Delivery Hero is, samen met de vergelijkbare Rocket-dochter Foodpanda, een van de belangrijkste concurrenten van Jitse Groens Takeaway.com (Thuisbezorgd.nl). Delivery Hero en Foodpanda, net als Rocket gevestigd in Berlijn, haalden vorig jaar bij elkaar al 600 miljoen euro aan investeringen op. Groen wist vorig jaar 74 miljoen op te halen voor het opschalen van zijn bedrijf.
Rocket laat er zoals gewoonlijk geen gras over groeien en kondigt een ‘Global Online Takeaway Group’ aan, waarin de sinds oktober vorig jaar beurgenoteerde incubator al zijn bezorgdeelnemingen onderbrengt. Vorig jaar creëerde het al soortgelijke divisies voor zijn e-commerce– en reisbedrijven (waar ook het Nederlandse Travelbird deel van uitmaakt).
Tussen neus en lippen door meldt Rocket verder dat het, via Foodpanda, vijf bezorgportals heeft overgenomen in Azië.
(Een deel van) het bestelimperium van Rocket Internet
Met een investering van 100 miljoen euro in HelloFresh wordt Rocket nu meerderheidsaandeelhouder in de bezorger van maaltijdenboxen. Nog eens 10 miljoen is afkomstig van investeerder New Ventures. Het kapitaal is bedoeld voor de verbetering van de ‘kwaliteit en service’, aldus het bedrijf. HelloFresh is met zijn abonnement op maaltijdendozen ook actief in Nederland.
Zie ook:
Rocket Internet bestormt Nederlandse crowdfundmarkt
Zo sloeg Oliver Samwer TravelBird aan de haak
‘Google? Bij ons werken echte mensen’
Rocket Internet lijft Nederlandse ‘Airbnb’ voor huurders Nestpick in
De keiharde markt van Thuisbezorgd.nl
De Duitsers noemen het bezorgen van eten en boodschappen ‘the next big frontier of e-commerce‘. Hoewel, bezorgen: bedrijven als Delivery Hero, Foodpanda en Thuisbezorgd hoeven zich niet druk te maken over de aanschaf van scooters. Zij zorgen voor de bestelsoftware en ontvangen vervolgens als intermediar over elke bestelling een commissie van soms 10 tot 20 procent.
Kritiek
Lang niet iedereen ziet de groei van online besteldiensten daarom als een goede ontwikkeling. Besteldienst GloriaFood is bijvoorbeeld principieel tegen commissies omdat die ten koste zouden gaan van (kleine) restaurantondernemers. De dienst biedt zijn software daarom gratis aan, en probeert vervolgens geld te verdienen met aanvullende diensten.
GloriaFood-oprichter Oliver Auerbach zegt in een reactie de aankopen van Rocket te beschouwen als teken van consolidatie en een manier om de prijzenoorlog tussen de diverse portals tot rust te brengen. Maar Auerbach spreekt ook van ‘monopolisatie’ van de markt. ‘Wanneer bestelportals een monopolie hebben, dan bestaat het gevaar dat restaurants de rekening betalen’, zegt Auerbach.
Hij beschouwt de schaalvergroting tegelijkertijd als ‘een beetje voorbarig’. ‘De overgrote meerderheid van restaurants zijn nog niet aan boord van de internetrevolutie.’ Auerbach hoopt dat de grote spelers de markt verder vergroten, iets waar uiteindelijk ook zijn GloriaFood van kan profiteren. GloriaFood richt zich vooralsnog vooral op de Engelstalige wereld. In Nederland is de uit Roemenië afkomstige dienst – op een paar experimenterende restaurants na – niet aanwezig, vooral vanwege de dominantie van het volgens GloriaFood gebruiksonvriendelijke iDeal.