Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

10 social media blunders

Facebook, LinkedIn en Twitter; social media worden bijna standaard ingezet door ondernemers die hun sales en marketing een boost willen geven. Maar pas op dat je social media goed gebruikt. Hoe het niet moet, bewijzen deze fraaie blunders.

 

Paard, iemand?

Een heel recent voorbeeld van hoe het mis kan gaan met spontane tweets. De klantenservice van de Britse supermarktketen Tesco laat weten dat het loket dichtgaat. Maar op de dag dat is ontdekt, dat je hamburgers paardenvlees bevatten, is de woordkeus een tikje onhandig.

Strakke doos?

Les twee: het is harststikke gezellig op social media, maar maak het niet té lollig. Asus vraagt op Twitter aandacht voor zijn fraaie tablet, maar vestigt in één moeite door de aandacht ook op iets anders. Smoezen dat de account gehacked zou zijn, wisten niet te voorkomen dat de Taiwanezen aan de schandpaal werden genageld wegens sexisme.

Te goed doel

Kijk uit wat je op Twitter belooft. Lidl kwam in België op de hartverwarmende Kerstgedachte om een Kerstpakket weg te geven voor elke tweet met de hashtag #luxevooriedereen. Door de stroom berichten stond de teller al na een paar uur op duizenden pakketten. Uiteindelijk hield Lidl woord en deelde het er 10.000 uit.

McDo’s en McDon’ts

Je vraagt welwillende medewerking van het publiek in een social mediacampagne. Bedenk dan dat niet het héle publiek je goedgezind hoeft te zijn. Toen McDonald’s vroeg smikkelverhalen te delen onder de hashtag #McDStories kwamen er behoorlijk wat gruwelen op Twitter terecht. Vingernagels in de burgers, voedselvergiftiging: #McFail! 

Happy shooting!

Dit is een hoofdzonde in de social media: geautomatiseerde boodschappen. En als je dan toch een ingeblikte tweet klaarzet, hou het nieuws dan in de gaten, National Rifle Association. Na de schietpartij in een bioscoop in Aurora, Colorada, waren zelfs de meest trigger happy NRA-leden minder in de stemming voor een potje knallen. 

Cisco-fan

Deze les is voor werknemers, maar als ondernemer denk je natuurlijk ook twee keer na voordat je je hart lucht over klanten of leveranciers. Een sollicitant luchtte zijn hart over een persoonlijk dillemma na een sollicitatie bij Cisco. Vanuit Cisco werd vlotjes gereageerd: goed om te weten, we geven het even door aan de personeelsmanager.

Automatische piloot

Ook reacties zijn te automatiseren. En gelukkig zijn er dan grapjassen, die even bewijzen waarom die gemakzucht tot de virtuele strop zou moeten leiden. American Airlinse beantwoordde al het enthousiasme over zijn fusie met US Air met dezelfde hartelijkheid. Blijkbaar was de zoekbot nog niet geladen met alle schunnigheden die geen reactie verdienden.

Wie zijn moeder?

Hier zijn massa’s voorbeelden van: degene die de corporate tweets verzorgt, vergeet op het juiste moment te switchen waardoor een privé kattebelletje onder de bedrijfsvlag de wereld in gaat. Aan de vooravond van de presidentsverkiezingen maakte KitchenAid deze onleuke grap over de oma van Obama. Dieper dan diep moest de maker van aanrechtjuwelen door het stof.

Pizza 2.0

Een overtreding van de communicatiewet: beloof nooit meer dan je kunt waarmaken wordt op Facebook met veel enthousiasme bestraft. Domino’s maakte Australië lekker met de grootste innovatie in pizza van de afgelopen twintig jaar. Na de gespannen verwachtingen volgde de teleurstelling: een paar nieuwe smaken en een vierkante vorm? Pfffff. De ‘vrienden’ van Domino’s komen woorden tekort.

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Imagine!

Deze is gewoon wereldvreemd, niet zo leerzaam maar gewoon lollig: MTV India feliciteerde afgelopen oktober John Lennon met zijn (41ste?) verjaardag en wenst hem nog vele jaren. Tussen de 3,5 miljoen MTV-fans op Facebook zaten er genoeg die het treurige nieuws uit 1980 al had bereikt.