Alleen al in Nederland twitteren dagelijks zo’n anderhalf miljoen Nederlanders, nergens werkt mond-tot-mond reclame sneller als op deze microblogsite. Ook voor ondernemers die nu nog geen (nieuwe) medewerkers nodig hebben, is Twitter een geschikt medium. Het is goedkoop, je kunt er een goed netwerk van ondernemers, passief werkzoekenden en jonge talenten opbouwen en aan je employer brand werken. De stijl en manier van communiceren op Twitter geeft een uniek kijkje in iemands persoonlijkheid, interesses en benadering van de wereld. Dingen die je niet snel uit een cv kunt halen.
Twitteraccount opstarten
Twitter heeft alleen wel een gebruiksaanwijzing. Een duidelijke boodschap vertellen in 140 tekens is soms best lastig. Stel daarom eerst een duidelijk profiel op van je bedrijf en/of van jezelf. Dat is het eerste wat mensen zien en op basis daarvan beslissen ze of ze je wel of niet terug volgen. Beschrijf helder waarover je twittert zodat mensen weten wat ze van je kunnen verwachten en besteed aandacht aan je profiel- en omslagfoto.
Ga daarna interessante mensen uit je vakgebied volgen (twellow.com, followerwonk.com of wefollow.com zijn handige tools om de juiste mensen te zoeken) en plaats af en toe een leuk of informatief bericht. Zo kun je er langzaam ingroeien en kijken of Twitter bij je past. Is dat het geval, lees dan deze 9 Twittertips voor ondernemers.
1. Geef je volgers leuke, zinvolle informatie
Als je een zakelijk account opent, plaats daar dan niet alleen vacatures op. Dat zien mensen als spam. Deel vooral allerlei leuke weetjes over je bedrijf. Bijvoorbeeld een event, een idee of vak- of marktgerelateerd nieuws. Wees origineel zodat mensen een reden hebben om je te blijven volgen. Als je iets retweet, voeg dan je mening of commentaar toe. Deel ook links, video’s en foto’s: verschillende soorten content zorgt dat je volgers geboeid blijven.
2. Retweet de bedrijfscultuur
Tweets van medewerkers geven op Twitter de cultuur van je bedrijf weer. Zo versterk je je employer brand. Retweet vanuit je bedrijfsaccount de tweets die medewerkers over het bedrijf plaatsen. Zo neem je je volgers mee de werkvloer op en geef je het bedrijf een gezicht. Probeer het zo persoonlijk mogelijk te houden.
3. Stel een social mediabeleid op
Zeker als het social mediabeleid motiverend is opgesteld, werkt deze vaak goed voor je medewerkers. Ze hebben dan een kader waardoor ze meer durven. Probeer het beleid dan ook zo simpel en laagdrempelig mogelijk op te stellen. Zet er bijvoorbeeld in welke bedrijfsinformatie geheim moet blijven en leg uit waarom het belangrijk is dat medewerkers op persoonlijke titel twitteren in plaats van uit naam van het bedrijf.
4. Geef experts een stem
Volgers zijn dol op het leren van nieuwe dingen. Deel daarom interessante feiten en artikelen over je vakgebied die je volgers weer graag onder hun netwerk verspreiden. Kies een spannend, nieuwsgierig makende tekst om te zorgen dat mensen op de link klikken. Werken er in je bedrijf mensen met inhoudelijke kennis over een onderwerp? Maak ze wegwijs in de wereld van bloggen en twitteren en vraag ze er actief mee aan de slag te gaan.
5. Geef duiding aan vacatures
Natuurlijk mogen vacatures ook worden getwitterd, maar zend niet alleen een standaard vacaturetekst. Geef wat duiding mee, een kort commentaar over de baan of de context. Experimenteer wat werkt. Als je ook andere vacatures uit je vakgebied deelt, zul je zien dat anderen jou ook helpen en je bereik groter wordt. Gebruik in de tweet de hashtag #vacature. Daarnaast kun je ook hashtags gebruiken bij andere trefwoorden die met de functie te maken hebben, denk aan #marketing of #manager.
6. Zoek met hashtags
Met een hashtag (#-symbool) kun je conversaties makkelijker zoeken en volgen. Voer ze in op het zoekveld van Twitter en je krijgt een mooi overzicht van wat er speelt. Je leest dan ook vragen van andere twitteraars die je kan beantwoorden. Zo profileer je je als expert en vergroot je het aantal volgers. Handig is www.twittergids.nl. Daar kun je zien welke mensen veel over een bepaald onderwerp schrijven. Je kunt zo ook interessante specialisten vinden die aanwezig zijn op een vakbijeenkomst en daarover twitteren. Zo ontdek je nieuw talent.
7. Maak Twitterlijsten
Met Twitterlijsten kun je op een handige manier volgers rubriceren. Maak verschillende lijsten voor belangrijke mensen (klanten, stakeholders, vakgenoten, talenten etc.). Doordat de berichtenstroom gefilterd wordt, kun je de nieuwste relevante berichten snel checken op dagen dat je weinig tijd hebt. Kijk ter inspiratie ook eens naar lijsten van anderen.
8. Overweeg promoted tweets
Om een nieuwe doelgroep kennis te laten maken met je bedrijf kun je overwegen om te betalen voor tweets. Die verschijnen dan in de timeline van niet-volgers. Zo creëer je een groter bereik voor bijvoorbeeld je vacatures. Zorg wel dat de boodschap goed en duidelijk is. Een andere, minder opdringerige optie is je account promoten. Dan verschijn je als ‘volgsuggestie’ in iemands timeline.
9. Connect!
Gebruik Twitter tot slot vooral als middel om relaties aan te gaan. Dus niet alleen zenden, maar ga met anderen in gesprek, retweet iets leuks en beantwoord vragen. Laat zien dat je oprecht geïnteresseerd bent in de mensen die je volgt. Check je @-mentions regelmatig zodat je geen reacties mist. Als je Twitter op deze manier gebruikt, bouw je een gouden netwerk op.
Meer tips
Twijfel je over je social mediastrategie of vind je het überhaupt lastig om hier tijd in te investeren? Download dan de gratis checklist Klopt jouw social mediastrategie? Met bonustips voor de drukbezette ondernemer.