Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Robert Gaal: ‘Beschrijf de unicorn die je wordt, niet de ezel die je bent’

Succes kan je alleen bereiken door je knelpunten te overwinnen, zegt Robert Gaal tijdens de Young Creators Summit. Maar hoe zorg je ervoor dat je product stijgt van 'goed', naar 'excellent'? Gaal geeft 6 tips:

Sprout is mediapartner van de Young Creators Summit én enthousiast supporter van jong talent. De bezoekers kregen woensdag een bomvol programma voorgeschoteld dat hen helpt, de eerste- en moeilijkste stap te zetten in de ondernemerswereld. Door inspirerende talks en praktische workshops werkten ondernemers aan hun ambities en mindset om een verschil te maken met hun talenten. 

Als je als jonge ondernemer over je idee vertelt, praat dan vanuit de visie die je hebt en vertel waarom je bestaat, in plaats van te beginnen met wat je doet. Laat merken dat je gepassioneerd bezig bent met het oplossen van een probleem. Talk about the unicorn you will be, not the donkey you are,” zei Gaal tijdens de Young Creator Summit in Amsterdam.

Robert Gaal (1985) kreeg in 2007 zijn eerste investering rond voor zijn startup Waakopa.nl. Hiermee realiseerde hij een sociaal netwerk rondom sofware voorkeuren. Vier jaar later trad Gaal terug van Waakopa.nl om te beginnen aan een nieuw avondtuur in de Verenigde Staten; Karma. Een sociale en draagbare Wifi hotspot. Hierna werd de Nederlandse ondernemer door Google gespot en werkte Gaal er als product manager. Inmiddels heeft hij de Verenigde Staten verlaten om zich te storten op een nieuw project in Amsterdam. Sinds drie maanden is Gaal de managing director van incubator TQ (samenwerking tussen Google en The Next Web). 

Tijdens de Young Creators Summit in Amsterdam gaf deze inspirerende ondernemer 6 tips om effectief aan je startup en carièrre te werken. 

1. Zoek expres je knelpunten op

“Je kan niet praten over groei zonder het over knelpunten te hebben. Deze moeilijkheden moet je overwinnen om uiteindelijk exponentieel te groeien. Zoek naar die problemen en los ze op. Dit is hoe je jezelf en je product opnieuw uitvindt en kan verbeteren.”

2. Ga niet voor prima, maar voor excellent

“Ondernemers vergeten soms dat er boven ‘goed’, nog een stap zit. Dus in plaats van een product te verbeteren van ‘verschrikkelijk’ naar ‘goed’, verbeter je het product net zolang totdat het ‘excellent’ is.”

“Dit doe je door met talentvolle mensen samen te werken, en deze mensen te laten werken in projectteams. Zet de mensen van ‘sales’, ‘content’, ‘design’ etc. niet allemaal aan aparte blokken, maar mix ze samen tot teams. Zo zitten er mensen van verschillende afdelingen bij elkaar in een team en kunnen ze leren van elkaar.”

3. Laat ‘echte mensen’ je product valideren

“Ga een week proto-typ’en met je team. Op dag één wil je de markt begrijpen. Op dag twee bekijk je de afwijkingen, en nodig je mensen uit die op dag vijf het product gaat testen. Op dag drie maak je een definitieve keuze uit de data die je hebt gehaald uit de eerdere dagen en op dag vier maak je het prototype dat op dag vijf door echte mensen kan worden gebruikt.”

4. Argumenteer, maar blijf niet op je eiland zitten

“Het is oke om een sterke mening te hebben en het is prima om daar voor te vechten en over te argumenteren, maar blijf onderaan de streep open voor andere meningen. Dus als iemand een beter idee heeft en het juiste gereedschap bezit om het probleem aan te pakken, blijf dan niet op je eiland zitten.”

5. Stel doelen

“Als je efficiënt wil groeien maak dan gebruik van de populaire techniek ‘objectors and keyresults‘. Deze techniek wordt gebruikt om doelen en resultaten binnen je team, maar ook naar buiten toe te communiceren. Stel concrete doelen die je met je team voor je merk of bedrijf wil bereiken. Maak een realistische lijst, maar daag jezelf wel uit.”

6. Get ‘m hooked

“Als je kijkt naar platformen als Dropbox, Instagram of Pinterest, zijn dit producten waarbij de beleving van het product beter wordt naarmate de gebruiker het meer gebruikt. Het is bijvoorbeeld voor mij nu lastig om al mijn documenten van Dropbox te halen. Je wil dus dat jouw klanten beloond worden naarmate ze meer gebruik maken van jouw product en het gaan gebruiken als een gewoonte.” Gaal verwijst hier naar de theorie van Nir Eyal.