Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Online verkoop redt detailhandel niet

Nederlanders geven dit jaar 8 procent meer uit op internet, maar dat is nog niet genoeg om een krimp van detailhandel te voorkomen.

Dit jaar krimpt de detailhandel nog licht met 0,5%, maar volgend jaar is er gelukkig weer een – verwachte – groei van 0,75%, schrijven onderzoekers van Panteia in een ‘minirapportage‘ over de vooruitzichten voor het mkb in 2014 en 2015.

Voor het totale mkb ziet dit jaar er met een groei van 1,25% (jaar-op-jaar) duidelijk beter uit dan de stevige krimp van 1,5% van vorig jaar. Volgend jaar kan de groei zelfs uitkomen op 2%.

Die groei komt door meer export, een toename van investeringen en een positievere consument. Kleinere bedrijven, die gemiddeld minder op export leunen, groeien nog wel minder hard dan hun grote broers. 

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Huizen

Consumenten krijgen er meer vertrouwen, onder meer omdat de inflatie lager ligt dan vorig jaar, wat goed is voor de koopkracht. Vooral de verbetering van de woningmarkt zal volgens het bureau leiden tot meer verkochte keukens, banken en andere woninguitgaven.

De horeca groeit dit jaar naar verwachting met 0,5%. Restaurants krijgen meer eetgasten en ook hotels zien het aantal boekingen toenemen.