Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Pitch: Epyon

Elke maand beoordeelt Sprout een startende onderneming. Deze keer Epyon uit Rotterdam, een bedrijf dat kansen ziet voor zijn snelle batterijenoplader.

Epyon is een initiatief van drie ambitieuze twintigers. Simon den Uijl, Crijn Bouman en Wouter Smit kwamen in april vorig jaar op het idee een accu te ontwikkelen die een batterij binnen korte tijd kan opladen. Het resultaat daarvan is de Flash Pack. Het doosje, even groot als een sigarettenpakje, wordt in 30 seconden vanuit het stopcontact opgeladen met de door hen ontwikkelde super charge technologie. Met de Flash Pack worden vervolgens batterijen van mobiele telefoons in 15 minuten opgeladen. Daarbij krijgt de telefoon 23 minuten spreektijd of 20 uur stand-by tijd. Net als een conventionele telefoonadapter moet ook de Flash Pack in het stopcontact worden gestoken. Hier moet op termijn verandering in komen. Ook is het de bedoeling dat de Flash Pack geen extern element blijft, maar tot de standaarduitrusting van een mobiele telefoon gaat behoren. De mannen van Epyon zien internationale zakenreizigers als hun belangrijkste doelgroep. Een tweede groep wordt gevormd door professionele fotografen.

De markt is tamelijk groot. Den Uijl en zijn collega´s schatten hun potentiële afzetmarkt in op 8,1 miljoen consumenten. Die markt moet geleidelijk worden veroverd. Het streven is om in het eerste jaar 12.000 stuks van de Flash Pack te verkopen. In eerste instantie zal de verkoopprijs 60 euro bedragen, bij goede verkoop 50 euro per stuk. De bedenkers realiseren dat ze zich met die prijs aan de bovenkant van de markt voor batterijenopladers begeven. Daarom benadrukken ze de voordelen. Zo noemen ze de duurzaamheid van de Flash Pack (hij laadt 10.000 keer in plaats van 500-900 keer voor normale laders) en de levensduur van tien jaar. Epyon is niet bang voor concurrentie. Philips en NEC werken ook aan een ´snel-oplader, maar de verwachting is dat zij pas na drie tot vier jaar met een product komen. Zelf denken ze voor komende kerst hun Flash Pack te gaan verkopen en daarmee een first mover advantage te behalen. Bovendien bestaat de Flash Pack uit standaardonderdelen. Dat maakt de productie ervan een stuk makkelijker. Epyon besteedt productie, sales en promotie uit aan partners volgens het motto ‘doe alleen waar jezelf goed in bent’. Epyon kan nog geen omzetverwachting geven. Indien alle 12.000 stuks worden verkocht, zal de omzet 192.000 euro bedragen. Afhankelijk van de distributie en de verkoop hoopt Den Uijl begin 2007 break-even te draaien.

Nils de Witte, start up-deskundige

“Soms is het lastig plannen alleen van papier te beoordelen. Zelf spreek ik liever met de ondernemers, dan weet ik in 5 minuten wat voor vlees ik in de kuip heb. Het plan van Epyon is eigenlijk te vaag om een duidelijk oordeel te vellen. Er is het product en de technologie, het plan en de ondernemers. Elk vragen in dit geval om een eigen beoordeling. Qua product zijn de mannen leuk bezig geweest. Op basis van bestaande componenten een Flash Pack gebouwd die in 30 seconden oplaadt. Goed werk geleverd. Helaas lijkt het product me niet sterk genoeg. De energiedichtheid (en daarmee de capaciteit) van de gebruikte condensators blijft erg laag.. De marktinschattingen zijn erg optimistisch. Het bedrijf is opgezet met vier complete afdelingen (er werken drie mensen) die elk afzonderlijke activiteiten ontwikkelen. Er wordt niet uitgelegd hoe het geld verdiend gaat worden.

Conclusie

“Ondernemers die menen dat zij zich uitsluitend met technologie bezig kunnen houden en zelfs de marketing & sales van hun product willen uitbesteden, moeten echt even om zich heen kijken om te zien hoe het in andere ondernemingen gaat. Ik realiseer me dat zij jong en onervaren zijn. Dat geeft niks, ze hebben een leuke start gemaakt. Maar naar mijn mening zijn ze in het laatste jaar veel te weinig opgeschoten. Het plan blijft een beetje hangen in theoretisch geneuzel. Mijn advies aan Simon: “Hou op met googlen en ga de straat op. Ga praten met nóg meer klanten en mogelijke toeleveranciers. Go for it.”