En hé, dat treft: op 1 oktober hebben we een date bij Yes!Delft voor een Sprout Visit. Niet omdat we elkaar zo leuk vinden (hoewel: gaat er wel eens een week voorbij zonder nieuws over Yes!Delft-startups?), maar omdat een bezoek aan de startupfabriek Sprout-members verder kan brengen.
Het wordt natuurlijk geen rondleiding door het bedrijfsverzamelgebouw waar zo hard wordt gewerkt: we zorgen ook voor food for thought. En daarvoor hebben we een paar ondernemers aan de jas getrokken die echt een verhaal te vertellen hebben. En hun verhalen draaien om 3 ondernemersdilemma’s.
1. Hoe kom je van idee tot bedrijf?
Sanne Castro maakte van zijn afstudeeronderzoek – een verkenning van de markt voor biogasinstallaties in Afrika – in 2009 een eigen bedrijf. Met zijn broer Mirik begon hij het bedrijf SimGas. De broers richten zich met een gasinstallatie op boeren in ontwikkelingslanden. Die koken vaak op brandhout, wat niet alleen bijdraagt aan ontbossing en CO2-uitstoot, maar bovendien erg ongezond door de vrijkomende rookgassen. Sanne Castro (foto): ‘Biogas lost dat op. Alleen bleek uit mijn onderzoek dat er geen geschikte installaties bestonden om het op kleine schaal op te wekken.’
2. Pivot! Hoe pas je succesvol je businessmodel aan?
Wouter Robers is één van de ondernemers achter Dingify, maar hij zette met snellaadexpert Epyon het tot nu toe grootste succes van alle Yes!Delft-startups neer. Heel Europa wordt volgeplant met snellaadstations van Epyon, dat inmiddels is overgenomen door ABB. Wouter en zijn collega’s begonnen met een slimme batterij voor scooters, maar werden sterren in het omgooien van hun businessmodel, de zogenoemde pivot. Welke gevolgen dat heeft voor je onderneming, dat deelt hij graag.
3. Snelheid! Wat doe je als startup als letterlijk de hele wereld je wil hebben?
Meer hightech dan de startup van Chokri Mousaoui vind je ze niet: na de TU Delft richtte hij samen met Stefan Roest Eternal Sun op, dat sinds 2011 innovatieve zonnesimulatiesystemen maakt om de kwaliteit en het rendement van zonnepanelen te testen. Eternal Sun heeft al diverse ondernemingsprijzen in de wacht gesleept en boekte direct in het eerste jaar een flinke omzet. Inmiddels heeft Eternal Sun klanten in onder andere de VS en Azië. Langzaam beginnen was er dus niet bij voor de mannen van Eternal Sun. Vrijwel meteen was de halve wereld hun speelveld. Hoe ze daarmee omgaan, vertellen ze graag tijdens de Sprout Visit op 1 oktober.