Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Sneller shoppen met Fastr

Startup Fastr laat webshoppers binnen 2 clicks afrekenen. Die snelheid is koren op de molen van online winkels, die zo meer omzet kunnen genereren. Oprichter Albin Bronkhorst vertelt hoe Fastr dé snelkassa van het web kan worden. Investeerder Jos Dirkse fileert het businessmodel.

Wat doet Fastr?

Fastr biedt online shoppers – nadat ze hun (betaal)gegevens hebben gedeeld – 1 shoppingaccount, waarin ze al hun voorkeuren bewaren: hoe ze willen betalen, waar ze geleverd willen krijgen of waar ze willen ophalen, en waar de factuur heen moet. Daarbij is elke shopper in control over zijn of haar data, belooft oprichter Albin Bronkhorst. Hij claimt dat Fastr het bestel- en betaalproces 50 tot 95 procent korter maakt, wat de conversie een boost geeft van 5 tot 10 procent. Een webshop die bijvoorbeeld 500.000 orders per jaar verwerkt, met een marge van 15 euro per order, zou met Fastr dus jaarlijks 375.000 euro meer kunnen verdienen.

‘We gaan retailers met hardcore metrics overtuigen’, zegt Bronkhorst. De grootste uitdaging: alle retailers en consumenten een Fastr-account laten aanmaken. De eerste klanten maken nu gebruik van de app’, zegt Bronkhorst. Vanaf 1 december is Fastr beschikbaar via de app store van SEOshop, een van de grootste makers van webwinkelsoftware.

De promovideo van Fastr:

Wie zitten er achter Fastr?

Oprichter en ceo Albin Bronkhorst, Raoul Manten (co-founder en CPO). Bronkhorst deed in Nederland en daarbuiten ervaring op met het ‘vanaf scratch’ opzetten van bedrijven. Binnen Fastr is hij verantwoordelijk voor strategie, operations en business development. Manten is een e-commerceprofessional met de nodige ervaring op het gebied van online conversie. Hij werkte bij onder meer Vodafone, TomTom, Maxeda en Spil Games. ‘Onze hoofdprogrammeur heeft brede ervaring bij startups’, besluit Bronkhorst.

Verdienmodel

Voor consumenten is een Fastr-account gratis. Winkeliers betalen een vergoeding per transactie. ‘Denk aan enkele centen’, zegt Bronkhorst. Of Fastr ook data gaat vermarkten kan hij nog niet zeggen. ‘Maar we denken na over meerdere verdienmodellen.’

Hoe schaalbaar is Fastr?

‘Het model is extreem schaalbaar. Dat moet ook wel, aangezien we volgend jaar al willen uitrollen naar Engeland en Duitsland. Doordat we plugins bouwen boven op onze api, die we aanbieden aan webshopplatformen zoals SEOshop, Magento en Shopify, zijn we in 1 keer ‘downloadbaar’ door een grote groep online retailers. Dan kan het hard gaan. Alleen Magento heeft wereldwijd al meer dan 200.000 winkels aangesloten. Onze api zullen we ook beschikbaar stellen aan online retailers die een op maat gemaakt platform hebben, en die daar tegen aan willen programmeren.’

Consumenten zullen zo via de retailers ‘voorzichtig in aanraking komen met ons product’, zegt Bronkhorst. ‘Ze zullen het gemak van ons product ontdekken, en zo kunnen we in beta alvast lekker groeien. We zullen in 2015 samen met een grote partner een grote actie doen, waarbij we shoppers vragen zich aan te melden voor Fastr. In ruil krijgen ze van ons een zeer aantrekkelijk aanbod. Maar denk ook aan guerrilla marketing. De naam leent zich daar goed voor.’

Nog geld nodig?

Zeker. ‘We hebben tot nu toe alles zelf gefinancierd. Om echter harder te kunnen groeien en de leidende positie te kunnen vasthouden willen we nu 350.000 euro ophalen bij 1 of meerdere investeerders. Het geld zullen we gebruiken om het product verder te laten groeien – we hebben veel features die we nog willen inbouwen, om de grootste platformen aan te sluiten en voor business development en marketing. Naast kapitaal zijn we ook op zoek naar partners. Partners zoals banken, telco’s en logistieke dienstverleners die met ons willen samenwerken, mogen zich ook melden.’


Dit vindt ondernemer en investeerder Jos Dirkse van Fastr

Jos DirkseElke zichzelf respecterende website die een online betaalmogelijkheid biedt is bezig met het verhogen van de conversie. Voor online shops bedraagt het percentage afhakers tijdens het online koopproces 55 tot 75 procent. De grootste boosdoeners zijn een langdurig afrekenproces, veiligheidskwesties (zowel te overvloedig als niet-betrouwbaar), verplicht registreren van een account, te veel informatievelden en vooral de verzendkosten (als deze niet gratis of laag zijn).

Afhankelijk van de aard van de business, is 1 procent tot 5 procent conversieverhoging al een fantastisch resultaat. Fastr heeft geen invloed op alle oorzaken van het verlatingspercentage, maar het kan het afrekenproces behoorlijk verkorten. De ondernemers van Fastr hebben veel ervaring in e-commerce, wat een groot voordeel is. Als dat daadwerkelijk een 5 tot 10 procent winst oplevert, zal Fastr met open armen worden ontvangen.

Vereiste

Een partnership met grote Payment Service Providers (die webwinkeliers van betaalmogelijkheden voorzien, zoals IDeal, de creditcardmaatschappijen en PayPal), is een vereiste om te groeien. De samenwerking met SEOshop is een goede stap. De retailer moet nog wel overgehaald worden om de software te gebruiken. De PSP zal het niet opleggen en dan moet de consument het nog willen gebruiken. Optimale marketing zal essentieel zijn voor snel succes.

Er is maar plaats voor enkele grote spelers, daarom is goede schaalbaarheid van dit product zeer belangrijk. Vraag is wel hoe je bestaande grote winkels meekrijgt. Die hebben al heel veel consumenten met een (betaal)account en zullen niet snel overstappen.

De beslissing om alleen de retailer te laten betalen is een juiste. Het verdienmodel (enkele centen omzet per betaling) houdt in dat er op grote schaal gebruik van Fastr gemaakt moet worden, anders levert het simpelweg te weinig op.

Nadenken

Het nog nadenken over meerdere verdienmodellen komt aarzelend over. En gezien het feit dat Fastr al 9 maanden op zoek is naar financiering, lijkt het of er nog lang niet in de hoogste versnelling gereden wordt. Dat het nog in beta is, is ook een minpunt.

Investeerders stappen liever in een volledig ontwikkeld product; de ondernemer heeft investeringen nodig om dit te bereiken. Het aloude kip-eiverhaal.

Niet genoeg

Het gewenste bedrag van 350.000 euro zal niet voldoende zijn. Bij succes moet in de toekomst meer worden geïnvesteerd. Als de 350.000 euro door informele investeerders wordt gedaan, zullen zij sterk verwateren bij de volgende grote financieringsronde. Hierdoor is het niet aantrekkelijk voor informals om te investeren. Het zou zo maar kunnen dat het voor Fastr beter is om nu een venture capitalist aan zich te binden en een grotere investering op te halen en naar de hoogste versnelling te schakelen.

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Fastr belooft een mooi product te zijn, dat online retailers meer omzet laat genereren en consumenten het kopen eenvoudiger maakt. Een grote toekomst dus? Hopelijk wel, maar de crux ligt bij het zo snel mogelijk groeien in aantal gebruikers. En ook vanwege het verdienmodel geldt letterlijk: massa is kassa.

Jos Dirkse is informal investor en entrepreneur. In zijn portfolio zitten o.a.: LeappCook&Becker en Telefoonoplaad.nl