Wat is Shake-on?
Een slimme armband voor evenementen en festivals waarmee dragers door elkaars handen te schudden automatisch contactgegevens uitwisselen. Het hart van het bandje bestaat uit een chip met bewegingssensor, die handenschudden kan onderscheiden van bijvoorbeeld high five’en, boksen en zwaaien.
Het bandje zoekt tijdens het handenschudden naar andere bandjes in zijn omgeving. De gegevens worden alleen uitgewisseld als twee handen tegelijkertijd een identieke beweging maken. De gelegde contacten worden opgeslagen in de cloud en na afloop van het event met bezoekers gedeeld.
De startup uit Delft heeft nog meer in zijn mars: in combinatie met strategisch in de ruimte opgestelde draadloze beacons wordt zijn bandje een soort Google Analytics voor events: het geeft real-time inzicht in bezoekersstromen. En dan zijn er nog de plannen voor (cashless) betalen en toegangsbewijzen. “Daar zijn we uniek in”, zegt medeoprichter Jouri Schoemaker. “We creëren een ecosysteem waarmee we iedereen bedienen.”
Wie zitten er achter?
Bedenker van het systeem is geboren Iraniër en voormalig student aan de Erasmus Universiteit Babak Heydari. Twee jaar geleden ontmoette hij tijdens een ondernemersprogramma voor studenten bij Yes!Delft de Amerikaanse techniekstudent Anton de Bode. Schoemaker kwam iets later aan boord. Hij organiseerde een carrière-event waar jong technisch talent werd gematcht aan grote bedrijven als Accenture, Van Oord en Shell. Hij kreeg lucht van Shake-on nadat de startup tweede was geworden bij een door Philips gesponsorde innovatiewedstrijd.
“Toen ik wilde afspreken, bleek dat ze nog niet zo heel ver waren en ze bleken ook nog geen extraverte salespersoon te hebben. Dat ben ik zelf wel. Ik heb ze brutaal opgebeld en gezegd: volgens mij kan ik wat voor jullie betekenen. Zo ben ik co-founder geworden.”
Nog een belangrijke vroege medewerker is Aimee Ferouge. Zij ontwikkelde het prototype en het algoritme van het bandje. Het team werd vervolgens geselecteerd voor de incubator van Yes!Delft, inclusief banklening en kantoorruimte.
Oprichter Babak Heydari viert de eerste investering in Shake-on
Wie zitten er op Shake-on te wachten?
Congressen en locaties zoals de Ahoy, Rai en Jaarbeurs. De startup wil ook aan de slag op festivals en is momenteel in gesprek met ID&T.
Het jonge bedrijf werd het afgelopen jaar benaderd door grote corporates als Shell, Roche en KPMG. Die willen het inzetten bij hun eigen events. Niet alleen om die bijeenkomsten ‘innovatiever’ te maken, maar ook om er mensen met elkaar te verbinden, oudere met jongere werknemers bijvoorbeeld.
Wat is het verdienmodel?
Er wordt gewerkt aan een pakket met drie pijlers. De eerste, het verkopen en verhuren van bandjes, is inmiddels up and running. De bandjes zijn te voorzien van een merklogo. De hardware kun je eruit klikken, zodat bezoekers na afloop van een event de bandjes mee kunnen nemen naar huis. Het huren van bandjes kost (vanaf) 8,50 euro per stuk, inclusief het gebruik van de app. Los kosten de bracelets 20 euro.
Voor inzicht in bezoekersstromen betaalt een evenement een prijs die afhangt van de omvang van het event en hoeveel beacons er geplaatst moeten worden. Tot slot wordt het bandje vanaf volgend jaar ook ingezet als toegangsbewijs en wordt het voorzien van betaaltechniek.
Hoe ver is Shake-on?
Dankzij een pre-seed-ronde van 100.000 euro is de productie van de eerste lading bandjes een paar weken geleden gestart. Onlangs klopte Web Summit in Dublin, een van de grootste internetconferenties wereldwijd, aan bij de Delftenaren. De vraag of er even 30.000 bandjes geleverd konden worden kwam een beetje te vroeg, maar de startup kan er nu wel mooi zijn product lanceren.
“Dat is mooier dan we ooit hadden gedacht. We wilden altijd graag óp de Web Summit lanceren. Maar nu kunnen we zeggen: in samenwerking mét Web Summit.”
In april 2016 levert Shake-on 5.000 bandjes voor De week van de ondernemer, diezelfde maand is TEDx Delft aan de beurt, met 1.000 man. Om de vraag bij te kunnen benen, schroeft de startup de productie van zijn bandjes, die plaatsvindt in Japan, op naar 3.000 stuks per maand. “Onze grootste uitdaging is zo snel mogelijk groeien, ook internationaal, en andere partijen voorblijven.”
Nog geld nodig?
Om aan events te gaan leveren met 30.000 man is er een volgende ronde nodig. “Daarvoor gaan we de eerste lijntjes uitgooien tijdens Web Summit.” De startup zoekt daarvoor ‘minstens een half miljoen’ aan groeigeld. Schoemaker heeft zijn pitch op Web Summit al voorbereid: ‘Ik ga zeggen: investeer in ons en maak dit event nog beter. Kom mijn handen schudden om verder te praten.”