Het is een verhaal uit de boekjes: jonge honden die vlak voor de internetbubbel een mega-succes in handen denken te hebben. Het geld en de roem rijkt tot in de oneindigheid, als plots de dotcom-zeepbel uiteen spat. Zo ging het ook bij het tweede bedrijf van NLE-oprichter Harald Swinkels.
“We waren een jaar of 24 en hadden net ons eerste overnamebod afgeslagen,” zegt Swinkels. “Een investeerder met diepe zakken wilde veel geld inleggen, met als enige voorwaarde dat we in zes maanden tijd in vijf landen actief moesten zijn. Het was een typisch geval van kantoorgebouwen open blazen. Toen kwam de crisis en ging deze Europese uitrol naadloos over in een Europees faillissement.”
Informatietekort
Gebrek aan data heeft ons genekt
“Net als iedere internetpionier dachten wij dat het wereld wijde web alles zou overnemen. Ons bedrijf in online recruitment betekende het einde van de sollicitatiebrief. We hadden in de algehele massahysterie geen vangnet gebouwd om onvoorziene klappen op te vangen. Toen het mis ging bleken we een groot tekort te hebben aan informatie. Het was in blinde paniek overal naartoe vliegen om te kijken wie wat aan het doen was. Gebrek aan data om het bedrijf aan te sturen heeft ons genekt.”
Voorkomen
Het was een harde les voor de Rotterdamse ondernemer die zich destijds de koning te rijk voelde: “Ik was verantwoordelijk en heb mij laten meeslepen in het succesverhaal. Je gaat ook goed naar jezelf kijken, want blijkbaar is het mogelijk om te falen. De belangrijkste les hieruit is dat je jezelf niet te serieus moet nemen. Dit doe je door je te omringen met vrienden die nuchter zijn. Ook mijn vrouw trapt dikwijls op de rem. Als je succes hebt na je studie heb je plots heel veel vrienden, maar als dit succes omslaat raak je er ook een heleboel kwijt. Degene die overblijven zijn je echte vrienden en zorgen ervoordat je met beide benen op de grond blijft.”
Coach
Ik moet op de juiste momenten mijn mond houden
Tegenwoordig gaat het voor de wind bij het bedrijf van Swinkels. NLE groeit stevig door, lanceerde onlangs een netwerk van snellaadstations en bestelt duizend Tesla’s voor de zakelijke rijder. Om dit succes te bereiken heeft de ondernemers sinds twee jaar een coach in de arm genomen: “Daar praat ik veel mee. Ik heb de neiging om binnen te komen bij een vergadering en direct de hele ruimte te vullen. Met een bedrijf van deze omvang gaat dat in de weg zitten. Daarom train ik mijzelf om op de juiste momenten mijn mond te houden.”
Op 4 oktober komen 13.000 ondernemers samen om te leren van de uitdagingen van Richard Branson, survival-expert Bear Grylls en Al Gore. Sprout is partner van dit evenement in de Ziggo Dome. Exclusief voor Sprout Members zijn er een aantal kaarten beschikbaar. Geen member? Koop dan nu je tickets op Inspiration360.nl, verkrijgbaar vanaf € 60,50.
Afbeelding via Nick Dors