Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Hoe surseance voor Spyker onvermijdelijk werd

In de donkerste dagen van het jaar is het tot nu toe donkerste scenario voor Spyker bewaarheid geworden: Victor Muller heeft uitstel van betaling aangevraagd en gekregen voor zijn bedrijf. Spyker-watchers Robert van den Oever en Maarten van der Pas over de laatste dagen van Spyker.

Dit artikel verscheen eerder op het Spyker-blog van Van den Oever en Van der Pas.

De dreiging van surseance werd de afgelopen weken steeds groter doordat steeds meer schuldeisers gingen morren. Ondanks dat Muller zijn beloftes keer op keer niet was nagekomen, waren zij heel lang coulant geweest. Nu was hun geduld op. Meerdere schuldeisers gingen ertoe over faillissement aan te vragen, de enige manier om nog iets terug te zien van in totaal 14 miljoen euro aan openstaande schulden.

Maandagavond 1 december om 19.00 uur belegde Spyker-oprichter en -topman Victor Muller een telefonische vergadering met zijn financieel directeur Arjen Dikken en zijn commissarissen Martin Button en Nico Pronk. Hoe hier uit te komen? Muller was bezig om een Amerikaanse investeerder te strikken. Die zou met een financiering van een paar miljoen komen. Maar dat lukte voor de gestelde datum niet.

Dus was er geen andere uitweg dan zelf surseance aan te vragen om zodoende de schuldeisers die aanstuurden op faillissement de pas af te snijden. Dinsdagochtend zetten Muller en Dikken hun handtekeningen onder de aanvraag tot uitstel van betaling.

Force India grootste schuldeiser

Uit documenten die Van den Oever en Van der Pas hebben ingezien, blijkt dat de Belastingdienst, Formule 1-race team Force India, Bevi vastgoed (eigenaar van Spykers voormalige tweede bedrijfspand in Zeewolde) en drie personeelsleden die Spyker voor het blok hebben gezet met een faillissementsaanvraag. Zij eisen betaling van 172.000 euro. De Belastingdienst was met dik 100.000 euro de grootste schuldeiser.

Orange India Holdings is echter de grootste schuldeiser met een vordering van ruim 600.000 euro, leasemaatschappij Sternlease heeft nog ruim 170.000 te goed. En AHC, het bedrijf van Mullers – oude – vriend Ronald van de Laar, krijgt nog bijna drieënhalve ton van Spyker.
 

Muller ziet nog mogelijkheden

Zelfs in de surseance-aanvraag geeft Muller blijk van zijn kenmerkende ongebreidelde optimisme. Er is momenteel wel geldtekort, maar volgens hem heeft Spyker ‘gegronde vooruitzichten dat zij na verloop van tijd haar schuldeisers zal kunnen bevredigen’. Muller rekent er kennelijk op dat het nog goed zal komen. De topman schermt met een fusie van Spyker met een Amerikaanse fabrikant van elektrische vliegtuigjes. Hij zou ook bezig zijn met financiers voor een lening. Het is bij Muller vaak de vraag hoe concreet dergelijke toezeggingen zijn. In het verleden presenteerde hij regelmatig overeenkomsten en financieringen die achteraf toch minder hard bleken.

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Aan bewindvoerder Henk Pasman nu de taak om de toekomstmogelijkheden te verkennen. Pasman is al een maand bezig met de dochtermaatschappij Spyker Events & Branding, waarvoor Spyker eind oktober uitstel van betaling vroeg en kreeg.

Personeel en autosalon

Het personeel is niet alleen de klos omdat het lang moet wachten op hun salaris, maar ook hun pensioenen zijn in de knel gekomen. Pensioenfonds Metaal en Techniek (PMT) heeft nog 165.000 euro tegoed van Spyker.
Saillant is ook een van de vorderingen op Spyker Events & Branding. De Autosalon van Genève krijgt nog 20.000 euro voor de aanwezigheid van Spyker in 2013. Toen onthulde Muller op de salon de nieuwe Spyker B6 Venator. Dit jaar had Spyker geen stand in Genève.

Lees ook: Spyker is nog lang niet gered