1. Philips wint webprijzen
Philips is de grote winnaar van de de Dutch Interactive Awards, een prijzenfestijn voor het allerbeste interactieve werk. Behalve twee awards voor de campagne ‘A friend of mine’ werd het bedrijf ‘Company of the year’, volgens de jury omdat Philips momenteel ‚grote stappen’ zet op onlinegebied. In de categorie ‘Disruptor of the year’ won webbureau Momkai voor het ontwerp van de journalistieke startup De Correspondent.
2. Webshop grijpt in na onthulling kinderarbeid
De online schoenenverkoper Spartoo verbreekt na een uitzending van het programma Altijd Wat (NCRV) de banden met een leverancier in Turkije die zich bezondigt aan kinderarbeid. Het gaat om schoenen van het merk Pierre Cardin. Die worden in Nederland verkocht door Spartoo, een van de grootste online verkopers van schoenen in Europa.
3. Telefoonrekening betalen met bitcoins
Zakelijke telecomoperator Voys heeft een mooie publiciteitsstunt: het bedrijf accepteert Bitcoins als betaalmiddel, om klanten de vrijheid te bieden om zonder tussenkomst van banken een rekening te betalen. De optie is vooral bedoeld voor de Zuid-Afrikaanse vestiging van Voys, waar de methode tijd en geld zou schelen. ‘Het openen van een bitcoin-rekening noemt Voys ‘zeer gemakkelijk’, ‘terwijl het openen van één of meerdere zakelijke bankrekeningen in bijvoorbeeld Zuid-Afrika tijdrovend kan zijn’. ‘Zeker een start-up heeft hier baat bij.’
4. Startup wil Skype voor bitcoins worden
Ondertussen wil de startup Circle betalen met bitcoins makkelijker maken en voor bitcoins doen wat Skype betekende voor VoiP. De inmiddels met 26 miljoen dollar gefinancierde startup uit Boston presenteerde zich op Bitcoin 2014, een conferentie die momenteel gehouden wordt in Amsterdam. Gebruikers zien in de dienst de term bitcoin niet meer, net zoals VoiP verdrongen is door Skype, en zien alleen dollars en euro’s. De dienst is dan ook niet geënt op mensen die willen speculeren en handelen met bitcoins. ‘We willen een groot deel van de complexiteit weghalen’, zegt oprichter Jeremy Allaire tegen The Next Web.
Tijdens de conferentie onthulde Mollie, een van de grootste payment service providers (psp) in de Benelux, dat het bedrijf betalingen met bitcoins (a 0,25 euro per transactie) gaat faciliteren, waardoor in een keer 20.000 aangesloten webwinkels aan de slag kunnen met de digitale munteenheid.
5. Half miljoen ondernemers zijn pro-Europa
Om te laten zien hoe pro-Europees ondernemers zijn lanceren VNO‑NCW, MKB‑Nederland en LTO Nederland ‘namens 500.000 ondernemers’ de campagne Wijzijnvoor.eu, met reclames op tv en een website. ‘Per jaar verdienen we 120 miljard euro met export binnen Europa’, benadrukken de organisaties. ‘Die export is goed voor bijna anderhalf miljoen banen. Als de kiezers het stemhokje ingaan, beseffen ze dat veel te weinig.’
6. Waarde Uber richting 10 miljard
Taxi-app Uber is momenteel 10 miljard dollar waard, tenmiste als de startup uit San Francisco succesvol is met een geplande investeringsronde waarbij ‘minder dan 1 miljard dollar’ moet worden opgehaald, zoals Bloomberg bericht. Zo schaart de taxidienst zich bij Airbnb en Dropbox, die de 10 miljard-grens al eerder passeerden. Bij zijn vorige ronde langs investeerders haalde Uber ‘slechts’ 258 miljoen dollar op, wat zich vertaalde in een schamele bedrijfswaarde van 3,5 miljard dollar. En dat allemaal nadat de twee oprichters Travis Kalanick en Garrett Camp in 2009 een ingeving kregen nadat ze geen taxi konden vinden in Parijs.
7. En dan dit: Paul Allen weer rijker dankzij Rothko
Paul Allen, een van de grondleggers van Microsoft, heeft 56,2 mijloen dollar geïnd met de verkoop van zijn Mark Rothko-schilderij ’Untitled (Red, Blue, Orange)’, schrijft Bloomberg op basis van ingewijden. Allen kocht het werk in 2007 voor 34,2 miljoen dollar. De winst is een leuk zakcentje voor de miljardair met een geschat vermogen van 16 miljard dollar.