Wat doet LiveonDemand?
Elke fan van een band of zakelijke spreker kan een ‘request’ doen voor een event via LiveonDemand. Vervolgens is het zaak zo veel mogelijk kaarten te verkopen om de organisatie achter LiveonDemand aan het werk te zetten. Zodra tijdens die ‘seedfase’ in de crowdfundingcampagne een vooraf bepaald aantal kaarten is verkocht – 50 stuks voor een spreker als lean startup-goeroe Eric Ries – is er voldoende ‘kritische massa’ en neemt LiveonDemand een optie op de spreker of act en een locatie. Dan gaat de volgende fase in: koopt de crowd voldoende extra kaarten om het feest te laten doorgaan? In deze fase blaast ook LiveonDemand flink op de toeter om via weblogs en social media voldoende aandacht te genereren voor het event.
Voor Rihanna kunnen fans al terecht bij de bestaande eventindustrie, LiveonDemand richt zich op kleinere, ‘unieke’ events die op de gebruikelijke manier – georganiseerd van bovenaf – niet van de grond komen. Denk aan concerten tot 2000 man publiek en zakelijke events vanaf een man of twintig. ‘We bieden zo de kans een uniek optreden van de grond te krijgen dat de fans zelf, zonder risico, kunnen starten,’ zegt Thijs Sprangers. Het is wel te vergelijken met wat Wewantcinema voor bioscoopfilms doet. ‘Die kwamen we inderdaad tegen toen we zelf met dit idee bezig waren.’
Wie zijn de oprichters?
Thijs Sprangers (links op de foto), specialist in online communities lang voordat social media een hype werd. Hij verkocht zijn bureau KREM begin dit jaar, waardoor hij de handen vrij kreeg voor een nieuwe startup. LiveonDemand richtte hij op met Jeroen van den Idsert en Hans Verschuuren, die samen productiebedrijf Hazazah (films en commercials) runnen. ‘Hans en ik kennen elkaar privé. Op een gegeven moment hadden we het erover dat ik North Sea Jazz had gemist, waar Robert Glasper optrad. We verbaasden ons erover dat het blijkbaar moeilijk is om zo iemand nog eens naar Nederland te halen. Ik heb daarna met Hans heel wat maandagavonden geborreld om van dat idee te komen tot een minimal viable product. Dat hebben we vanaf januari gebouwd, begin mei ging LiveonDemand live.’ De startup heeft zijn intrek genomen bij Hazazah, wat maakt dat hij lean blijft, maar toch kan beschikken over een flink team dat hand- en spandiensten verricht.
Wie zitten op LiveonDemand te wachten?
Ik kijk met spanning toe hoe dit zich gaat ontwikkelen.’
Herman Hintzen (Henq)
Fans natuurlijk, van obscure bands tot wereldberoemde zakelijke sprekers. De eerste gevraagde events zijn bijvoorbeeld die met lean startupgoere Eric Ries (nog 16 fans nodig om een optie op zijn optreden te nemen) en de band Mew (nog 34 tickets in de aanbieding voordat de optiefase ingaat). Wie een event start, kan er gratis naartoe. Kopers van de eerste ‘golden’ tickets krijgen extraatjes als een meet & greet, helemaal volgens de crowdfundingmethode. ‘Voor de sprekersbureaus en concertorganisatoren brengen we nieuwe business. Dat moet je bij een partij als Mojo uitleggen, en die snappen wel dat we geen concurrent zijn. Een man als Marc Hofstede, die met Borsato de Symfonia in Rosso van de grond trok, vond dit meteen een briljant idee,’ zegt Sprangers. Ook verhuurders van de podia zijn natuurlijk blij als LiveonDemand erin slaagt ze extra business te leveren. ‘En denk erom: ze lopen geen enkel financieel risico, doordat alles pas gaat rollen als er voldoende kaarten zijn verkocht. We willen afspraken maken met twintig locaties, we hebben inmiddels een netwerk van externe event organisatoren en we willen de samenwerking aangaan met relevante websites.’ Een site als Marketingfacts zou uitstekend events kunnen starten of promoten.
Wat is het verdienmodel?
LiveonDemand schat na een aanvraag eerst in tegen welke prijzen en welk volume het bewuste event haalbaar is. Fans betalen de kaarten vervolgens vooraf. ‘Dat geld krijgen ze volledig terug als een event niet doorgaat, min de 67 cent transactiekosten. De overige kosten zijn voor ons.’ Sprangers heeft dus een behoorlijk belang bij geslaagde events, waarop marges gelden van tussen de 15 en 45 procent. Die winst zal LiveonDemand wel moeten delen met zijn partners, waaronder ook de websites die fans naar LiveonDemand leiden. ‘We zijn zelf met vier man een lean startup, maar om ons heen hebben we een flink netwerk van partners en werknemers.’
Hoe loopt het?
LiveonDemand is live, maar in bèta. ‘We maken een beetje lawaai, maar niet te veel: deze maanden zijn vooral bedoeld om veel te leren; te kijken wat werkt en wat anders moet.’ Begin oktober zal Ogivly-kopstuk Rory Sutherland langskomen in Amsterdam – als er voldoende kaarten worden verkocht. Dat is het enige event in de optiefase, met muziek is het nog even afwachten of de seedfase slaagt. ‘Zelf heb ik een request uitstaan voor zanger Andrew Strong, maar daar zijn nog maar 5 tickets voor verkocht.’ Sprangers en zijn mede-oprichters geven zichzelf ruwweg een jaar om hun platform verder uit te werken en te bewijzen dat het werkt. ‘Volgende zomer moeten we besluiten of we naar Engeland en andere landen gaan: dit wordt alleen een succes als het schaal krijgt.’
Nog geld nodig?
Jazeker. Sprangers c.s. zijn in gesprek met partijen over een kapitaalsinjectie. ‘We hebben het geld vooral nodig om het product verder te ontwikkelen en goede mensen aan te trekken. Er moet een mobiele app komen, widgets die op andere sites het verkeer aanjagen.’
Dit vindt investeerder Herman Hintzen (Henq) van LiveonDemand:
‘Geïnspireerd door het boek The Tipping Point van Malcolm Gladwell zijn er verschillende bedrijven ontstaan die de kracht van de massa gebruiken om deals tot stand te brengen. Een van de oudste is ‘ThePoint’, dat na een idealistisch begin (met het plan om een koepel te bouwen over de stad Chicago), uiteindelijk met veel geld en geweld onder de naam Groupon tot een van de grootste verkooporganisaties ter wereld werd omgevormd. Een ander voorbeeld is Kickstarter.com, dat succesvol is als crowdfundingplatform voor nieuwe producten. Maar het Nederlandse Sellaband, dat bands een platencontract bood bij voldoende (betalende) fans, bleek helaas niet levensvatbaar.’
Kosten, schalen
‘Wat LiveonDemand betreft: de website oogt lekker en het aanmaken van een nieuw event is in een kwartiertje gebeurd. Niets staat je in de weg om Mark Zuckerberg uit te nodigen voor een leuk avondje. Maar er zijn toch enkele factoren die mij als tech-investeerder bezighouden: hoe en tegen welke kostprijs bereik je je publiek, hoe zorg je voor kwalitatief goede content, wat verdien je per klant en hoe schaal je op?
Het bereiken van consumenten is een dure aangelegenheid. Bijna geen succesvolle consumentenwebsite kan overleven zonder een flink advertentiebudget, gecombineerd met actieve zoekmachine-optimalisatie.’
Bereik
‘De kunst is om per gebruiker meer geld te verdienen dan het kost om hem binnen te halen. Alleen als je dat kunt aantonen, kun je voldoende financiering aantrekken om de aandacht te trekken van een groot publiek. Bij LiveonDemand zorgen de initiators van events en hun volgers zelf voor veel lawaai in hun eigen netwerk. Dat kan op kosten-efficiënte wijze de verbreiding faciliteren. Mogelijk komen er op termijn ook project-initiators, bijvoorbeeld de artiesten zelf, die veel belang hebben bij de promotie. Betaalde promotie kan dan leiden tot extra inkomsten en groter bereik.’
Kwaliteit van de content
‘Wat je vervolgens verdient aan al die bezoekers is afhankelijk van de kwaliteit van de aangeboden events en de bereidheid van de bezoeker om daar, vaak voor de muziek uit, geld aan uit te geven. Het zou kunnen blijken dat het LiveonDemand-team zelf events moet gaan initiëren om de motor draaiende te houden.’
Opschalen
‘Een uitdaging wordt het opschalen. Om de projecten uit te voeren is veel handwerk nodig. In vergelijking met Wewantcinema is het een complex product. Een film naar een bioscoop halen is relatief eenvoudig: checken of de film beschikbaar is en of de betreffende bioscoop de apparatuur heeft om deze af te spelen, wat beide in de meeste gevallen geen probleem zal zijn. Bij sprekers en podiumartiesten ligt dat een stuk moeilijker: de betreffende persoon of groep moet op het juiste moment beschikbaar zijn en bereid naar de gewenste bestemming te komen en er moet een locatie gevonden worden waar het event kan plaatsvinden.
LiveonDemand heeft dit allemaal wel slim aangepakt: het besteedt zoveel mogelijk uit, vermijdt hoge kosten tot een break-even punt per event is bereikt en ze het ingelegde geld kunnen gaan besteden. Maar een telefoontje met agent of impresario moet toch wel plaatsvinden voor een project uit de ‘seedfase’ komt.’
Geloofwaardigheid bewijzen
‘Maar voorlopig ligt de uitdaging bij het van de grond krijgen van de eerste succesvolle events. De doorlooptijd van event-initiatie tot het daadwerkelijke optreden is lang. Dit kan zomaar een half jaar zijn. Dus voordat het platform geloofwaardig wordt gaat er veel tijd voorbij, een periode waarin het bedrijf en de vroege fase van alle projecten zal moeten worden voorgefinancierd, nog voordat de levensvatbaarheid voldoende is aangetoond om grote investeerders aan te trekken.’
Copycats op de loer
‘En terwijl deze bewijsfase omwille van praktische haalbaarheid geografisch geconcentreerd zal moeten plaatsvinden, lopen de liveondemanders bij succes het risico dat elders in de wereld copycats opstaan die gebruikmaken van de lessen die door LiveonDemand geleerd zijn. Maar mocht blijken dat het platform voldoende geslaagde events oplevert, de promotiekosten structureel lager zijn dan de opbrengsten, de handling van projecten succesvol uitbesteed kan worden en er wordt voldoende kapitaal aangetrokken, dan staat niets verdere groei in de weg!’
‘Het komende jaar zal ik met spanning toekijken hoe dit mooie initiatief zich gaat ontwikkelen. En intussen hoop ik voldoende volgers te krijgen om inspirerende, maar mediaschuwe sprekers zoals de Braziliaan Ricardo Semler, naar Nederland te halen!’
Herman Hintzen is oprichter en partner van Henq, een venture capitalfirma die investeert in jonge Nederlandse technologiebedrijven. In portfolio onder meer: Wakoopa, Mendix en CWR Mobility.