Wat doet Zeker.Me?
Het bemiddelt bij schadeverzekeringen, op zich geen rocket science. Maar door verfijnde datatrucs toe te passen geeft Zeker.Me zijn klanten betere dienstverlening. Neem location based schadeherstel: zodra je je schadeformulier invult op je smartphone, weet Zeker.Me al welke reparateur in de buurt de meest vakkundige is. De ingebouwde no-claimcalculator is ook zo’n handig tooltje: je ziet meteen of het zin heeft de schade te claimen, met het oog op de wegvallende no-claimkorting.
De gemene deler: Zeker.Me zet data in om zijn schadeverzekeringen te personaliseren. Vaak op basis van data die gebruikers met Zeker.Me delen, bijvoorbeeld door hun socialmediaprofiel te koppelen. “Zet je op Facebook bijvoorbeeld dat je een nieuwe partner hebt en verhuisd, vragen wij of je gaat samenwonen. Aan de hand van de informatie die je wil delen, adviseren wij je bijvoorbeeld je dekking uit te breiden. Dat regel je dan met een druk op de knop”, zegt Nick van der Meij.
Wie zitten achter de startup?
Rotterdammer Nick van der Meij, zelf al jarenlang werkend bij een assuradeur als IT’er. “Ik heb goed kunnen zien wat er beter kan. Met die ideeën ben ik ergens vorige zomer aan de slag gegaan. Ik ben nog in dienst bij mijn werkgever, maar de startup heeft nu voorrang.” Het team staat prominent op de site van Zeker.Me, maar over de eigendomsstructuur van Zeker.Me wil Van der Meij niets kwijt. “Het belangrijkste is dat we opereren als een autonome startup.”
Wie zit te wachten op Zeker.Me?
Aan schadeverzekeraars geen gebrek, zou je denken. Je opa werkt met een verzekeringsmannetje, je moeder doet online zaken met Ohra en je neefje vergelijkt eerst alle aanbieders op Independer, voordat hij de goedkoopste eruitpikt. Is er nog plek tussen voor een echt nieuw merk? “Ik ben mijn startup begonnen, omdat de huidige manier waarop wij ons verzekeren anders moet. Jongeren groeien op met smart apps en wearables, die trend zet zich door naar het grote publiek maar de dienstverlening en de producten van verzekeraars ontwikkelen zich niet mee. De steeds groter wordende hoeveelheid data maakt gepersonaliseerd verzekeringsadvies mogelijk, maar daar gebeurt weinig mee. Sterker: daar ligt nu een gapend gat waar wij met Zeker.Me inspringen.” Het idee: de adviseur van vlees en bloed is steeds minder belangrijk, maar de online wereld is vooralsnog te onpersoonlijk om een goede keuze te maken.
Wat is het verdienmodel?
Zeker.Me ontvangt provisie op de polissen die het verkoopt. Onder de kap zijn de producten van Zeker.Me verzekeringen van Delta Lloyd. “Dat zijn prima producten die we scherp kunnen offreren. Geen enkele reden om de verzekering opnieuw uit te vinden.”
Hoe ver is de verzekeraar?
“We zijn voorzichtig live gegaan afgelopen zomer, maar het wordt nu tijd om aan marketing te gaan doen. Een grote mediacampagne zijn we nu aan het opzetten en moet de groei echt op gang brengen.” Voor de langer termijn wil Zeker.Me zijn diensten uitbreiden naar ‘complexere’ producten als hypotheken en arbeidsongeschiktheidsverzekeringen. “We gaan volgend jaar beginnen met de ontwikkeling, maar dat zetten we niet zomaar in de markt.”
Nog geld nodig?
Financiering is altijd welkom, zegt Van der Meij.