Onderling spullen delen, lenen en verkopen is ook in de kledingbranche bezig met een opmars. Eerder dit jaar werd kledingmarktplaats United Wardrobe winnaar van Sprouts 25 onder de 25. Afgelopen juli interviewde Martijn Arets een van de oprichters van modebibliotheek Lena, terwijl in Utrecht vorig jaar een kledingbibliotheek open ging.
Met Rewear is nu het high-end segment aan de beurt, met een schuin oog afgekeken van het Amerikaanse Rent the Runway. Het platform verbindt vrouwen die designerkleding delen, waardoor je een Chanel-jurk kan dragen voor 45 euro, in plaats van 4500 euro. Gebruikers bepalen zelf of daar geld tegenover moet staan.
Rewear schat dat 70 procent van alle dameskleding ongebruikt in de kast hangt, dus qua aanbod lijkt er genoeg potentie. De uitdaging voor Rewear is om mensen te verleiden om een profiel aan te maken en hun kleding daadwerkelijk aan te bieden, wat voor veel mensen nog een aardige drempel kan zijn.
Delen is mooi, maar na een eerste testfase bleek er ook vraag te zijn naar een betaalde variant. En dat er bijvoorbeeld ook behoefte was aan tassen, terwijl de oprichters de site op kleding hadden ingestoken.
Om meer vrouwen over de streep te trekken introduceerde Rewear een verzekeringsmodel, een stomerij en (gratis) verzendlabels voor het versturen van pakketjes. De site vraagt een commissie van 13 procent over het leenbedrag, zowel aan de lener als aan de uitlener.
De vijf oprichters kennen elkaar door en door, zegt Kyriakopoulos. “Dat helpt wanneer de druk hoog is, en je elkaar goed kan steunen.”
Deze aflevering is ook te beluisteren als podcast