Wat doet iLost?
iLost brengt via een website en app eerlijke vinders en mensen die iets kwijt zijn met elkaar in contact. Daarvoor moet de vinder de zoekgeraakte portemonnee, handschoenen of zonnebril aanmelden. Ook zoekers kunnen een oproep plaatsen. Nadat er een ‘match’ ontstaat tussen zoeker en vinder, kan iLost er ook voor zorgen dat het artikel wordt verzonden.
iLost verleent zijn dienst niet alleen aan particulieren. Het wil grote organisaties helpen met de rompslomp rond gevonden voorwerpen. Bedrijven kunnen wat ze vinden aanmelden bij iLost en hun klanten vervolgens doorverwijzen naar de dienst, waardoor telefonische inlichtingen overbodig worden. Maar iLost kan ook alle door de organisatie gevonden voorwerpen dagelijks afhalen, op de website publiceren en verzenden zodra de eigenaar zich meldt. Die laatste service is te beschouwen als de meest vergaande vorm van het outsourcen van de ‘balie’ gevonden voorwerpen.
Wat is het team achter iLost?
Hanneke Stegweg (40), bedenker en oprichter, had ruim 15 jaar ervaring in supply chain management bij grotere ondernemingen voordat ze twee jaar geleden met iLost begon. “Het is wel te beschouwen als een voortzetting van mijn carrière, omdat het een bijzondere vorm van logistieke dienstverlening is.” Compagnon en zeilvriendin Marloes Horsthuis (41) heeft haar sporen verdiend als financial controller bij internationale bedrijven als T-Systems, Atos Origin en Getronics. Jan Klopper is het technische genie, dat de site en app ontwikkelt. iLost neemt vanaf april drie maanden lang deel aan de business accelerator van Startupbootcamp Amsterdam. Precies: het is een van de finalisten die uit 500-plus aanmeldingen werd geselecteerd.
Wie zit er op iLost te wachten?
Ik vind dat iLost potentie heeft’Robert Verwaaijen (Prime Ventures) Wie zijn sleutels wel eens kwijt is geweest, snapt dat er in een betere wereld een plek bestaat waar de gevonden bos liefst dezelfde dag nog wordt ingeleverd. Volgens de politie komt een procent of zeven van de bij haar ingeleverde gevonden voorwerpen uiteindelijk bij de eigenaar terug. Dat kan volgens iLost worden opgevijzeld tot 35 procent.
Interessanter nog lijkt het B2B-aanbod van iLost. Gevonden voorwerpen kosten organisaties veel tijd en daarmee geld: bij NS zouden een man of zeven zoet zijn met het aannemen van telefoontjes van gedupeerden. En toch wil je als professionele organisatie je klanten helpen, want een geholpen klant is goud waard. Een iLost-button op de website, al dan niet onder eigen merk, kan een uitkomst zijn, zeker als de logistiek achter de berg zoekgemaakte spullen uit handen wordt genomen. Waar ze op mikken: evenementen, vervoersmaatschappijen, de horeca, verzekeraars en ook gemeenten. Vorig jaar besloot minister Opstelten de zorg voor gevonden voorwerpen over te hevelen van de politie naar de gemeenten.
Hoe uniek is de service?
Zoals vaker met startups: ‘in deze vorm’ uniek. iLost ging in oktober live. In 2010 ging al de site verlorenofgevonden.nl de lucht in. Die heeft al een reeks gemeenten als klant en biedt daardoor al 25.000 gevonden voorwerpen aan. iLost heeft er nog maar 389. Stegweg: “We hebben natuurlijk heel veel onderzoek gedaan, en inderdaad is elk aspect van onze dienst al eens ergens gedaan: een site voor particulieren, een site voor gemeenten. Maar altijd online, zonder de logistieke dienst die wij eraan koppelen. Er is ook geen organisatie die lost&found als core-business heeft en zich mede richt op outsourcing zoals wij dat doen. Als wij erin slagen hét centrale platform voor gevonden voorwerpen te worden, maakt het straks niet meer uit waar je iets bent kwijtgeraakt: je gaat meteen met je smartphone naar iLost.”
Wat is het verdienmodel?
De hoogte van het vindersloon laat iLost over aan de eigenaar, maar zelf vraagt het aan particulieren drie euro voor elke ‘match’ tussen zoeker en vinder. Daar komen de eventuele bezorgkosten nog bij. Wie met zijn noodkreet wil opvallen op de site, of een pushbericht wil sturen naar alle smartphones met iLost-app in de omgeving betaalt daarvoor extra.
Aan bedrijven wil iLost outsourcingdeals bieden voor tarieven die afhangen van de omvang van het werk. “Of we alleen online helpen of de volledige afhandeling doen en zo ja, hoe vaak we spullen komen ophalen: dat zijn deals van honderd euro tot forse bedragen.” De werkelijke kosten die grotere organisaties nu maken voor het gedoe rond gevonden voorwerpen ligt rond de achttien tot vijfentwintig euro per gevonden voorwerp.
Hoe loopt het tot nu toe?
Op de site loopt het nog niet storm, maar de eerste professionele club is ook maar net aangesloten: de Jaap Eden IJsbaan in Amsterdam. “Sinds een week, en we hebben al drie matches: een jas, een camera en een bankpasje. Bar Italia in Amsterdam is de volgende launching customer. We zijn in gesprek met onder meer het Van Gogh Museum, de Efteling heeft interesse en twee mentoren bij Startupbootcamp, allebei van KLM zeiden onafhankelijk van elkaar: ‘jullie moeten een afspraak maken om langs te komen.”
Maar, zegt Stegweg, iLost doet het stap voor stap. “We moeten kunnen waarmaken wat we beloven. We zitten nog in de beginfase.” Die maanden bij Startupbootcamp zullen vooral zorgen voor een versnelling in het aantal leads en partners.
Hoe schaalbaar is het?
Volgens Stegweg zijn in Europa op elk moment 350 miljoen dingen zoek, dus de vraag is enorm. Ook zijn er geen vergelijkbare diensten met een outsourcing-aanbod. Het online gedeelte is vervolgens prima schaalbaar. iLost moet vooral het consumentenmerk worden, dat herkenbaar is en betrouwbaarheid inboezemt. De naam is alvast internationaal gekozen. Stegweg weet ook al het eerste land dat ze na Nederland in zal trekken: Engeland, vanwege de taal. “Daarna Duitsland, omdat we met dat taalgebied ook Oostenrijk en een deel van Zwitserland kunnen bedienen.” Het vervoer is op dit moment uitbesteed. Als dat zo blijft, is een nieuw land intrekken een kwestie van een lokaal team installeren, een vervoerspartner zoeken en opslag regelen.
Nog funding nodig?
Stegweg zet in op 350.000 euro. “Startupbootcamp eindigt met Demo Day, waarop hopelijk investeerders komen kijken. Tegen die tijd zal in elk geval onze waardering hoger zijn dan vandaag de dag, doordat we dan omzet hebben, en meer leads. Met dat geld kunnen we het team vergroten, ons platform uitbreiden met onder meer een Android app en begin volgend jaar doorgaan naar het buitenland.”
Waarom investeerder Robert Verwaaijen (Prime Ventures) straks vaste klant van iLost wordt:
“In eerste instantie spreekt iLost propositie erg aan, omdat het een alledaags probleem adresseert. Ik zou best wel eens een heavy user kunnen worden want ik ben op reis een enorme chaoot met spullen. Ik denk dat ik al 10 keer een nieuwe iPhone- adapter heb moeten kopen.
Ik vraag me echter af hoe goed het gaat werken als zowel vinder als zoeker iLost op hun smartphone moeten hebben. Dat geeft nogal wat barrières voor een scenario dat zich voor de gemiddelde person niet meer dan 1 à 2 keer per jaar afspeelt. Dat wordt in het begin lastig op te lossen. Als iLost eenmaal synoniem is met ‘lost & found’ en veel mensen de app hebben geïnstalleerd dan is dit minder een issue.
Ik denk dat iLost er daarom ook verstandig aan doet om enkelzijdig gebruik (alleen de vinder of zoeker heeft iLost geïnstalleerd) te ondersteunen. Wat dat betreft zijn sommige van de genoemde outsourcediensten en websiteverwijzingen een goede tussenstap op weg naar een volledig gebruiker-gedreven lost & foundplatform.Ik ben ook wel benieuwd hoe ze authenticatie van de gebruikers oplossen (dat is echt mijn iphone adapter!!), maar daar zullen ze vast een slim idee over hebben.”
Markt: potentieel groot
“Lastig om iets concreets over de markt te zeggen. Die laat zich lastig uitdrukken in omzetpotentie. Het is namelijk voor organisaties een extra klantendienst met kosten in plaats van een dienst waaraan verdiend wordt. Maar dat het qua volume een potentiëel grote markt is, geloof ik wel. De marktkans is dus nauw verbonden met het verdienmodel dat iLost gaat neerzetten.”
Businessmodel: hoger inzetten
“Het interessante van het idee van iLost is dat ze willen gaan verdienen op een dienst die normaliter gratis wordt aangeboden. Verdienen aan organisaties en bedrijven is te rechtvaardigen omdat ze daar kosten kunnen besparen, en bij de ‘zoekers’ omdat ze een wezenlijk pijnpunt oplossen. Ik heb er als consument best geld voor over als iemand mijn zonnebril vindt. Of ze daarbij het juiste prijspunt hebben zal de praktijk uitwijzen, maar iets hoger inzetten dan 3 euro voor een match zou ik niet gek vinden. Het is namelijk altijd makkelijker om later in prijs te zakken dan om te stijgen.
Voor organisaties en bedrijven lijkt een subscription-model verstandig. Zo kan iLost meteen een flinke factuur sturen in plaats van afhankelijk te zijn van gebruikersvolume. Het juiste verdienmodel kiezen kan voor een startup een enorme versnelling geven om economisch levensvatbaar te worden.”
Conclusie: kan best eens gaan vliegen
“iLost doet me een beetje denken aan het (naar mijn weten succesvolle) Amsterdamse bedrijf 2theloo. Dat biedt tankstations, winkelcentra en stations de mogelijkheid hun toiletten te outsourcen. Organisaties zijn hier blij mee omdat het een hoop gedoe en kosten scheelt, en klanten van deze organisaties zijn blij met een superfris toilet. Een beetje gekke vergelijking misschien, maar lijkt me interessant voor iLost om van te leren.
Ik vind dat iLost potentie heeft. Ik heb Hanneke zien presenteren bij the Next Women (waar ze gewonnen heeft) en mijn eerste indruk is dat ze de nodige drive en passie heeft om hier wat van te maken. Het lijkt er op papier op dat ze ook de juiste mensen om zich heen heeft verzameld. Buiten energiek ondernemerschap zou iLost best eens kunnen vliegen als ze goed blijven nadenken over gebruikers-adoptie en snel een paar flinke facturen aan grote organisaties weten te sturen. Wie weet zien we dan over een paar jaar in openbare ruimtes overal een grote lost & found paal met een QR code van iLost.”
Robert Verwaaijen is partner bij Prime Ventures, de venture capitalfirma die investeert in Europese technologie- en technologiegedreven bedrijven.
In portfolio onder meer: Thuisbezorgd.nl, eBuddy, Mendix en Service2Media.