Startup ClickClacks wil van het product een retrorevival maken. Veenman verkocht mei vorig jaar zijn meerderheidsbelang in internetonderneming Light en ging op zoek naar een nieuwe uitdaging. In het vliegtuig naar San Francisco, richting IT-paradijs Silicon Valley, sprak hij met Schuil over ‘die klikarmband van vroeger’. “Frank had zo’n ding een paar weken eerder ergens gekregen.” Schuil, als oprichter ook druk bezig met location-based dienst Qubulus, vertelde Veenman dat hij van vrienden enthousiaste reacties op de magnetische polsband ontving. “Toen zeiden we meteen tegen elkaar, op 10.000 meter hoogte, ‘daar moeten we wat mee doen!’”.
Wat maakt de klaparmband dan zo magisch?
“‘Wat niet?’ bedoel je. Vanuit vroeger heeft het iets ontzettend nostalgisch voor een hoop mensen. En het feit dat je hem om je arm slaat en klikt is iets wat leuk is en erg opvalt. Bovendien, wij gaan het nu anders doen en positioneren de klaparmband niet als een goedkope gadget van Intertoys, maar als een echte fashion-armband die speciaal ontworpen is door designers. Ander materiaal, andere dimensies, andere naam. De ClickClacks zullen zeker duurder zijn dan de bekende versie (een gemiddelde klaparmband kost op internet nu niet meer dan een euro, red.), maar zijn dan ook veel betere armbanden. We hebben op dit moment een vijftiental designers, uitgesmeerd over de wereld. Nederland, Griekenland, USA, Denemarken, Zweden…En dat gaan we alleen maar uitbouwen. We willen graag werken met allerlei verschillende nationaliteiten en culturen.”
Jullie product concurreert met de siliconen polsbandjes die mensen nu dragen?
“Je kunt hier veel meer mee. Er is meer ruimte op de ClickClack om er mooie ontwerpen in te verwerken en de mogelijkheden qua materiaal zijn veel uitgebreider. Daarmee hebben wij veel meer ruimte om er echt een fashion item van te maken voor verschillende doelgroepen. We zullen ook user-generated ClickClacks gaan verkopen.”
Jij hebt vorig jaar je bedrijf verkocht, net als je compagnon. Wat hebben jullie al geleerd?
“Als iets niet lukt of niet haalbaar blijkt, ga dan met je billen bloot. Zoek de confrontatie op tijd op en stel de plannen bij. Dan stel je veel minder mensen teleur. Een andere hele belangrijke les is niet perfectioneren totdat je erbij neervalt, maar op een gegeven moment ook gewoon de markt opgaan en je instincten en kwaliteiten vertrouwen. Om dan vervolgens bij te sturen waar dat moet.”
“Mijn insteek is tegenwoordig dat ik niets zelf doe. En dat is natuurlijk echt niet uit luiheid. Ik werk keihard, maar het is wel gebaseerd op de gedachte dat ieder z’n vak heeft en ik vooral goed ben in alles bij elkaar brengen. Laat ik dat dan ook vooral doen, dan is iedereen happy.”
Hoe gaan jullie het product in de markt zetten?
“We lanceren eerst online met een limited edition van tien ontwerpen, die we wereldwijd willen gaan aanbieden. Omdat we onszelf als exclusief merk neerzetten kunnen we ook concreet in de markt peilen hoe onze groeicurve verloopt. De webshop is volledig geïntegreerd in Facebook, waardoor we optimaal gebruik kunnen maken van de social graphs. Daarnaast gaan we een pilot doen met een eerste fysieke winkel.
“Ons marketing- en businessmodel is dat we delen. Wij partneren met Ammado, een platform dat bedrijven en goede doelen aan elkaar linkt. Een deel van de omzet geven we dus weg. Een ander belangrijk onderdeel van de marketing zijn de artists, aangezien zij zowel op de Clickclack als op de shop zich kunnen profileren en dus zelf ook actief zullen promoten. Designers ontvangen een vast bedrag per verkochte ClickClack, die door hen ontworpen is. Hier gaan ze goed aan verdienen.”
“We willen overigens geleidelijk een viraal effect creëren op internet. Als 750.000 mensen wereldwijd ineens zo’n armband willen in juli, dan hebben wij een probleem. Schalen kan snel, maar heeft altijd een aanloopje nodig. Daar houden we met de marketing heel erg rekening mee.”
Op wat voor targets mikken jullie?
“Het doel is om eind 2011 in ieder geval 100.000 ClickClacks verkocht te hebben. We gaan voor een getal van vijf nullen. De jaren daarna verwachten we natuurlijk absoluut miljoenen ClickClacks te kunnen verkopen.”
Aan jullie budget ligt het voorlopig niet?
“De aanloop en launching edition financieren we zelf. Voor het opschalen van de productie zoeken we nog groeikapitaal. In de tweede helft van augustus verwachten we dat rond te hebben. Daarmee kunnen we naar de herfst toe, als iedereen weer uit de komkommertijd is.”
ClickClacks blijft het enige avontuur voor de komende vijf jaar?
“Onderaan onze site staat “by CrazyAndTheLame”. Dit is het ondernemersvehikel van Frank en mij. Ons doel is om meer hypes terug te brengen zoals de klaparmband Daar ga ik me de komende jaren op storten. En met ClickClacks doen we nu ontzettend veel ervaring op met alle aspecten van de ontwikkeling van fysieke producten.”