Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Oprichter wil Dixons terug; Google leert auto hufterig rijden

Ondernemersnieuws: RTL en KPN gaan samen investeren in eHealth, Steven Bakker denkt over terugkopen Dixons-moeder en Google leert zijn auto asociaal rijden.

1. KPN en RTL investeren samen in eHealth


De investeringstakken van RTL Nederland en KPN gaan kijken of ze samen in e-Healthbedrijven kunnen investeren. RTL heeft al geld gestoken in Dutch Learning Company, de startup achter IedereenEHBO.nl. KPN heeft als telecom- en IT-aanbieder de zorgsector als klant. KPN Ventures werd in juni opgericht met een omvang van om en nabij 35 miljoen euro. RTL treedt sinds 2011 op als investeerder en doet dat sinds begin 2013 intensiever. De bedrijven gaan de markt gezamenlijk verkennen en mogelijk, maar niet per definitie, gezamenlijk in bedrijven investeren. Beiden brengen ze ‘bereik en middelen’ in, meldt Emerce.


2. Oprichter wil Dixons-moeder terugkopen


Steven Bakker, oprichter van Dixons-moeder BAS Group, wil met steun van enkele grote leveranciers zijn oude bedrijf terugkopen. Bakker, die BAS Group achttien jaar geleden oprichtte en in maart vertrok, zegt tegen het FD hierover in gesprek te zijn en er over na te denken. Bakker verklaart open te staan voor een overname als hij de ruimte krijgt om zijn innovatieplannen alsnog door te voeren. De bewindvoerder werkt aan een doorstart voor de winkelketens Dixons, iCentre en MyCom, die vrijdagmiddag uitstel van betaling kregen. Diverse partijen die de winkelketens willen voortzetten, hebben zich volgens Bakker bij de bewindvoerder aangeklopt.


3. Sign2Pay verkast naar Amsterdam


Nederland-België 1-0: fintech-startup Sign2Pay verhuist al zijn activiteiten naar Amsterdam, waar het zijn hoofdkantoor al had gevestigd. Belgische media waarschuwen al voor een startupvlucht uit het land. Volgens ceo Nicolas Mertens moet hij in 020 zitten ‘om op internationaal vlak geloofwaardigheid te kunnen uitbouwen’. Het is volgens de chief executive veel gemakkelijker om vanuit Amsterdam een basis voor internationale groei te leggen dan vanuit Antwerpen, waar het bedrijf wel een kantoor houdt.


4. Data-Belgen halen 20,5 miljoen op


De Belgische dataspecialist Collibra vergeet die tussenstop te maken in Amsterdam: de startup haalt in een kapitaalronde 20,5 miljoen euro op bij Index Ventures en Dawn Capital en verkast meteen naar de VS. Vijf van de grootste tien Amerikaanse banken zijn intussen al klant, en ook Walmart gebruikt de software van de Belgen om de kwaliteit van zijn data te verbeteren. De Nederlandse investeerder Newion had in een vorige ronde al ingezet op Collibra, dat wordt beschouwd als leidend in de markt voor data governance.


5. Google-auto leert asociaal rijden


Google leert zijn robotauto asociaal rijden. Bochten afsnijden, een dubele streep overschrijden: als de ontwikkelaars hun zin krijgen, is straks niets menselijks de zelfrijdende wagen meer vreemd. Op dit moment zijn ze nog jiust te voorzichtig, vertelt de man die bij Google verantwoordelijk is voor de robocar aan WSJ. Ze trappen bij elk naderend gevaar op de rem, waar bestuurders van vlees en bloed vertrouwen op een adequate reactie van medeweggebruikers. De afgelopen jaren zijn de Googlewagens 16 keer aangereden: 12 keer van achteren. 


6. En dan dit: scheren met een light saber


Nu wordt scheren serieus: een stel Zweden heeft een hit op Kickstarter met de Skarp, een scheerapparaat dat een laserstraal gebruikt om overtollige beharing – bij mannen en vrouwen, op elke gewenste plek – genadeloos te verwijderen. Een kwestie van voldoende energie, de juiste golflengte en een jaar of 25 uitvogelen hoe je zowel zwarte als blonde haartjes kunt weglaseren. Volgend voorjaar komt de Skarp op de markt, de crowd betaalt 159 dollar.


7. Quote van de dag:



Tot zover de Sprout update van dinsdag 29 september. Tot morgen! Mis je iets of wil je gewoon reageren? Doe het  op Twitter of Facebook.


Nieuws inhalen? Lees de update van gisteren


Word lid van het snelgroeiende ondernemersnetwerk van Sprout


Want Sprout members krijgen naast het dagelijkse ondernemersnieuws en -inspiratie:


✓ 6 x per jaar Sprout Magazine digitaal én in de bus

✓ 10 x per jaar inspirerende evenementen en visits aan bekende ondernemers
✓ Een uitgebreid profiel op Sprout.nl
✓ Exclusieve aanbiedingen en kortingen voor ondernemers

✓ Toegang tot onmisbare ondernemerskennis in de how-to database met onderwerpen als sales, marketing, belasting en personeelszaken. 


Dus meld je nu aan voor slechts 99 euro per jaar! 

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.