaliseerd profiel op Sprout.nl
✓ Adverteer onder 450.000 maandelijkse bezoekers
✓ 6 x per jaar Sprout Magazine digitaal én in de bus
✓ 10 x per jaar inspirerende evenementen en visits aan bekende ondernemers
✓ Exclusieve aanbiedingen en kortingen voor ondernemers
✓ Toegang tot onmisbare ondernemerskennis in de how-to database met onderwerpen als sales, marketing, belasting en personeelszaken.
Dus meld je nu aan voor slechts 99 euro per jaar!