In samenwerking met 7 Ditches TV
Logisch dus dat er dit jaar meer Coolblue-winkels open zullen gaan, naast de 7 die er al staan. “In ieder geval twee, waarschijnlijk drie”, zegt Zwart Iedere winkel wordt bemand met zo’n 30 medewerkers.
Hoewel talloze online ondernemers in ‘stenen’ gaan, is het ‘eindspel’ wel degelijk een wereld met veel minder vierkante meters. Met V&D is de laatste winkelketen nog niet omgevallen, vermoedt Zwart. “Er zullen er nog heel veel volgen.”
Veel traditionele retailers zijn volgens Zwart “strategisch helemaal niet lekker gepositioneerd”. Een groot bedrijf, met dito assortiment en inkoopvolume, is al lang geen garantie voor succes meer, doceert hij. Als de bedrijfscultuur en het type mensen dat er werkt en de financiering niet op orde zijn, kunnen zij ook geen antwoord te bieden op de huidge marktvraag.
Service
Hoe dan ook: de behoefte aan winkels zal ook wat Zwart betreft altijd blijven bestaan. Al is het maar voor de groep mensen die een product eerst wil zien en voelen , die niet willen wachten op een postbode en direct willen kunnen pinnen. En omdat zo’n winkel in de filosofie van Zwart een prima kanaal is om via speciale balies (after) service te verlenen, een beetje vergelijkbaar met de werkwijze in de winkels van Apple. Behalve laagdrempelig is zo’n balie simpelweg efficiënter dan communiceren via een website.
Daarnaast merkt Zwart dat na de opening van een fysieke Coolblue-winkel de online verkoop in die stad stijgt. “Dat is extra omzet, die wel degelijk causaal is met de winkel, maar die niet door de voordeur van de winkel gaat.”
Zie ook: Deze webshops waagden de stap van clicks naar bricks
Het investeren in winkels – en de uitgebreide telefonische helpdesk – doet geen afbreuk aan de winstgevendheid, zegt de ondernemer. “Dan denken mensen automatisch dat je geen geld verdient. Het spijt me, maar dat doen we wel.”
Om de naamsbekendheid en omzet nog veder op te schroeven zet Coolblue sinds vorig jaar ook in op tv-commercials, al zijn die volgens Zwart nog altijd maar “een fractie” van wat zijn bedrijf uittrekt voor online advertenties. Met 1600 medewerkers onder zich ziet Zwart nu als zijn belangrijkste rol het bewaken van de bedrijfscultuur. “En er uiteindelijk voor zorgen dat we met z’n allen het juiste blijven doen. En dat is: klanten blij maken.”