Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Startups die falen: de 10 belangrijkste oorzaken

Er zijn weinig dingen waar je als ondernemer meer van leert dan van de uitglijders van anderen (of die van jezelf). Bij die fiasco's draait het meestal om een combinatie van factoren, blijkt uit een recent inventarisatie van startupflops. Een slecht businessmodel wordt het vaakst genoemd. 

Data-marketingbedrijf Fractl analyseerde de ondergang van 193 startups, mede gebruikmakend van de geweldige lijst Startup Failure Post-Mortems van CB Insights.

De conclusies die Fractl trekt uit die verhalen komen dan ook deels overeen met die van CB Insights, maar er zijn een paar opvallende verschillen. Zo is bij Fractl het tekortschieten van het businessmodel de vaakst genoemde reden om het licht uit te doen. Bij CB Insights staat een gebrek aan marktbehoefte op 1.

Dat valt ook businessmodel-goeroe Alex Osterwalder op. Bedrijven richten zich volgens hem nog te veel op producten en diensten. “Een relevante markt aanspreken geeft je alleen maar het recht om te concurreren. Een winstgevend, schaalbaar en competitief businessmodel geeft je het recht om te slagen.”

Kapitaal

Opvallend is verder dat bij de startups die extern kapitaal hebben opgehaald (ongeveer driekwart) het gebrek aan cash de meest genoemde reden voor de zeperd is. Startups die nog geen kapitaal hadden opgehaald noemden een gebrek aan (toegang tot) kapitaal of cash  maar in amper eenderde van de gevallen als faalreden. 

Het onderzoek van Fractl toont aan de geld eigenlijk niet het probleem is, zegt Osterwalder. “Omdat je sneller geneigd bent om het risico te nemen om iets te bouwen waar niemand op zit te wachten, wanneer je geld tot je beschikking hebt om het daadwerkelijk te bouwen.” 

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Osterwald raadt ondernemers aan om hun businessmodel langs de meetlat te leggen van ‘The Field Guide to Human-Centered Design’ van design- en innovatieconsultant IDEO. Daarmee test je een businessmodel op uitvoerbaarheid, levensvatbaarheid en begeerlijkheid. Osterwalder voegt daar nog aanpassingsvermogen aan toe.

Zie ook: 
Zo werkt Value Proposition Design
In 9 stappen door het Business Model Canvas
Interview met Alex Osterwalder