Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Nederlandse fotostartup is bij Walmart en Tesco binnen

De fotoboek-app van de Nederlandse startup SoSocio vangt in een klap Walmart, Walgreens, Tesco en CVS als klant dankzij een deal met het Canadese PNI Media. Drie vragen aan ceo Wouter van den Berg.  

SoSocio is een relatief nieuwe speler op de fotomarkt. In 2010 is het opgericht, het heeft twee investeringsrondes van Brooklyn Ventures gehad (in totaal 6 ton) en is sinds 2012 actief internationaal de boer op gegaan. Wat het doet? De software van SoSocio stelt gebruikers in staat om bijvoorbeeld snel foto’s vanuit Facebook en Instagram om te zetten in een fotoboek en deze te combineren met foto’s die zij vanaf hun eigen device uploaden. Het bedrijf zegt dat het niet de bestaande fotoplatforms van de Hema’s in deze wereld wil vervangen, maar dat het die met zijn whitelabelproduct aanvult. De deal met PNI Media opent de poorten naar de Amerikaanse, Engelse en Canadese consument. De klanten van de grote warenhuizen daar kunnen met de software van SoSocio straks fotoboeken maken, editen en printen vanaf hun mobiele telefoon, tablet of desktop. We belden even met Wouter van den Berg.

Wat is de waarde van de deal?

‘Dat kan ik niet precies zeggen. Het gaat ons in potentie veel geld opleveren, je spreekt al snel over een markt van 300 miljoen consumenten. PNI verzorgt de marketing. We krijgen een percentage per verkocht fotoboek. We hebben uiteraard ook geprobeerd de mogelijke opbrengsten in kaart te brengen, maar dat heeft niet zo’n zin. Als je er een procent naast zit spreek je al over tonnen. Maar net zo belangrijk voor ons:  de deal opent voor ons allerlei deuren naar andere bedrijven. Als we goed genoeg zijn voor Walmart of Tesco dan moeten we ook goed genoeg zijn voor de rest van de wereld, is de gedachte.’ 

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Hoe haalden jullie hem binnen?

‘We zijn eerst gaan nadenken: wat zijn nu de ideale partners waarmee je direct een groot bereik realiseert zonder dat je alle kanalen afzonderlijk benadert? Zo kwamen we bij PNI Media uit. Het Canadese bedrijf is de grootste leverancier van fotoplatforms aan retailers. Via een introductie van een relatie die in de fotomarkt actief is – een klant van ons – is het eerste contact gelegd met PNI. Dan begin je met mailen en vervolgens een hele hoop nachtelijke conference calls. Vervolgens beginnen de contouren van de samenwerking te ontstaan. Ze waren dan wel de grotere partij, maar ook bij hen was er het besef dat ze ons nodig hebben. Op een gegeven moment stap je dan in het vliegtuig en uiteindelijk konden we de contracten tekenen.’  

Heb je nog een tip voor andere dealmakers?

‘Heb een lange adem en raak niet gefrustreerd als je het proces voor je gevoel niet onder controle hebt. Wij wilden ook het liefst morgen nog tekenen, maar de onderhandelingen, vooral het proces van goedkeuring krijgen van de vele managers in zo’n organisatie, maakt dat het erg lang kan duren. In ons geval hebben we er een jaar over gedaan. Ook zou ik adviseren: verdiep je in de cultuur van zakendoen en hoe anderen over jou denken. Wij staan bekend als mensen die op directe manier zaken doen. Het kan lonen om je dan op momenten juist even bescheiden op te stellen.’