Is er crisis in Europa? Nee, hoor. Niet als je naar de wereld van de webwinkels kijkt tenminste. Onderzoek voorspelt dat dit jaar de omzet van de Europese e-commerce van liefst 200 naar ruim 232 miljard euro door zal groeien. Dat zijn niet alleen bemoedigende cijfers voor eigenaren van webshops, maar ook voor ondernemingen die online betalingen mogelijk maken. In Nederland is er alleen wel één regel: iDeal is met een aandeel van bijna 60 procent de absolute onbetwiste marktleider. En wie de ontwikkelingen volgt (zie kader onder), accepteert dat iDeal dat nog lange tijd zal blijven. Als je in deze markt een bloeiend bedrijf wil bouwen, moet de ondernemer dus minimaal een top 3-positie bemachtigen. Stefan van den Berg, eigenaar van startup AfterPay, claimde onlangs deze status in vakblad Multichannel. Het contrast met de nummer één is groot: de ondernemer opereert in de luwte van Heerenveen, ver weg van het Zuidas-kantoor van iDeal-eigenaar Currence.
‘iDeal heeft een unieke status’
In 2011 rekenden Nederlanders liefst 94 miljoen keer af met de iDeal, voor in totaal 7 miljard euro. Paypal, dat het in andere landen zo goed doet, werd zo’n 10 miljoen keer gebruikt. De Amerikaanse dienst liep in 2011 qua groei wel een tikkeltje voor op iDeal: 47 procent tegen 40 procent voor iDeal. Wie dacht dat de aanbieder van iDeal, Currence, zomaar een bedrijf is, vergist zich. Want wie zijn de aandeelhouder? Jawel, de grote Nederlandse banken, zoals ING, ABN Amro, SNS en Rabobank. “Uniek, dat is iDeal zeker”, zegt Dick van de Kamp, expert bij Enigma Consulting. “In andere landen zijn Mastercard, Visa, Paypal en American Express online de marktleiders.” Hoe komt het dat onze banken als enige een vuist weten te maken tegen de Amerikanen? Van de Kamp: “Dat ligt aan de beperkte Nederlandse marktomvang. In Frankrijk en Duitsland beschikken ze bijvoorbeeld over honderden banken, daar waren ze nooit tot overeenstemming gekomen over de oprichting van zo’n dienst. Vandaar dat we nu alleen in België, in de vorm van Mister Cash, een iDeal-kloon langzaam succes zien boeken.” Volgens Van de Kamp zijn er drie redenen waarom iDeal zo populair is:
|
AfterPay, momenteel een relatieve nobody, speelt in op een achilleshiel van iDeal. Want de dienst is dan wel populair onder consumenten, toch is het geen product dat uitblinkt in gebruiksvriendelijkheid. Consumenten moeten een bestelling meteen afrekenen. Dat dit voor een webshopeigenaar fijn is, is logisch, want hij is vooraf al van zijn geld verzekerd. Maar of de consument die procedure ook aangenaam blijft vinden, is de vraag.”Het is merkwaardig dat veel Nederlanders daar tot nog toe geen probleem van maken”, vertelt Van den Berg aan Sprout. “Stel dat je bestelling niet aankomt, of toch niet bevalt. Dan is het lastig om je geld terug te krijgen.”
Marktuitdagers
Om de meer voorzichtige consument te dienen, biedt AfterPay achteraf betalen aan. Als een winkelier de dienst van AfterPay als betaalmiddel aanbiedt, krijgt de consument een factuur toegezonden. Het lijkt op het concept van de acceptgiro, maar AfterPay verschilt op twee punten. Ten eerste neemt de dienst het gehele betaalproces van de winkelier over, inclusief het risico dat er niet betaald wordt. Ten tweede biedt het digitale acceptgiro’s aan.
Tot nog toe gaat het goed met de startup. AfterPay is sinds de start in 2010 van veertig naar zevenhonderd klanten gegroeid. In 2012 jaar verwacht het bijna 1 miljoen webtransacties mogelijk te maken. “En net als vorig jaar halen we een omzetgroei van meer dan zestig procent”, zegt Van den Berg. Hij wijst er wel op dat zijn service eigenlijk al zes jaar bestaat. Het viel alleen tot 2010 onder de activiteiten van een Zwolse creditmanagement bedrijf. Maar daar was het een beetje een vreemde eend in de bijt. Van den Berg: “Het viel daar een beetje buiten de boot. Na de buy-out in 2010, is AfterPay uitgegroeid tot een volwaardig merk en betaalmethode. We zijn nog maar net begonnen en hebben veel ideeën voor ‘the next generation’ achteraf betalen.”
Shake-out
AfterPay is er echter allerminst zeker van dat het binnen zijn branche kan consolideren. Het voelt vooral de hete adem van het kapitaalkrachtige Klarna in zijn nek. Deze achterafbetaaldienst, die in 2006 tot ‘heetste Zweedse startup’ werd uitgeroepen, is met 25 man ook sinds 2010 op de Nederlandse markt actief. Dankzij groeikapitaal van Niklas Zennströms Atomico Ventures, Michael Moritz’ Sequoia Capital, dat ook investeerde in Google en YouTube, en DST en General Atlantic, die eerder aandelen verwierven in Facebook, Zynga en Twitter, heeft het bedrijf een wapenarsenaal van liefst 165 miljoen euro. Van den Berg: “Ze steken niet onder stoelen of banken dat ze in elk land waar ze de markt opgaan, de nummer één positie willen halen. De komst van Klarna heeft ons geholpen omdat ook zij de voordelen van achteraf betalen bekender maken.”
‘iDeal heeft zeer beperkte API’Richard Straver, oprichter van de in Silicon Valley opererende microbetaaldienst Tinypay, ziet zeker kansen in de markt van Nederlandse online betaaldiensten. De ondernemer, die onlangs Money2 lanceerde waarmee je via iDEAL geld kan zetten op PayPal of je bank kunt koppelen, vindt niet alleen dat het directe betalen een zwakte is van de service. “Er zijn nadelen aan verbonden, al vind ik dat iDeal een goede betaalmethode is die past bij de Nederlandse markt. iDeal heeft wat mij betreft een zeer beperkte API. En innoveren met iDEAL is uitdagender omdat je een certificaathouder van de dienst moet worden. Bovendien heb je een reader nodig.” |
Momenteel maakt AfterPay wél een duidelijke consolidatieslag. In mei verstevigde het zijn positie met de overname van ICMO, een achterafbetaaldienst van creditmanagement bedrijf CMG. “Ik denk dat er op de lange termijn alleen voor ons, Klarna en misschien nog een derde partij ruimte is op de Nederlandse markt”, zegt Van den Berg. Dat zou ten koste kunnen gaan van een andere Nederlandse startup, achterafbetaalservice Cashper. Van den Berg: “Mocht het tot een gesprek komen, dan zou ik zeker in een overname van Cashper interesse hebben. Er zal een shake-out plaats vinden. Cashper moet dus ook keuzes maken.”
‘Het zijn een beetje snelle jongens’
AfterPay en Klarna proberen op totaal verschillende manieren de Nederlandse markt te veroveren. Waar het bij de Friezen windstil is, en op de achtergrond wordt genetwerkt, zoekt Klarna de media-attentie op. Er zijn talloze verhalen in de media te vinden over de jonge Zweedse honden, die het bedrijf hebben opgericht. Over Van den Berg vind je bijna geen artikelen. “Klarna heeft een agressieve groeistrategie. Het zijn een beetje de jongens van het snelle geld en ‘big is beautiful’. Wij besteden liever veel tijd aan extern relatiemanagement en zorgen dat we doen wat we beloven. Dat wordt erg gewaardeerd en vertelt zich voort.”
Volgens Van den Berg gaat Klarna ook een prijzenoorlog aan. “Ze zetten callcentermedewerkers in die winkeliers de laagste prijzen aanbieden en fikse stijgingen van hun omzet beloven. Als een winkelier niet direct reageert, heb je grote kans dat ze je later even zo vrolijk nog een paar keer bellen.” Afterpay zegt daar niet aan mee te doen. “Als Klarna bereid is om de prijs voor een bepaalde klant extra scherp te maken, dan haken wij gewoon af. Wij focussen ons volledig op onze dienstverlening. Misschien ouderwets, maar volgens mij gaat het daar wel om. Ik hoor wel eens geluiden van nieuwe klanten dat Klarna niet altijd kan waarmaken wat het belooft. Dat wil ik voorkomen.”
Concurrentievoordelen
Afterpay heeft dankzij haar historie als voormalig credit management bureau wel makkelijk praten. Het beschikte vóór de buy-out al over grote klanten als Free Record Shop, Bart Smit, Intertoys, Men at Work en Scapino. En het heeft zijn sterke positie ook te danken aan lang bestaande relaties met aanbieders van payment service providers, zoals Ogone, DocData en Adyen. Dit zijn aanbieders van technische platformen, waarop een webwinkelier transacties via alle verschillende type betalingsdiensten kan laten plaats vinden. “In de regel werkt een provider met niet meer dan één of twee achterafbetalingsdiensten samen. En wij hebben met de meeste providers een goede band opgebouwd.”
Klarna: Zo min mogelijk gegevens
Klarna bevestigt dat het zichzelf nadrukkelijk in Nederland aan het promoten is. Oprichter Viktor Jakobsson: “We hebben een grote groep account managers aangesteld. Het is belangrijk dat de ondernemers ons hier leren kennen.” Jakobsson ontkent dat het zijn pijlen op een prijzenoorlog richt. “Natuurlijk bied je een scherpe prijs aan, maar het draait bij ons vooral om gebruiksvriendelijkheid. We zorgen ervoor dat mensen zo min mogelijk gegevens hoeven in te voeren. Wij willen niet dat je telkens weer je bankrekening- of creditcardnummer moet invullen, zoals bij Paypal of iDeal het geval is. Een betaling moet in een handomdraai gebeuren.” Klopt het dat Klarna in Nederland lastig voet aan de grond krijgt? Volgens Jakobsson niet: “Wij groeien in Duitsland en Nederland veel sneller dan we ooit in Zweden deden.” |
Toch heeft AfterPay op één punt achterstand: Klarna is naast Zweden en Nederland ook in Duitsland, Finland, Noorwegen en Denemarken actief. Voor online retailers, die ook op deze markten aan klanten willen kunnen leveren, is dat handig schakelen. “Europees is Klarna de absolute marktleider in achteraf betalen”, geeft Van den Berg toe. “Als dit aspect voor een winkelier doorslaggevend is, dan is Klarna nu geen verkeerde keuze.”
Omdat veel klanten AfterPay vragen om ook internationaal achteraf betalen te gaan servicen, is Van den Berg nu een Europese inhaalslag begonnen. “We gaan Klarna pan-Europees beconcurreren. En niet door middel van callcenters, maar door het sluiten van samenwerkingen met partijen die lokaal al sterk staan.” Zo werkt AfterPay sindskort samen met het Duitse Trust ‘n Pay, wat deel uitmaakt van een dochterbedrijf van de Duitse multinational Bertelsmann. “Als zo’n partij met je wil samen werken, dan zegt dat wel wat.” Trust ‘n Pay deelt in de inkomsten die voortkomen uit betalingen van Duitse consumenten bij Nederlandse retailerketens. “Zij profiteren van de klanten die wij al hebben, en wij van hun hele apparaat in Duitsland. Andersom leiden zij ook weer Duitse retailers voor achterafbetalingen in de Benelux naar ons toe.”
Affiliate
Gelooft Van den Berg echt dat achterafbetaaldiensten altijd in de schaduw van Currence, de eigenaar van iDeal, zullen staan? “Ik denk dat er ooit wel een omslagpunt komt waarin achteraf betalen een algemeen geaccepteerde betaalvorm en concept wordt. Maar ook daar kan Currence van blijven profiteren. Want wij bieden net zo goed iDeal aan. Als de klant bij ons zijn digitale factuur afrekent, dan kan dit met iDeal. Daarnaast hanteren wij nog papieren acceptgiro’s. Beide producten zijn van Currence.”
Uiteindelijk pikken de grote Nederlandse banken, die samen eigenaar van Currence zijn, bij bijna elke webwinkeltransactie wel een graantje mee van de inkomsten. Zo heeft AfterPay ook whitelabel partnerships met de internetkassa’s van de Rabobank en ABN Amro. Van den Berg: “Eigenlijk als je het zo beschouwt, zijn wij hun affiliate partner.”
Overzicht van alle type betalingsdiensten in Nederland
Veel consumenten opteren nog altijd voor de acceptgiro, omdat ze daarmee achteraf kunnen betalen. Webwinkels als Bol.com zijn met deze betaalmethode groot geworden. Wil je deze dienst van Currence ook toevoegen aan je betalingsopties? Dan betaal je transactiekosten beginnend bij ongeveer 20 eurocent per transactie. Daarnaast hebben we achterafbetaaldiensten, die zowel digitaal als schriftelijk achteraf betalen mogelijk maken. Mogelijke serviceverleners zijn AfterPay, Klarna, Cashper en Buckaroo. Wie van AfterPay gebruik maakt, betaalt per geaccepteerde order een vaste fee van maximaal 1,35 euro, plus een commissie afhankelijk van volume en branche. Fee is 2,85% tot 3,5 procent van het transactiebedrag. AfterPay hanteert geen abonnementskosten of overige kosten. Klarna rekent een fee tussen de 1,69 à 2,99 euro per bestelling, afhankelijk van op welke plaats Klarna vermeld is in het keuzescherm met betaalmiddelen. Daarbovenop komt een commissie van 2,99 procent van het transactiebedrag. Daarnaast betaal je 29 euro aan abonnementskosten per maand en heb je te maken met eenmalige aansluitingskosten van 299 euro.
Op dit moment zijn negen Nederlandse banken aangesloten bij iDEAL. Als een consument kiest om met iDEAL te betalen, wordt deze vanuit de webwinkel naar de eigen bankomgeving geleid. Of hij kan worden doorverwezen naar een betaalmenu van een Payment Service Provider, als de webwinkelier deze optie aanbiedt. Bekende banken die momenteel iDeal aanbieden zijn onder meer ING, ABN Amro, de Rabobank en SNS Bank. Voordelig voor ondernemers is dat je geen aansluit- en evenmin abonnementskosten kwijt bent aan de dienst. Per transactie draag je een gemiddelde fee van 75 eurocent af, plus 50 eurocent per uitbetaalde batch. De commissies verschillen wel per bank.
Mondiaal gezien is de creditcard het meest gebruikte betaalmiddel. Wie die betaalmethode wil aanbieden, is relatief duur uit. Dat ligt nog niet zozeer aan het feit dat je maandelijkse kosten of een eenmalig startbedrag af moet dragen aan een creditcardmaatschappij. Struikelblok is eerder dat de commissie die je over een transactie betaalt, kan oplopen tot 5 procent. Dan zijn er ook nog de zogenoemde chargebackkosten (geldt niet voor iedere aankoop). Bij chargeback gaat het om het terugdraaien van de verkoop en geld terugkrijgen/halen. Deze kosten variëren tussen de 10 en 20 euro per chargeback.
PayPal is een online betaalsysteem, dat bij zijn oprichting oorspronkelijk bedoeld was voor betalingen tussen pda’s. Tegenwoordig fungeert PayPal als intermediair voor online en mobiele betalingen tussen personen onderling, online verkopers en webwinkels. Het sterke aan de dienst is de eenvoud van het betaalproces: om te betalen is alleen een e-mailadres nodig. Dit in tegenstelling tot bijvoorbeeld iDeal, waarvoor een reader nodig is. Betalingen kunnen gedaan worden vanaf een bankrekening, creditcard of een zelf opgebouwd tegoed op de PayPal-rekening. Er kan ook geld worden overgeschreven naar een eigen bankrekening. Je klant registreert zich éénmalig met een e-mailadres en een bankrekening- of een creditcardnummer. Voor deze methode betaal je 35 eurocent per transactie, plus een provisie tussen de 2,7 en 3,4 procent.
Als je je aanmeldt voor Google Checkout, kunnen klanten je met een creditcard betalen via hun Google account. Handig is dat het Google Checkout icoontje naast je Adwords-advertentie en je notering in de zoekresultatenlijst komt te staan. Zo weten Google Checkout-gebruikers meteen dat ze bij jouw webwinkel via hun Google account kunnen betalen. Als verkoper betaal je per transactie 1,9 procent van het aankoopbedrag plus 20 eurocent.
Met de betaalmethode CheckPay betaalt de klant tijdens zijn bestelling het aankoopbedrag aan PostNL. Pas als het pakje daadwerkelijk is bezorgd, gaat het geld van PostNL naar de webwinkelier. De klant kan dit fijn vinden, omdat hij niet bang hoeft te zijn dat er na betaling geen pakje komt. Als webwinkelier heb je ook de garantie dat het pakket bij de goede persoon wordt bezorgd. Kosten: Je betaalt het pakkettarief, plus 4,50 euro en 1 procent van de orderwaarde. |