Nils Roemen verheft het delen tot kunst. Of liever gezegd: tot basis van de manier waarop hij zaken doet. En dan gaat het niet over het delen waar platforms als Airbnb of Snappcar hun geld mee verdienen. ‘Dat zijn verhuurplatformen. Ik vat delen op in de zin van: gebruikmaken van wat over is.’
En er is een boel over als je Roemen hoort: kantoorruimte, kennis en – zelfs als het om ondernemers gaat – tijd. ‘Aan heel veel dingen die je als ondernemer nodig hebt, bestaat een overvloed. Kantoorruimte is een goed voorbeeld: waarom zou je daarvoor betalen, als die massaal leegstaat?’
Sociale overwaarde
Nou ja, omdat de eigenaar er liever geld aan wil verdienen bijvoorbeeld? Maar dat is de kunst die Nils Roemen andere ondernemers wil bijbrengen, onder meer via zijn magazine Erisgenoeg en de bijbehorende website Erisgenoeg.com: hoe krijg je anderen zo ver dat ze iets met je delen? Zonder dat daar geld tegenover staat of een andere tegenprestatie. ‘Anders kom je uit bij de ruileconomie. Die wordt als heilige graal gezien, maar ik zie het er niet zo snel van komen dat we helemaal op peer to peerbasis gaan handelen. Nee, het gaat puur om wat ik noem sociale overwaarde: het gebruiken van alles wat over is en anders onbenut zou blijven.’
Tijdens Challengerday op donderdag 30 oktober ontrafelt Roemer de geheimen van het echte delen. desgevraagd gaf hij Sprout alvast wat tips.
1. Maak een verlanglijstje
Wat heb je nodig om je onderneming tot een succes te maken? Ruimte, werknemers, publiciteit, zet het maar op een rijtje. ‘Het is natuurlijk niet onverstandig om een financieel plan op te stellen. Maar ik leg dan graag mijn hand over de bedragen die je denkt te moeten investeren en wat je van dat geld zou aanschaffen. Daar staan de zaken voor die je echt nodig hebt.
2. Gebruik je LinkedIn en contacten
Je verlanglijst kan best wat bekendheid gebruiken. ‘Begin bij je Linkedinprofiel: haal nou eens bovenin eruit wie je bent en wat je allemaal doet, en zet in plaats daarvan erin wat je wilt. Ga ook je adresboek langs, en zet bij al je contacten welke waarde zij jou gegarandeerd willen geven. Je spreekt geregeld mensen die zeggen: als je nog eens iets van me nodig hebt, kun je me mailen. Als ik in mijn adresboekje het zoekwoord ‘gratis’ intik komen er tientallen contacten tevoorschijn. Die zet ik in de BCC met mijn vraag: ‘wie kan een logootje voor me ontwerpen?’ De volgende dag is het dan alweer klaar.’
3. Maak je gevers enthousiast
Neem vastgoed. Met ‘doe ‘ns effe een werkplek’ krijg je natuurlijk nooit de ruimte die je nodig hebt. ‘Je moet degene aan wie je iets vraagt duidelijk maken met welk doel je zijn pand vraagt. Mensen gaan geven als dat bijdraagt aan iets waarvan zij vinden dat het belangrijk is om te realiseren, als ze zich herkennen in jou ambitie. Zeg niet tegen die woningbouwvereniging: ik heb een plek nodig om te werken, maar zeg: ik wil ondernemers uit de wijk de kans geven om samen ergens te kunnen werken. Een mooie video à la Kickstarter werkt veel beter om gevers te enthousiasmeren dan een complex businessplan.’
4. Laat je perfectionisme varen
Duur is goed, gratis zal misschien nooit helemaal top zijn, maar wel goed genoeg om mee te beginnen. Daarom is het belangrijk dat je je perfectionisme even laat varen als je overgaat tot het aanspreken van sociale overwaarde. ‘Die steengoede Java-programmeur zit allang dikbetaald bij een rijke startup, maar met een goed verhaal kun je misschien wel een programmeur aan je binden die toevallig wat tijd overheeft. En het resultaat van diens werk maakt die topper misschien nieuwsgierig, zodat die een uurtje koffiedrinken.’
5. Wees creatief
Twee weken geleden had Roemen nog een seminar waarbij hij zijn lessen in de praktijk bracht: ‘Ik had de beste cateraar kunnen bellen om lunch te bestellen. In plaats daarvan heb ik boeren in de omgeving afgebeld, en vervolgens koks van Thuisafgehaald gevraagd of ze een lekkere lunch wilden komen bereiden. Dat is gelukt: 187 man hebben gegeten, voor niks.’ Die les is duidelijk: creativiteit is een vereiste om zonder geld te krijgen wat je nodig hebt. Maar je hoeft dit ook niet binnen een week te leren. Ik ben hier sinds 2006 mee bezig en heb een zekere reputatie waardoor ik makkelijker mensen kan mobiliseren.’
Roemen biedt overigens een deelschema aan, als handig tooltje voor ondernemers (opklik voor pdf):
Challenger Day: Improve Your Performance
Nils Roemen spreekt op
Sprout Challengerday!
Deze dag draait om presteren:
wat moeten jij en je bedrijf doen om
tot grote hoogte te stijgen?
BEKIJK HET PROGRAMMA
EN MELD JE AAN!