Studeersnel heeft momenteel 250.000 gebruikers, zegt oprichter Jacques Huppes. Samen met de internationale versie van de site (StuDocu.com) groeit de dienst met 1000 gebruikers per dag. StuDocu zit volgens Huppes inmiddels op 15.000 gebruikers.
Studenten kunnen op de site hun college-aantekeningen en oude tentamens uploaden. Bij elkaar staan er nu 140.000 documenten online, die samen 10 miljoen keer zijn gedownload. De meeste van de documenten zijn gratis beschikbaar. Voor de 20 procent meest populaire documenten moeten gebruikers een abonnement afsluiten voor 1,19 euro per maand (of zelf een document uploaden).
De site, met een 16 man in dienst, draait nu een om omzet van 300.000 euro. ‘We hebben tot nu toe alles op eigen kracht gedaan, maar hebben net een groep investeerders aan ons weten te binden onder leiding van Koen Kam’, aldus Huppes. Kam woont in Bali, maar na twee telefoongesprekken kwam hij naar Nederland om het businessmodel door te spreken. ‘Hij vond het disruptive, dat het de markt echt openbreekt’, zegt Huppes.
‘Met dit geld zijn we nu extra programmeurs aan het aannemen om onze nieuwe functionaliteiten sneller te kunnen implementeren. We bereiken nu meer dan 1 op de 3 Nederlandse studenten, dus vanaf nu is alles gericht op de internationale groei.’
Op dit moment staan er honderden samenvattingen online over een onderwerp. De uitdaging voor Studeersnel is nu om een soort Wikipedia-systeem te bouwen, waarbij meerdere studenten kunnen werken aan 1 allesomvattende ‘supersamenvatting’. Huppes: ‘Studeersnel is disruptive omdat het nu aan de studentenmassa zelf is om te bepalen wat nuttig is en wat ze willen delen.’
Tentamens
Aangezien veel docenten elk jaar, of om het jaar, dezelfde tentamens gebruiken heeft Studeersnel het aan de stok gekregen met een aantal universiteiten. Het delen van oude tentamens kan ‘niet altijd op de volle waardering van docenten rekenen’, omschrijft Huppes het met gevoel voor understatement. ‘We hebben van 5 universiteiten aangetekende brieven ontvangen waarin ons gesommeerd wordt alle documenten te verwijderen met dreigementen van hoge schadeclaims erbij. Wij hebben nog nooit toegegeven aan deze dreigementen en lijken de strijd nu definitief te winnen.’
Het argument van Huppes en co? Dat dit delen eigenlijk al jaren gebeurde, maar dan via e-mail, Dropbox en Facebook. De dienst dwingt docenten volgens Huppes vernieuwend te zijn ‘en niet jaar in jaar uit dezelfde vragen te herkauwen’.