Elastic, eerder noemde het zichzelf Elasticsearch. Wie nog nooit van het bedrijf had gehoord, heeft weinig te maken met de technologie achter big data en hoeft zichzelf weinig te verwijten. Ook MT/Sprout hield het de afgelopen jaren bij een bericht dat het bedrijf van Steven Schuurman vorig jaar 70 miljoen ophaalde, en pikte hem uit Quotes lijstje van jonge miljonairs.
Oké: Sprout moet zichzelf wel voor de kop slaan. Hoeveel Nederlandse startups hebben de afgelopen jaren meer dan 100 miljoen dollar binnengeharkt bij top-vc’s? Jitse Groen met Thuisbezorgd en Pieter van der Does met betaalprovider Adyen.
Zijn veel Nederlandse startups in drie jaar tijd gegroeid van 4 oprichters naar 260 werknemers, verdeeld over 20 landen, met gebruikers als Facebook, TomTom en Nasa? En kennen we veel Nederlandse unicorns, startups met een waardering van meer dan 1 miljard dollar?
Soort van spannend
Precies: Steven Schuurman flikte het onwaarschijnlijke met Elasticsearch. Het is, zoals de bescheiden 38-jarige softwareondernemer die deze week als online ondernemer van het jaar een LOEY Award kreeg uitgereikt het zelf samenvat ‘op zich wel een soort van spannend verhaal.’
Niet dat Elastic een toevalstreffer is van een zolderkamernerd. Schuurman was ook al een van de oprichters van Springsource, een leverancier van opensourcesoftware die in 2009 voor honderden miljoenen werd opgeslokt door VMware. Van Orange11 (maatwerksoftware) maakte hij vervolgens een bedrijf met 60 werknemers dat hij ook prima verkocht, voordat hij met een Duitser en twee Israëliërs Elasticsearch oprichtte.
De rode draad in zijn ondernemerschap verklaart meteen waarom het grote publiek Schuurman niet kent: hij ontwikkelt open source software (‘aan gratis valt toch niets te verdienen?’) voor de loodgieters van het internet. Bij ontwikkelaars en techneuten heeft Elastic daarentegen een heldenstatus. De opensource-ontwikkelaar lijkt namelijk de heilige graal in handen te hebben.
Databrij
We verzamelen en verstouwen namelijk steeds meer data. Als we erin slagen die goed en snel te analyseren kunnen we klanten beter bedienen, verspilling tegengaan en sneller medicijnen ontwikkelen tegen nare ziektes. Onderweg naar die droom verzuipen we in de terabytes en petabytes en lopen computers vast, op zoek naar waardevolle verbanden in de databrij.
De software van Elastic beheerst de trucs die nodig zijn om gestructureerde en ongestructureerde data zo snel te doorzoeken, dat dat realtime mogelijk is. Daarbij levert het ook gebruiksvriendelijk gereedschap voor de analyse die van marketingalfa’s number crunchers maakt en kan het – betalende – gebruikers ook beloven dat alle gegevens veilig worden versleuteld waar regelgevers dat eisen.
Volgens de regels van opensource-ontwikkeling hebben de oprichters van Elastic jaren gebouwd aan hun software, waarvan het grootste deel gratis aan de ontwikkelgemeenschap ter beschikking staat. ‘We zijn als bedrijf wel uniek, doordat het overgrote deel van de Elastic-community bij ons op de loonlijst staat’, zegt Schuurman.
Malaria
Natuurlijk wisten hij dat Elastic op de goede weg was en dat hij nieuwe mogelijkheden opende voor veel gebruikers. ‘Maar toen we ergens op een hotelkamer een mailtje lazen van Afrikaanse artsen, die ons bedankten omdat ze met onze software succes hadden geboekt in de strijd tegen malaria, was het wel een paar minuten stil.’
Nog zo’n moment: Nasa bleek de data die Rover, het wagentje dat op Mars rondsnuffelde, te analyseren met Elastic. ‘Toen waren we echt trots: de Nasa!’
Als je het succes van Elastic afmeet aan de hoeveelheid geld die het te verbranden heeft, opereert het bij de wereldtop. Gelet op het aantal downloads van zijn software – 1 miljoen per maand, tot nu toe samen 30 miljoen – heeft Schuurman ook de wereld in zijn zak. Maar: hoe zit het met het verdienmodel? ‘Tja, de software zelf is een soort van gratis. We moeten nu commercialiseren, geld verdienen door klanten te helpen.’
Abonnement
Net als andere opensourcebedrijven moet Elastic verdienen aan diensten rond de software en de extra functies die het toevoegt aan zijn producten en niet deelt met de gemeenschap. Encryptie is zo’n extra die alleen betalende klanten tot hun beschikking hebben. Onmisbaar voor wie met privacy-gevoelige informatie werkt en aan strenge regels is gebonden.
‘We werken met een abonnementsmodel, waarvoor je die extra mogelijkheden en ondersteuning krijgt. Je ziet vaak dat mensen als proof of concept met onze software aan de slag gaan, overtuigd raken en vervolgens inzien dat ze ons toch echt nodig hebben. Vorig jaar sloten we 10 klanten per maand aan, nu loopt dat snel op tot meer dan 100. We gaan dit jaar al miljoenen omzetten.’