Wat is Equidam?
Oprichter Daniel Faloppa: ‘Equidam is een online tool die een waardering eenvoudiger maakt. Voor startende mkb’ers is het nu vaak te ingewikkeld of te duur om de waardering van hun bedrijf goed te onderbouwen. Equidam laat gebruikers hun prestaties vergelijken met de concurrentie en laat ze zien of ze op de goede weg zitten.’ De startup baseert de waardering vooral op financiële feiten en cijfers die ondernemers invoeren. Daar worden de vijf meest gangbare waarderingsmethoden die worden gebruikt door investeerders op losgelaten. Ondernemers zien hun waardering in een online dashboard en kunnen rapporten downloaden. Ieder bedrijf zou zichzelf goed moeten kunnen waarderen, vindt Faloppa. Door waarde te weten en volgen, kun je volgens hem betere financiële beslissingen nemen. En bepalen wanneer het bijvoorbeeld een goed moment is om je onderneming te verkopen of nieuwe aandeelhouders aan te trekken.
Wie zitten er achter?
De Italiaanse oprichters Daniel Faloppa (25) en Gianluca Valentini (25) kennen elkaar van de Erasmus Universiteit. In 2012 startten zij een blog over investeren, waarna ze besloten om uit te bouwen naar een waarderingstool. Valentini is verantwoordelijk voor business development en marketing, Faloppa legt zich vooral toe op het product en onderzoek. Daarnaast is er inmiddels een – ‘extreem internationale’ – groep van 9 medewerkers uit de VS, Nederland en Italië. ‘En we hebben het hoogste ratio vrouwelijke medewerkers in de fintech-industrie’, zegt Faloppa. Die diversiteit helpt volgens hem weer bij het aantrekken van nieuwe talenten. Nederland is een prima locatie, vindt hij. ‘Het bedrijfsklimaat is beter dan elders, het groeit en is open.’.
Wie zit op Equidam te wachten?
Equidams doelgroep bestaat uit bedrijven tot ongeveer 25 medewerkers. ‘Het is vooral voor founders en ceo’s die waardering willen volgen en een mogelijke verkoop willen plannen.’ De laatste tijd tonen volgens Faloppa ook steeds meer grote bedrijven interesse. Die corporates willen de ondernemingszin binnen hun bedrijf stimuleren en laten daarbij afzonderlijke bedrijfsonderdelen of producten waarderen alsof ze op zichzelf staande bedrijven zijn. Het waarderen van een bedrijf is nu nog een klus die door accountants wordt uitgevoerd, en die doorgaans zo’n twee weken in beslag neemt. Door dat proces zoveel mogelijk te automatiseren verkort Equidam dit naar een uur, waardoor de potentiële doelgroep groter wordt.
De startup partnert daarnaast met 13 crowdfundingplatforms, waaronder Symbid, het Canadese Seedups.ca en het Duitse Innovestment.de. In de VS moet Equidam nog even de kat uit de boom kijken: door strenge beleggingsregels is crowdfunden daar nog niet volledig legaal. Daardoor mogen bedrijven hun crowdfundingpropositie niet openbaar maken, zoals in Nederland al lang gebruikelijk is.
Wat is het verdienmodel?
Sinds afgelopen april werkt de startup volledig op basis van abonnementen, à 27,5 euro per maand. Om meer klanten over te halen is er ook een freemium-model.
Hoe ver is Equidam?
De dienst telt nu 3000 gebruikers in 30 landen. Tot nu toe hebben enkele tientallen ondernemers hun creditcard getrokken voor de betaalde versie. Persoonlijk vindt Faloppa de realisatie van Equidam an sich ook als een doorbraak. ‘Toen we begonnen geloofde niemand dat je waarderingen kan standaardiseren. Dat is geen commerciële mijlpaal, maar het is wel waar ik het meest trots op ben.’ Voor de toekomst is het laten groeien van de database van groot belang. Hoe groter die vijver aan gegevens, des te waardevoller wordt Equidam voor zijn afnemers. Faloppa: ‘Een database met 5000 bedrijven is nog niet zo heel waardevol, maar eentje met 5 miljoen wel.’
Nog geld nodig?
Faloppa en Valentini willen voor het einde van dit jaar een nieuwe financieringsronde doen. Vooral met het oog op het binnenhalen van meer corporate klanten het veroveren van de VS. Tot nu toe is er, verdeeld over twee rondes, een kleine 3 ton in het platform gestoken.
Foto: Equidam