Wat is TourDash?
Google heeft met Street View de wereld in beeld gebracht, maar pakt met Business View door: voortaan kunnen we online ook binnen rondkijken bij steeds meer bedrijven en instellingen. Dat hoeft toch niet bij rondkijken te blijven, bedacht Roswell Balentien eind 2012, en hij besloot software te bouwen waarmee bedrijven hun rondleiding kunnen verrijken met knoppen voor extra informatie of de mogelijkheid om iets te bestellen of reserveren. Zo wordt kijken dus kopen. TourDash is een extra service, die fotografen die al door Google zijn gecertificeerd om de beste 360-plaatjes voor Business View te maken, in één moeite door kunnen aanbieden. En dat doen ze ook: inmiddels wordt TourDash door 800 resellers in 49 landen wereldwijd verkocht.
Wie zitten achter TourDash?
Balentien studeerde commerciële economie maar ontwikkelde zich de afgelopen jaren vooral als expert in Local Search, de bedrijvengidsfunctie van Google inmiddels heeft. ‘Maar ik ben vanaf mijn twaalfde al aan het programmeren en bezig met internet.’ De ondernemer stapte met zijn idee naar Google. ‘Dat ging best grappig: ik belde met iemand die in Nederland de telefoon aanneemt. Die dacht dat het wel een goed idee was en vertelde het aan zijn baas. Zo is het vijf niveaus omhoog gegaan, vervolgens naar de VS. En een week later werd ik gebeld door de projectmanager van Business Views.’ Met een mengeling van naïviteit en enthousiasme nam Balentien het risico op de koop toe dat Google met zijn idee aan de haal zou gaan, maar in plaats daarvan wilde de gigant graag samenwerken. ‘Ze ondersteunen het van harte. We zijn de enige wereldwijd die dit kunnen; het is blijkbaar nog geen ander gelukt.’ We, dat zijn behalve de oprichter ook Bas Verhoeven en Ming Lee Yi, die in de loop van 2013 zijn ingestapt in als compagnons.
Wie zit te wachten op TourDash?
Wie niet, zou je bijna zeggen. Elk bedrijf dat met een rondleiding publiek wil verleiden tot een transactie. Het boeken van een hotelkamer, het reserveren van een tafeltje bij het raam in een restaurant, en uiteindelijk moet ook die droom van online retailers via TourDash mogelijk worden: virtueel shoppen en in je wagentje mikken wat je daarbij tegenkomt. De combinatie met een virtual realitybril als de Oculus Rift is daarbij een logische stap naar v-commerce (virtual reality-commerce). Google is behoorlijk enthousiast over de mogelijkheden, ontdekte Balentien toen hij in Mountain View langsging. ‘Daar heb ik geleerd op welke schaal zij denken: miljoenen klanten. Vanaf toen hebben we alles ingezet op de schaalbaarheid van het product en onze business.’
Wat is het verdienmodel?
De fotografen doen dienst als resellers: zij kunnen zich door de extra service onderscheiden. Zodra ze een klant aansluiten op Tourdash, betaalt die een jaarlijkse fee voor het gebruik. Hoeveel dat is, wil Balentien niet kwijt. ‘Maar als we maandelijks 100 tot 200 nieuwe aansluitingen kunnen doen, kunnen we ervan leven.’ TourDash heeft inmiddels 4 ontwikkelaars voor zich werken.
Hoe ver is TourDash?
Begin 2014 ging het systeem live. De lijst resellers op alle continenten is indrukwekkend. Dan valt het aantal klanten met circa 700 een beetje tegen, geeft Balentien toe. ‘Maar je moet bedenken dat we weinig aan marketing hebben gedaan en echt in de opstartfase zitten. En er komen nog leuke dingen aan: in oktober wil een land met 100.000 inwoners álle bedrijven op TourDash hebben. In Zweden wil een supermarkt met onze software een virtuele shop openen. Want dat is met TourDash echt mogelijk: als je elk schap fotografeert, kan je ook honderden producten aanklikbaar maken.’ TourDash wil naast de fotografen ook webbureaus inzetten als resellers, zodat die bij grotere gebruikers goed kunnen nadenken over de inzet van de module.
Moet er nog geld bij?
‘Dat is nooit uit te sluiten, maar voorlopig staat het met eigen geld van de drie partners en groeien we snel genoeg zonder marketingbudget. Maar we staan, zoals dat heet, natuurlijk altijd open voor partners die ons verder kunnen brengen.’
Dit vindt investeerder Herman Hintzen (Henq Invest) van TourDash:
‘Google Business View slaat goed aan voorzover ik kan zien, al heb geen exacte cijfers bij de hand. Daar liften de mannen van TourDash in elk geval mooi op mee, heel leuk om te zien.
Als ik er met mijn investeerdersblik naar kijk, moet ik natuurlijk kritischer zijn. Dan lijkt het me wel enigszins riskant om mijn kaarten op TourDash te zetten: ze zijn volledig op een Google-dienst gericht en kunnen eigenlijk alleen door Google gekocht worden, als je een paar jaar vooruitdenkt. En voor Google zelf is dat nog helemaal geen uitgemaakte zaak. Dat wordt voor de Amerikanen een make-or-buybeslissing: gaan ze deze functionaliteit zelf ontwikkelen en in Business View hangen of kopen ze daarvoor Tourdash.
Als ze dat laatste besluiten te doen zal dat waarschijnlijk redelijk snel gebeuren. Dan zal een overname gelden als ‘acquihire’, dus geen tientallen miljoenen voor het product of de intellectuele eigendom, maar een bedrag om de talentvolle mensen achter TourDash binnen te halen. Voor ons als venture capitalists niet zo interessant, maar het kan een heel leuke trip zijn voor de founders.
Al met al zou ik als ik hen niet teveel geld aan boord halen, vooral dicht tegen Google aankruipen en zo hard mogelijk groeien. Want hoe meer omzet je genereert, hoe meer klanten je aan je bindt en hoe hoger de waarde van je onderneming. En met die expansie lijken ze goed bezig.
En dan de down side: als Google TourDash niet koopt maar zelf de functionaliteit gaat inbouwen, wordt het waarschijnlijk een teleurstellend einde… Dus: hard doorgroeien om dit moment voor te blijven!’
Herman Hintzen is oprichter en partner van Henq, een venture capitalfirma die investeert in jonge Nederlandse technologiebedrijven. In portfolio onder meer: SEOShop, Mendix en StudyTube.