Unilever vindt dat Hampton Creek met de naam Just Mayo en het logo in de vorm van een ei onterecht de link legt met echte mayonaise. Het Brits-Nederlandse bedrijf claimt dat Just Mayo op die manier marktaandeel ‘steelt’ van zijn mayonaisemerk Hellman’s. Unilever eist een schadevergoeding van drie keer de winst van Hampton Creek.
De ophef die deze zaak genereert zorgde ervoor dat de startup uit San Francisco de afgelopen week drie keer zoveel Just Mayo verkocht dan normaal.
Just grateful for you… more jars of #justmayo were sold today than any day in @hamptoncreek history. pic.twitter.com/ncHQ2KCA1d
— Hampton Creek (@hamptoncreek) 11 november 2014
Een petitie tegen Unilever werd al meer dan 20.000 keer ondersteund.
51k+ messages of support. 20k signatures on the petition. Sales up 3x. People just think #justmayo tastes better… pic.twitter.com/uf4Equt3UP
— Hampton Creek (@hamptoncreek) 12 november 2014
Hampton Creek-oprichter Josh Tetrick zegt niet verrast te zijn door de actie van Unilever. ‘We concurreren met een bedrijf dat al decennia geen echte concurrentie heeft gehad. Dit soort dingen gebeuren.’ Volgens hem is Unilever bang. Hij vergelijkt de zaak met de strijd tussen Uber en taxibedrijven. ‘Wat wij doen is de wereld op een positieve manier veranderen en het bieden van gezondere keuzes.’
Hampton Creek heeft een paar prominente investeerders aan boord, onder wie Bill Gates en Li Ka-shing, een miljardair uit Hong-Kong. Die staken tot nu toe 30 miljoen dollar in Hampton Creek omdat de startup duurzame ambities combineert met commercieel succes. Unilever wordt geleid door de Nederlander Paul Polman, die zich nota bene profileert als voorstander van een duurzamere wereld.