Gevoel voor humor heeft Chris McClelland (derde van links op de foto), oprichter van BrewBot, wel. Analoog aan de 3D-printrevolutie, die het monopolie op de fabricage van producten uit de handen van grote bedrijven slaat, claimt hij dat zijn robotbrouwer het maken van bier ‘democratiseert’. Een dikke vinger maken naar Heineken, SABMiller en de rest, dat klinkt heroïsch en rebels.
3 miljoen kapitaal
Maar BrewBot is wel degelijk serieuze business. Deze week haalde de startup uit Belfast anderhalf miljoen dollar op bij investeerders, waarmee het totaal sinds 2013 op 3 miljoen is gekomen, inclusief een succesvolle Kickstartercampagne vorig jaar.
Ideale omstandigheden
De persoonlijke bierketel van Brewbot is geschikt om verschillende soorten en smaken bier te brouwen. De robot zorgt dat alle omstandigheden ideaal zijn voor het perfecte biertje: temperatuur, de hoeveel hop, mout en gist en de timing waarmee alles wordt gekookt. Dat luistert nogal nauw, en de brouwer kan meekijken via een smartphone-app. Hoogspersoonlijke etiketten print de BrewBot-app ook voor je.
Verdienmodel: hardware plus ingrediënten
Het verdienmodel van McClelland en zijn jongens lijkt goed gekozen: ze vragen niet alleen een stevige 2690 euro voor hun revolutionaire robot met het formaat van een koelkast, ook aan de ingrediënten die hun klanten nodig hebben, verdienen ze. Dat is weer goed afgekeken van Nespresso en printerfabrikanten. Voor lokale recepturen werkt BrewBot weer samen met plaatselijke (professionele) brouwers, die hun geheimen delen met hun doe-het-zelvende fans. Die kunnen dan thuis aan de slag om een biertje dat ze onmogelijk bij de slijter om de hoek kunnen krijgen, alsnog te brouwen.
DNA-kaarten met recept
Wat de marketing betreft heeft BrewBot onder meer een online community van thuisbrouwers op het oog, waar die succesrecepten kunnen uitwisselen in de vorm van ‘DNA-kaarten’ met daarop de juiste ingrediënten. Zo haakt BrewBot ook nog eens in op de deeleconomie.
Micro-breweries
In de VS zijn de lokale micro-breweries al langer een rage. Voor de volgende stap naar het doorbreken van de almacht van AB Inbev en andere giganten stappen dan ook niet de meest obscure Amerikanen in: de geldronde van deze week werd geleid door Bebo-oprichter Michael Birch, met in diens kielzog een handvol vc’s.