De Be.e is om ten minste twee redenen bijzonder: het is een degelijke en snelle elektrische scooter, die zich met zijn afwerking en ontwerp onderscheidt van de Chinese massa. Bovendien is zijn frame vrijwel uit een stuk en vervaardigd uit plantaardig composietmateriaal. Hoofdbestanddeel: vlas en hennep. ‘Niet dat we daarmee de aarde redden, maar het helpt wel en ik wil graag bijdragen aan de bredere toepassing van biobased materialen in eindproducten.’
Prototypes
Het maakt de Be.e een kwart lichter en stijver dan zijn concurrenten. En oké, met zijn consumentenprijs van 6700 euro ook een tikje duurder dan de meute. Industrieel ontwerper Vaniek Colenbrander is al een aardig eind op weg met zijn Tesla onder de elektrische brommers. Hij stond aan de wieg van de Be.e bij elektrische scooterspecialist Qwic. Daar werden 5 prototypes ontwikkeld, Qwic besloot het project niet voort te zetten en Colenbrander begon daarom voor zichzelf, met Van.eko.
Spatborden en goedkeuring
Voor de uitontwikkeling van de Be.e – op het wensenlijstje staan mallen voor onder meer spatborden en een klep om een helm in op te bergen – is hij een campagne gestart op Symbid. In ruil voor 70.000 euro geeft Colenbrander 7 procent van de aandelen weg, waarmee hij zijn bedrijfje op 7 miljoen euro waardeert. Een exit zit er over een paar jaar wel in, denkt hij: een vc zou kunnen instappen, of anders zouden partijen als Pon, Piaggio mooie overnamekandidaten kunnen zijn. Of natuurlijk Tesla zelf.
Donderdagavond pitcht Colenbrander zijn scooter voor publiek en investeerders tijdens Present Your Startup in Haarlem. Live meekijken kan hier.