‘Wij doen wat andere expat platforms niet doen’, zegt Rowinda Appelman stellig over AMS Connected. ‘We bieden expats de mogelijkheid om elkaar te treffen voor een drankje of een hapje eten, maar we doen ook meer. Veel meer.’
‘Wij laten ze dingen doen die ze echt in contact brengen met elkaar en met de stad. En we verbinden ze met locals. Heel belangrijk, vindt Appelman: ‘Zelf heb ik in veel steden over de hele wereld gewoond en ik vond het altijd interessant om met locals in contact te komen. Van hen leerde ik het meest over de stad waar ik was.’
Echte connectie tussen mensen
Appelman is al vanaf het begin bezig om party’s te organiseren, tot 800 man aan toe: drinken, feesten, flirten. Maar na afloop ging ieder zijn eigen weg en ontstond er geen blijvende connectie tussen de mensen. Dat wilde ze veranderen.
Daarom ging Appelman kleinere evenementen organiseren, met ‘out of the ordinary’ activiteiten zoals ijskarten of meehelpen bij de voedselbank. ‘Ik wil mensen uit de bubbel van hun comfortzone halen. Dat willen de expats zelf ook heel graag, maar soms weten ze niet goed waar te beginnen.’ AMS Connected wijst ze graag de weg in Amsterdam.
De koffer met laptop gaat na dit interview weer op reis door Nederland. De geïnterviewden bepalen zelf welke ondernemer zij de opvolgende week het podium gunnen. Iedere week belt Martijn Arets hen via Skype op.
Zie ook de eerdere afleveringen in deze reeks:
1: Citinerary laat je zie hoe bewoners hun stad beleven
2. Modebibiotheek LENA: delen als fast fashion
3. De internationale ambities van Barqo
4: Hoe Vandebron een marktplaats voor energie bouwt
5: Hoe The Awesome foundation de stad ‘awesome’ maakt
6: De leerzame playlists van Gibbon
7: De crowdfundmachine van Live on Demand
8: De experimenteerdrift van Peerby
9: Hoe Konnektid van elke buurt een universiteit maakt