Leijten (foto rechts) won maandag op de NextWomenTop100 de pitch-award en noemt het een grote eer dat ze de jury heeft weten overtuigen. De jury waardeerde met name de doeltreffendheid van het concept en de kracht van het team, in haar pitch.
Sinds 1 februari staat het platform Plugify live. De website zorgt ervoor dat artiesten en boekers direct in contact met elkaar kunnen komen en wil daarmee dure boekingskantoren overbodig maken.
Leijten: “Mijn persoonlijke motivatie om Plugify te beginnen was omdat ik in brede zin iets wil bijdragen. In mijn eerdere baan leerde ik veel op het gebied van business maar ik miste een stuk zingeving. In Plugify vind ik die zin en mijn commerciële skill zet ik nu in om muzikanten te ondersteunen. Muzikanten zijn namelijk juist niet de mensen die commercieel denken omdat ze bezig zijn met muziek maken. Boekingskantoren hebben de neiging om daar een slaatje uit te slaan.”
Het jurycommentaar
Tijdens de pitch viel het de jury op dat Leijten wel erg optimistisch leek over de financiële prognose van het platform. “Maar”, zegt Leijten, “dit gaan we nog verfijnen. Natuurlijk ben je na twee kapitaalinjecties niet Europa rond en nemen we dit punt van de jury ter harte. Echter onze financiële prognose die door de jury wat optimistich werd genoemd gaat uit van een bepaalde omzetgroei. Dit lijken dan vele miljoenen, maar wanneer je dit vertaalt naar marktaandeel komt het neer op slechts tien procent marktaandeel in Europa over vijf jaar.”
Maar een concept dat zo schaalbaar is, is ook makkelijk na te bouwen. Volgens Leijtens hoeft Plugify niet bang te zijn voor de concurrentie. Als voormalig zangeres van de Hermes House Band kent ze de muziekscène van binnenuit en dat geeft een voorsprong.
“Ik heb allerlei mensen in mijn netwerk, muzikanten en boekers en door de Hermes House Band ken ik ook veel mensen in de techniek.”Door deze partijen samen te brengen kan Plugify een totaalplaatje aanbieden.” Naast dat je over een breed netwerk moet beschikken, is Plugify juridisch gezien een complex verhaal. “Ik ben niet bang voor concurrentie omdat je kennis moet hebben van de industrie, anders kom je er niet. En als meerdere mensen in Europa iets soortgelijks willen gaan doen maak ik me daar geen zorgen over. Het zal ervoor zorgen dat de markt echt open wordt gebroken.”
Ondernemen in een mannenwereld
Leijten wil niet alleen ‘haar’ markt openbreken, maar in een moeite door ook een bijdrage leveren aan het veranderen van maatschappelijke patronen. “Neelie Kroes vond ik waanzinnig inspirerend. Vrouwen moeten elkaar helpen om succesvol te worden, en we zijn nooit te oud om te leren.”
Zelf heeft Leijten zo haar eigen manieren om zich als vrouw in de ondernemerswereld op te stellen. “Mijn vorige baan als strategisch consultant was echt een mannenwereldje. Toen ik drie jaar geleden bij mijn vorige werk begon, had ik aan het begin van een meeting vanuit mijn enthousiasme voorgesteld; “Wie wil er koffie?”, maar dat was natuurlijk het stomste dat ik kon doen.”
Om juist niet te worden weggezet als het stereotype, ‘leuk blond meisje’, zorgt Leijtens ervoor dat ze tijdens meetings ieder geval niet te veel lacht; En je zult haar zeker niet betrappen op koffie halen voor twaalf man.
Meer lezen over vrouwelijk ondernemerschap? Klik dan hier om erachter te komen hoe CEO van Booking.com, Gillian Tans, elke dag innoveert op weg naar succes.