Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Sociaal energie besparen met Bleeve

Energie besparen wil elk huishouden, maar de weg naar zonnepanelen en extra isolatie is vaak lang en ingewikkeld. Bleeve gaat daar als sociale marktplaats voor energiebeparing bij helpen. 'Mensen wisselen op verjaardagen zo vaak tips uit over besparen, dat trekken wij online.'

Wat is Bleeve?

Mede-oprichter Paul Geurts van Kessel (26) noemt het een sociale marktplaats voor energiebesparing. Die bevat twee belangrijke pijlers: een module die de consument inzicht geeft in de mogelijkheden om zijn huis te verduurzamen middels zonnepanelen of extra isolatie. ‘Dat is een behoorlijk verfijnde tool waarbij we veel specifieke data over je woning koppelen aan je persoonlijke situatie, mede met gebruikmaking van kadaster- en wijkinformatie. Op termijn willen we ook de data uit de slimme meters meenemen.’ Als uit die module een advies rolt om in dubbelglas te investeren, weet Bleeve de lokale aanbieders te vinden. De sociale laag van het platform is minstens zo belangrijk als die onderliggende marktplaats: buurtbewoners die besluiten in zonnepanelen te investeren, kunnen bijvoorbeeld voor dat project een groep aanmaken. ‘We proberen mensen ook aan elkaar voor te stellen op basis van hun profiel. Buren die wel dubbelglas hebben genomen kunnen hun ervaring dan bijvoorbeeld delen.’  

Wie zitten achter Bleeve?

Paul Geurts van Kessel, Joppe Out 27 en Reinier Schneider (27). Tijdens hun studie richtten ze al de Young Advisory Group op, een adviesbureau dat studenten uitzette bij MKB-bedrijven. Na hun eigen studies werkte het drietal een tijd als consultant en finance trainee in de energiebranche, maar in 2013 besloten ze toch weer samen te gaan ondernemen, met Twenty Energy. ‘Dat is een holding waarmee we verschillende activiteiten hebben opgezet op het vlak van energie-adviezen en zonne-energieprojecten, maar Bleeve slokt nu 80 tot 90 procent van onze tijd op.’ Vierde man is sinds kort Michel Bitter, een developer van het type dat een startup graag aan zich bindt. ‘We hebben hem een tijdlang ingehuurd, maar zijn factuur is verscheurd: hij is nu echt ingestapt en lid van Bleeve.’


Team Bleeve, vlnr: Reinier Schneider, Joppe Out, Michel Bitter en Paul Geurts van Kessel.

Wie zit te wachten op Bleeve?

Minimaal de helft van alle huishoudens. Want het gedoe met het energielabel voor woningen zal niemand zijn ontgaan: meer dan 50 procent heeft label D of lager. ‘Dat betekent dat er een gigantische potentie is om te upgraden. Een energiezuinige woning is gezonder, comfortabeler en scheelt geld. Dat snappen consumenten ook, maar er zijn barrières om te investerenn in energiebesparing: je bent bang om de verkeerde keuze te maken tussen de soms complexe techniek en aanbieders van wie verhalen elkaar soms tegenspreken. Het blijft toch een black box. dus wat zie je? Mensen zoeken elkaar op, tijdens verjaardagen hebben ze het over zonnepanelen, vertellen hoe het bevalt en ze wisselen offertes uit. In feite verkopen consumenten het aan elkaar. Dat trekken wij online.’

Bij banken zou Bleeve ook in een behoefte kunnen voorzien: ‘een hypotheekgesprek is het ideale moment om te praten over investeren in energiebeparing. Banken zoeken mogelijkheden om waarde toe te voegen aan dat adviesgesprek, waarvoor ze tegenwoordig verplicht geld in rekening moeten brengen.’ Ook gemeenten, die op basis van het Energieakkoord de opdracht hebben te rapporteren over de energiebesparing binnen hun grenzen, hebben baat bij Bleeve. ‘Ze beschikken nu nog nauwelijks over dergelijke data, en kunnen een abonnement nemen op de data die wij verzamelen en een gemeentepagina aanmaken die hun inwoners stimuleert om maatregelen te nemen.’

Wat is het verdienmodel?

Tweeledig: Bleeve pakt een fee op de klanten die ze aanbrengen bij de lokale installateurs en andere aanbieders. ‘Dat gaat om meer dan een affiliatevergoeding: we rekenen pas af als er een deal is, en we leveren al heel veel data over zijn situatie mee, wat de dealtime voor de lokale installateur flink bekort.’ De tweede inkomstenstroom moet komen van gemeenten, die een abonnement kunnen nemen op de data die wij verzamelen, en maken een gemeente-pagina aan die hun inwoners stimuleert om maatregelen te nemen.’

Hoe ver is Bleeve?

Afkloppen: in maart wil het live gaan. Het afgelopen jaar zijn de oprichters de boer op gegaan met hun platform, en hebben energie-leveranciers, installatiebedrijven, gemeenten en andere klanten en partners enthousiast gekregen. ‘We hadden het uitgetekend op 15 A4’tjes, en dat bleek meteen helder. Op een gegeven moment zei iemand: dat was in feite al jullie minimal viable product’. Intussen beschikt Bleeve al over de belangrijkste functies, het ziet er volgens Geurts van Kessel goed uit en wordt door een klein clubje vrienden en bekende getest. Sinds deze week maakt Bleeve onderdeel uit van het Smart Energy Program van Rockstart. ‘We hebben nu dus twee vestigingen: in ons eigen kantoor zitten we anti-kraak, dat houden we graag aan.’

Geld nodig?

Misschien. Vorig jaar kreeg Bleeve 35K subsidie van Stichting Doen, Rockstart draagt 20K cash plus 55K in natura bij. ‘Als de gemeenten, die in regio’s samenwerken, betalende klant worden, zouden we zonder extra investering het platform verder kunnen ontwikkelen. Maar we hebben ook al een jaar heel goed contact met twee informals, met wie we graag in zee willen.’


Dit vindt Laura Rooseboom (StartGreen Capital) van Bleeve

‘Ik denk dat Bleeve zeker inspeelt op een belangrijke consumentenbehoefte: veel mensen willen hun huis wel verduurzamen, maar weten niet waar ze moeten beginnen – laat staan dat ze weten welke maatregel het meeste geld bespaart c.q. het snelst is terugverdiend.

En als je dan kiest voor bijvoorbeeld een zonneboiler is het erg moeilijk om als consument zelf de markt van verschillende soorten zonneboilers te overzien en met elkaar te kunnen vergelijken. Daarna moet je ook nog kiezen welke aanbieder je moet hebben. Vaak zijn dat installateurs die uiteenlopende tarieven hanteren voor de installatie.

De terugverdientijd van veel duurzame maatregelen wordt voor een heel groot deel bepaald door de installatiekosten, dus als consument moet je eigenlijk vergelijken hoe duur een zonneboiler geïnstalleerd op je dak is en hoe snel je die dan terugverdient. Ook de levensduur van de verschillende producten is in dat licht dus erg belangrijk.

Het belangrijkste voor Bleeve lijkt me dus dat ze een goed inzicht hebben in de markt, zowel aan de productkant als aan de installatiekant. Waar gaan ze hun objectieve informatie vandaan halen? Ze moeten ervoor waken dat ze niet zoals vroeger met hypotheken gebeurde, consumenten doorsturen naar de partij die de hoogste provisie vergoedt.

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Ook denk ik dat om dit goed in de markt te zetten er nog flink geïnvesteerd moet worden in marketing om te zorgen dat Bleeve bij de consument een ‘household’ naam wordt. Bleeve kan zeker helpen de energietransitie te versnellen, want meer transparantie is hard nodig.


Laura Rooseboom investeert met StartGreen Capital in ondernemers die innovatieve duurzame technologie of producten op de markt willen brengen. In portfolio: Fibercore Europe, BioGast en Evening Breeze.