Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

SPIN bedient alle apparaten – zonder knoppen

De Nederlandse startup SPIN remote ontwikkelt een afstandsbediening die alle apparatuur in huis kan bedienen. De Kickstartercampagne waarmee de eerste SPINs worden gecrowdfund, voorzien de oprichters van een handleiding over crowdfunding. 'Hoe crowdfunding werkt, blijkt toch niet bij een breed publiek bekend.'

De SPIN is even elegant als praktisch: het is één afstandsbediening die zo’n beetje alle elektrische apparatuur die je in huis hebt belooft te bedienen. Dus niet alleen die handenvol afstandsbedieningen voor stereo, tv en alle dozen daaronder kunnen in de la, de SPIN stuurt ook de verlichting en de thermostaat aan, als die zelf een beetje slim zijn.

Simplicity

Oprichters Mathijs Vaessen, Arjan van Bremen en Ruud de Vaal  hebben met hun startup simplicity al even hoog in het vaandel staan als Apple, en daarom bevat hun SPIN geen knoppen: een draai in de juiste positie, en de tv wisselt van kanaal, het geluid gaat harder of zachter en het licht dimt. Zelf beschikt de SPIN alleen over infrarood en bluetooth, maar dat is voldoende om via de smartphone met bijbehorende app het hele huishouden te bestieren.

Ruud de Vaal, Arjan van Bremen en Mathijs Vaessen van SPIN remote

Commercieel haalbaar

Uitvinder De Vaal werkte al jaren aan het idee voor de afstandsbediening zonder knoppen. ‘Dat was lang commercieel niet haalbaar, tot de komst van de smartphone de hardware een stuk goedkoper en beter maakte,’ zegt Mathijs Vaessen. Deze zomer besloot hij met zijn twee compagnons de stoute schoenen aan te trekken en hem verder te gaan ontwikkelen.

Kickstarter

En dat moet gezegd: SPIN heeft binnen een paar maanden een overtuigend prototype gereed. Overtuigend genoeg om in de Kickstartercampagne te verschijnen, waarmee de startup een ton wil ophalen in ruil voor de eerste SPINs, die over een maand of negen in productie zullen gaan.

Vragen

Dat gaat allemaal hard, maar de Kickstartercampagne kan nog wel een zetje gebruiken, vertelt Vaessen. Na een goede week is 35 mille binnen, een derde van het streefbedrag. ‘Wat ons nu opvalt, is dat we enorm veel response krijgen, maar ook heel veel vragen van mensen die niet helemaal snappen hoe crowdfunding werkt. Het lijkt erop dat crowdfunding in Nederland misschien bij een jonge doelgroep wel bekend is, maar toch nog niet helemaal breed bekend is.’

Crowdfunding uitleggen

Dat lijkt opmerkelijk, in een tijd waarin je struikelt over crowdfundingplatforms en een partij als Geldvoorelkaar tientallen miljoenen aan crowdfunding uit de markt trekt. ‘Wij kunnen alleen vanuit onze ervaringen op Kickstarter spreken. Mensen zien niet meteen in dat ze vooraf moeten betalen om ons product te krijgen. Velen denken dat Kickstarter een mooie etalage is, en hebben niet eens door dat je met een paar klikken en je creditcard kunt bestellen. Bovendien blijken mensen toch huiverig om hun persoonlijke gegevens af te staan aan Kickstarter.’ Vaessen krijgt een stroom mails met vragen hierover binnen. ‘Ik zet nu mijn 06-nummer op de site, en we hebben een gebruiksaanwijzing, waarin we uitleggen hoe crowdfunding via Kickstarter werkt.’

Campagne aanjagen

Natuurlijk snapt SPIN remote dat een Kickstartcampagne nooit op zichzelf kan staan, maar moet worden aangejaagd. Via de media bijvoorbeeld. ‘We benaderen actief de pers en verschillende media, ook in de VS, hebben aandacht aan ons besteed. In Nederland heeft een artikel op Nu.nl veel aandacht opgeleverd, volgende week staan we in een groot Amerikaans tijdschrift.’

   

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.