Wat doet Bundles?
Dat is snel uitgelegd: bij Bundles neem je wasbeurten af in bundels, vergelijkbaar met telefoonabonnementen: bijvoorbeeld 21,95 euro per maand voor 15 wasjes of 26,95 euro voor 35 wasbeurten per maand. In ruil voor het wasabonnement krijgt de klant van Bundles een Miele (consumentenadviesprijs 1299 euro) thuisgeleverd en geïnstalleerd, een type dat dankzij zijn extra grote trommel milieu en portemonnee spaart. Een wasmachine huren kon al eeuwen, bijvoorbeeld bij een bekende naam als Skala. Het grote verschil: bij huur zit je vaak vast aan een lang contract, en de machines die je huurt zijn vaak van lagere kwaliteit – minder duurzaam dus. Bovendien betaal je minder als je minder wast, terwijl de huursom een vast bedrag is.
Wie zit achter het wasabonnement?
Marcel Peters, in een vorig bestaan als werknemer actief bij Essent, in de hoek van de business development en innovatie. ‘Ik wilde altijd al eens ervaren hoe het zou zijn om te ondernemen, en je ideeën sneller uit te werken zodat je meer impact kunt hebben. Binnen een corporate organisatie loop je toch tegen grenzen op als je snelle veranderingen wilt.’ Peters kreeg zijn idee voor het wasmachineabonnement al eerder, en zijn werkgever zag er wel brood in, maar wilde het niet zelf oppakken. Toen Peters ook van wasmachinefabrikant Miele een positieve reactie kreeg, wist hij dat hij zijn startup kon beginnen. ‘Dat ik via de voordeur Essent kon verlaten en Miele achter me kreeg, waren twee voorwaarden voor de start. De derde was seedkapitaal. Dat heb ik gerkegen door een plek te bemachtigen in het Smart Energy-programma van Rockstart.’
Wie zitten te wachten op de service?
‘Jonge gezinnen die wel een duurzame wasmachine willen gebruiken, maar daarvoor niet meteen het budget hebben en zich laten verleiden tot de aanschaf van een goedkoper model met een korter leven.
Ik twijfel nog of de propositie voldoende aantrekkelijk is voor de klant’
Op deze manier kunnen ze toch een duurzame belissing nemen. Ik verwacht ook vraag van early adopters die gaan voor het concept van afrekenen per gebruik en het comfort dat dat oplevert. En er zal een iets kleinere groep zijn van mensen die tijdelijk een machine nodig hebben, bijvoorbeeld omdat ze tussen twee woningen zitten. Ik wil in elk geval niet de huurmarkt afpakken van de bestaande spelers.’
Wat is het verdienmodel?
Bundles leeft van de abonnementsinkomsten van zijn dienst. ‘Per machine draaien we na 70 maanden break-even, daarna is de financiering terugverdiend en draagt hij bij aan het resultaat.
Hoe ver is Bundels?
Peters heeft 14 machines bij klanten staan, die nog helemaal zelf gefinancierd zijn. Doordat hij alles utibesteedt, is Bundles nog steeds een onemanshow. Bundles heeft de demo day van Rockstart inmiddels achter de rug, en is door naar de tweede fase van het acceleratorprogramma. Maar hij wil in september echt live gaan en binnen een jaar opschalen naar 2400 machines. Daarvoor heeft hij flink wat financiering nodig. Bovendien behoeft de IT achter Bundles nog enige verfijning. Wasmachines zijn (nog?) niet voorzien van een teller, zoals bijvoorbeeld grote copiers. Om toch de wasbeurten bij te kunnen houden, sloot Peters een deal met het Britse softwarebedrijf Onzo, dat met data-analyse uit het totale stroomverbruik van een huishouden de wasbeurten kan herleiden. ‘Op dit moment doe ik die analyse nog zelf en verstuur ik handmatig de facturen, het is de bedoeling dat dat uiteindelijk wordt geautomatiseerd via een afrekenplatform.’
Nog geld nodig?
Zeker. ‘Voor 2400 machines heb je het over 2,4 miljoen. Dat willen financieren vanuit een fonds dat naast eigen vermogen ook wordt gevuld met achtergestelde leningen vanuit crowdfunding en van partners, een krediet van Miele en bankfinanciering. Voor de verdere ontwikkeling van de software en de salescampagne zoek ik investeerders. Daarvoor hebben we tot de lancering twee tot drie ton nodig. Ik heb een longlist van ruim 10 namen die wel interesse hebben, maar misschien staat de beste investeerder daar nog niet op. Die lijst is dus nog niet gesloten.’
investeerder Laura Rooseboom:
‘Bundles speelt in op de trend om te investeren in duurzame gebruiksvoorwerpen of het duurzaam gebruik van deze voorwerpen. Daarbij past het betalen naar gebruik en het stimuleren van de aanschaf van duurzame wasmachines in plaats van goedkope, minder efficiënte machines.’
‘Dit soort initiatieven stimuleren wij als groene investeerder natuurlijk. Uit onderzoek blijkt dat de consument 10 tot 15 procent op de energierekening kan besparen door bewuster te zijn van waar deze energie naar toe gaat en welke apparaten worden gebruikt. Het systeem van Bundles, waarbij per wasbeurt wordt betaald, is daarin een eerste stap. Maar de abonnementsprijzen zouden wat ons betreft nog net iets beter ingericht kunnen worden op het stimuleren van minder wassen door een andere staffel.’
Op krediet goedkoper
‘Ik twijfel bovendien nog of de propositie voldoende interessant is voor de klant. In eerste instantie klinkt het aanbod aantrekkelijk en denk ik dat klanten vooral zullen zwichten voor het gemak van de dienst en het duurzame karakter, niet alleen door de levensduur van de machine maar ook wat betreft energie- en watergebruik. Als je doorrekent vraag ik me af of de consument niet beter af is als hij met een consumptief krediet de machine zelf aanschaft. Zelfs bij het kleinste abonnement scheelt dit al in maandelijkse kosten (uitgaande van een lening van 10 jaar) en daarnaast wast de klant gratis na een afschrijvingsperiode van 10 jaar.’
Verdienpotentie mager
‘Kortom: het concept van stimuleren van duurzame productiegoederen en minimaal gebruik spreekt ons enorm aan. De verdienpotentie lijkt nog wat mager, maar wellicht kan de businesscase worden uitgebreid met een vergelijkbaar concept voor andere producten of een uitgebreider dienstenpakket.’