WeTransfer gebruikt de investering om te kunnen groeien in de VS, Europa ‘and beyond‘. Op papier is het bedrijf nu 100 tot 200 miljoen dollar waard. Het is de eerste kapitaalronde voor het Nederlandse bedrijf, dat tot nu toe ‘gebootstrapped’ was.
Beerens, die destijds een reclamebureau runde, startte WeTransfer in 2009 omdat hij handige manier miste om grote bestanden uit te wisselen met klanten en leveranciers. De site groeide de laatste jaren dankzij zijn simpele en laagdrempelige interface uit tot een begrip. Het bedrijf is al actief in 200 landen en elke seconde worden er 50 bestanden verstuurd.
De Amerikaanse investeerder verwerft een ‘kleine minderheid’ in WeTransfer. Twee afgevaardigden van Highland, Tony Zappalà en Irena Goldenberg, nemen zitting in het bestuur van WeTransfer, in een vooral adviserende rol, zegt Beerens. Highland Capital stak eerder al geld in Get your Guide, het gidsbedrijf dat het Nederlandse Gidsy overnam, en Leap Motion, de startup die gebarenbesturing ontwikkelt voor computers.
Nalden
De dienst telt maandelijks 70 miljoen actieve gebruikers, die zorgen voor 50 gedeelde bestanden per seconde. Bezoekers van de site krijgen trendy en mooi verzorgde advertenties te zien, van bedrijven als Google (Chrome), Shutterstock, G-Star Raw, Vodafone en Qatar Airlines. Dat visuele concept werd bedacht door medeoprichter Ronald Hans (foto), vooral bekend onder zijn blognaam Nalden.
Die coolness is een belangrijk onderdeel van WeTransfer; Beerens ziet zijn bedrijf niet in de eerste plaats als een techbedrijf. Hij verwijst naar sportcameraproducent GoPro, die een cultuur hebben gecreëerd met coole filmpjes. WeTransfer past daarom eerder bij Los Angeles – met zijn Hollywood, muziekscene en stoere sporten – dan bij de techwereld in Silicon Valley.
Omzet
Naast een advertentiemodel is er ook WeTransfer Plus, waarbij gebruikers voor 10 euro per maand grotere bestanden kunnen uploaden (tot 10 GB) en een eigen WeTransfer-omgeving kunnen ontwerpen met een eigen url en een opslagruimte van 50 gigabyte.