Yippie! houdt bij hoe vaak een klant bij een winkel of webshop de (digitale) deuren opent én hoe lang deze binnen blijft. Op basis daarvan wordt voor die specifieke persoon een aanbieding aangemaakt. Ben jij iedere week aan het kijken naar hetzelfde product? Krijg jij een mooie korting om je over de streep te trekken om het ding te kopen. Andersom werkt het ook. Consumenten die aan het zoeken zijn bij de ene webshop krijgen een schermpje met daarop de prijzen van de concurrent.
Groei
Het stemgeluid van Kroon verraadt via de telefoon dat hij aan de andere kant van de lijn breed aan het glimlachen is als hij praat over de overeenkomst die hij vorige week sloot. Binnen een jaar heeft zijn bedrijf dan ook grote stappen gemaakt. In januari verliet de startup de ouderlijke vleugels van accelerator Startupbootcamp, nog geen half jaar later haalde Yippie! 6 ton aan groeifinanciering op. Nu wordt de hamburgergigant toegevoegd aan het lijstje klanten waar al een grote naam als de Mediamarkt op stond.
Klanten als ambassadeurs
“Wij hebben ervoor gekozen om klanten als partners aan ons platform te verbinden”, aldus Yippie! oprichter en CEO Maurice Kroon. “Zo kunnen we sneller groeien dan met een adwords campagne.”
Via een bestaande klant kwam Kroon ook aan de contacten voor de burger-deal. Voor een evaluatie was hij bij de Media Markt in Hoofddorp. De manager met wij hij een afspraak had, ging daarna met een manager van de Burger King om de tafel zitten en stelde de twee aan elkaar voor.
Toeval
Vanaf daar ging het snel, bij de eerste afspraak zat direct de marketing coördinator Burger King Nederland aan tafel. Kroon: “Ik weet eigenlijk niet of dat toevallig was.”
In eerste instantie verwachtte Yippie! bij één of enkele restaurant van de keten te beginnen. Hoe de stap van daar naar landelijk werd gezet? Kroon: “Daar ga ik geen antwoord op geven. “ Ook over de financiën en het verdere verloop van de afspraken zegt de ondernemer niets. Wel heeft Kroon een punt waarvan hij denkt dat andere ondernemers er iets aan kunnen hebben.
Bied niet alleen je product aan
“Wat wij vaak zien is dat bedrijven een product aanbieden en van dat product ook wel maatwerk maken, maar dat het daarbij ophoudt. Bij ons staat het bedrijf centraal. Een beetje klant is koning: we willen niet alleen het product veranderen, maar ook qua houding. Wij zijn er om hun te helpen.”
Dat betekent overigens niet dat een onderneming met alle winden mee moet waaien. Eigenlijk moet er vanuit het bedrijf een pad vooruit worden getrokken, met duidelijke randen. Daarbinnen moet er zo flexibel mogelijk worden omgesprongen met de vraag van de klanten. De contradictie met ‘de klant is koning’ geeft de oprichter van Yippie! direct toe, ‘ik weet dat het een leuke paradox is’.
Nieuwe deals?
De afspraak met de Burger King is een ‘testcase’ voor het bedrijf van Kroon. Aan jaarcontracten doet de onderneming niet. Een einddatum voor de deal is er dan ook niet. Dromen over uitbreiden naar alle restaurants van de Burger King gebeurt alleen ‘s nachts bij Kroon. “Natuurlijk kunnen we er over dromen, maar nu eerst zorgen dat het product goed werkt, en dan gaan we praten over hoe we verder gaan.” Of er nog nieuwe grote klanten aankomen in de komende weken? “Daar kan ik nog niets over zeggen.” Het plezier in zijn stem is nog steeds te horen.
Meer lezen?
Het verdienmodel van koopjesjager Yippie!