Toen hij tijdens een dagje Brugge voor zijn dochtertje op zoek moest naar een plasgelegenheid en er louter keuze was uit een warenhuis of een groezelige kroegplee, borrelde het idee op bij Eric Treurniet: plaswinkels. Een formule met een schoon betaaltoilet op een goede locatie, waarom bestond die nog niet? 2theloo ging de keten van toiletwinkels heten die hij opzette met compagnon Almar Holtz. ‘Hij kwam met dat idee bij me langs toen ik bij Disney werkte’, herinnert Holtz zich. ‘Dat idee was zó briljant in zijn eenvoud, dat ik meteen verkocht was en mijn droombaan opgaf.’
2theloo
Dat was in 2010. Vanaf de opening van dat eerste filiaal in de Kalverstraat, in februari 2011, was 2theloo een doorslaand succes. De winkels met plasgelegenheid en toiletartikelen werden druk bezocht, ook door de media, en kregen al snel gezelschap van andere vestigingen. Bij steeds meer Shelltankstations nam 2theloo ook de exploitatie over van de natte hoek.
Challenger
In 2012 zette Sprout Treurniet en Holtz op zijn Challenger 50-lijst. En dat was goed ingeschat: op dat moment had 2theloo nog 63 winkels, deels dankzij een franchiseconcept. Maar Treurniet blaakte van ambitie: binnen vijf jaar wilde hij duizend plaswinkels door heel Europa van de grond krijgen. Inmiddels is 2theloo een aardig eind op weg. De teller staat op 100 filialen, verdeeld over Nederland, België, Polen, Spanje, Hongarije, Duitsland, en Oostenrijk.
Paperclip van de retail
Treurniet vertelde een half jaar geleden nog trots aan Sprout over de snelle groei van zijn bedrijf. “Bij presentaties is het voor ons zo eenvoudig uit te leggen waarom we bestaan, dat 2theloo ook wel de paperclip van de retail genoemd wordt.” En zijn ambities had hij nog maar eens opgeschroefd. Dankzij een nieuwe investeerder, Avedon Capital Partners, wilde 2theloo binnen drie tot vijf jaar doorstomen naar 2400 locaties wereldwijd. ‘Eric dacht altijd jaren vooruit,’ zegt Holtz. ‘Wat dat betreft is het cru: we waren net bezig een wereldwijde deal met Shell bekend te maken. Hij is met die droom in zicht komen te overlijden.’
Inspectieronde
Treurniet stierf, zou je kunnen zeggen, in het harnas. Hij was onderweg naar een afspraak voor een nieuwe 2theloo-vestiging in België en had er net een inspectieronde opzitten. ‘Dat deden we altijd bij alle Shellvestigingen. Eric en ik zijn de grondleggers en begrijpen het concept het beste. We waren enorm op de details en gingen altijd kijken hoe alles werd gepresenteerd. Binnenkort zouden we bij elk Shellstation moeten stoppen. Maar dat deden we toch al: Eric moest vaak, en anders had hij wel trek in een gehaktstaaf.’
Strateeg, marketeer
Dat 2theloo zo snel ging, was te danken aan het strategische inzicht van Treurniet. Dat, en het feit dat hij een briljante marketeer was, zegt Holtz. ‘Hij was echt een supermarketeer. Ik zei bij ons eerste contact: ik ga niet weg bij Disney als we hier geen wereldwijd concept van gaan maken. En hij: ik begin er niet aan als dit geen wereldmerk wordt: de Starbucks van de betaalde toiletten.’ Holtz en Treurniet hadden de taken en titels bij 2theloo verdeeld: Treurniet was als bedenker de ceo, Holtz de coo. ‘Die verdeling ging ad hoc. Onze competenties overlappen voor een groot deel, maar hij is een enorme chaoot, terwijl ik heel erg georganiseerd ben. Dat maakte mij geschikter voor de operationele leiding.’ Holtz schuift nu in de ceo-zetel, de zaken gaan gewoon door, maar Treurniet zal altijd een enorm gat achterlaten in het bedrijf. ‘Hij was door de rust die hij uitstraalde enorm overtuigend. Echt een charismatische kerel. En een mega-optimist.’
Family man
Maar Treurniet was natuurlijk veel meer dan een briljante ondernemer en marketeer. Hij was boven alles een familieman: liefhebbende echtgenoot en vader van twee jonge dochters. ‘Een enorm goede vader. Ik heb dochters in dezelfde leeftijd, maar ik heb echt veel van hem geleerd,’ zegt Holtz. ‘Over hoe belangrijk het is om ook thuis rust aan te brengen, bijvoorbeeld.’ Tijdens de krokusvakantie zouden de gezinnen van beide 2theloo-oprichters samen gaan skiën.
Vriend
Want dat is heel bijzonder: voordat Treurniet zijn idee pitchte bij Holtz, hadden de twee elkaar nog nooit ontmoet. Maar vanaf die dag zijn ze zeven dagen per week samen geweest en werden de twee zo’n beetje bloedbroeders. ‘En we hadden nooit strijd, alleen maar heel veel plezier gehad. Ik zal me Eric herinneren als de grootste verrijking die ik ooit in mijn leven gehad heb.’