Het idee achter Vandebron ontstond toen de oprichters langs een boerderij met een windmolen reden en zich afvroegen waarom je als consument niet bij de bron van die energie kunt komen.
Maar waar veel peer-2-peer-startups bij wijze van spreken binnen een week met een product komen, is dit in de streng gereguleerde energiemarkt geen optie. Wat hielp, was de reputatie van de vier oprichters, die al een flink track record hadden opgebouwd met duurzame ondernemingen. Dat zorgde ervoor dat enkele duurzame investeerders instapten.
Zie ook aflevering 1: De internationale ambities van Barqo
Mede dankzij een investering van 1,9 miljoen euro ging het platfom in 2014 live. Kort daarop veroverde Vandebron een plek in de lijst met Sprout-challengers.
Speeltje
Bestaande energiebedrijven reageerden, officieel dan, niet op de nieuwkomer. Wel kreeg de startup het gevoel niet serieus te worden genomen. Via via hoorden de oprichters verhalen dat enkele gevestigde partijen vonden dat zij een ‘speeltje’ lanceerden op een door hen gecreëerde stabiele markt.
Mede met een salesteam van 80 man sterk is Vandebron bezig zich hoe dan ook tussen de grote spelers te nestelen. Om het aanbod te verbreden is er sinds afgelopen maart een online dienst waarmee de teruggeleverde energie van zonnepanelen van particuliere eigenaren kan worden verkocht aan andere particulieren.
De koffer met laptop gaat na dit interview weer op reis door Nederland. De geïnterviewden bepalen zelf welke ondernemer zij de opvolgende week het podium gunnen. Iedere week belt Martijn Arets hen via Skype op.
Foto: Vandebron