Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Nederlandse Twitterdienst gaat hard in VS

Crowdynews, een Twitter-caroussel die relevante tweets naast nieuwsartikelen plaatst, gaat hard in de VS. Het Groningse bedrijf achter de dienst heeft deals met The Daily Herald uit Chicago, The Washington Times en The San Francisco Examiner. 

Crowdynews is ook een heel mooi social media tooltje: het combineert de snelle, maar rauwe en niet-geverifieerde actualiteit van Twitter met de kwaliteit van artikelen waarachter een professionele uitgever staat. Edwin Kuipers van Elkoog beweert de eerste te zijn die dit op een goede manier voor elkaar krijgt. Hieronder een screendump van hun kunsten.

 

Timing

“We zijn een jaar geleden begonnen met ontwikkelen, en hebben nu precies op tijd  het antwoord op Twitter voor de zoekende media,” zegt Kuipers (38). “Met Crowdynews versterken beide media elkaar en is er opeens een oplossing voor de verschillende individuele tekortkomingen.” Tot nu toe werden Twitter feeds handgeplukt, gebaseerd op een paar handmatig ingegeven keywords. Dat is tamelijk statisch. De machine van Crowdynews analyseert de context op steekwoorden en filtert bovendien de  platvloerse taal uit de twitterbrij.

Amerika

Dat een klein – 7 medewerkers – Gronings bedrijfje het allereerst in de VS zoekt met zijn product, is logisch als je Kuipers volgt: “We wilden beginnen met een groot taalgebied, engels dus, en de VS is een mooi overzichtelijke, aaneengesloten markt. Bovendien loopt die een tijdje voor op Europa.” Crowdynews heeft veel plezier van een sales agent ter plaatse. “Die is inmiddels het grootste deel van zijn tijd met ons bezig.” Binnenkort verwacht Kuipers weer een grote krantendeal in de States.  De verovering van E|uropa begint bij, hoe kan het ook anders, Engeland.

Business model

De kranten stappen ‘gratis’ in en krijgen de widget van Crowdynews op hun sites. In ruil daarvoor claimt Kuipers een advertentiepositie, die hij uitbaat volgens een revenue share model. ‘Krantenpagina’s zijn de duurste pageviews in de markt. We willen uiteindelijk naar 100 miljoen pageviews per maand, verdeeld over tientallen sites.’ Op dit moment zullen veel concurrenten met een soortgelijke tool bezig zijn. “Maar wij zijn de eerste,  en ik denk dat uitgeverijen liever zaken doen met een kleine partij, dan dat ze grote spelers toegang geven tot hun sites.”

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Ambitie

Elkoog blaakt van de ambitie met Crowdynews, getuige de payoff The Social Media Standard in Online News. “Er zijn 3.500 online kranten in de VS, en Crowdynews is ook prima geschikt voor andersoortige online uitgaven die bijvoorbeeld aan maandbladen of glossy’s gekoppeld zijn. Verder is de markt natuurlijk niet beperkt tot de VS. Er zijn wereldwijd naar schatting zo’n 12.000 online kranten die in totaal goed zijn voor 1.200 miljard pageviews per jaar.”

Funding

Elkoog heeft als specialiteit orde te scheppen in het aanbod van social media, en heeft als tweede activiteit Heeii, een soortgelijke Twittercaroussel die niet specifiek voor krantensites is bedoeld, maar voor het algemene publiek. Kuipers beseft, dat hij zijn voorsprong snel moet omzetten in een goede marktpositie. Daarom trekt hij vers kapitaal aan. Tot nu toe dreef Ekloog op geld van Kuipers, een reeks kleine aandeelhouders en het Kennis Conversie Fonds van de Universiteit Groningen. Inmiddels is Kuipers vergevorderd met een institutionele geldschieter.